aquarium maatwerk

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

aquarium maatwerk

Bericht door michelle » 17-11-2016 16:11

Ik ben me aan het orienteren voor een ander aquarium. Graag zou ik wat ervaringen delen over een vol glas aquarium die je op maat kan bestellen. Ik zit te denken aan 1.30 tot 1.50 lang en wil hem niet al te hoog hebben. Een aquariumkast van een bekend merk eronder gezien het gewicht en ik ook nog me filters kwijt moet..

Ik zit met het praktische gedeelte. Deksel en verlichting. Wil wel s avonds me vissen zien. Om een kap hiervoor te maken is nogal een kostbare zaak en kan ik beter een set van een bekend merk nemen. Hoe lossen jullie gebruikers dit op?

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 17-11-2016 17:53

Ik heb geen kap en verlichting maar wel (voor relatief weinig) dus een volglas aquarium laten maken, ik vond de kant en klare te duur nog buiten het feit om dat ik geen grote kast kwijt kan, hij staat bij mij aan het eind van de eetkamertafel. Ik heb al wel eens zitten denken aan een kap maken waar dan ook de verlichting in komt, zou ik dan doen van multiplex 9mm dik. De prijs valt dan wel mee, enige handigheid is wel vereist als je het een beetje knap wil hebben. Is er alleen nog niet van gekomen.
Groet Stef.

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 17-11-2016 18:16

Ik zag in een Facebookgroep (wellicht ben je daar zelf ook lid van) iemand die gewone spotjes vlak boven z'n aquarium had gehangen, zag er eigenlijk hartstikke mooi uit!
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 17-11-2016 18:33

Hi Stef,

Ja de prijs is inderdaad voor mij ook de reden voor deze optie. Ik zag ook dat je de kap kan laten maken maar die is duurder dan het aquarium. Bij elkaar geteld kan je dan net zo goed een merk set nemen.

Waar heb jij hem laten maken. Die van jou is ook bezorgt toch? Ik zie op de plaatjes een soort dwarsliggers aan de bovenkant. Heb jij dit ook en waar dient dit voor en wat voor materiaal is dit?

Kap maken is wellicht een idee. Ik heb nog een te armatuur over dus die zou daar in kunnen. Is wel iets korter maar wellicht een optie. Moet ik een kennis lief gaan aankijken want zelf beschik ik niet over knutsel skills :cry: kan misschien ook wel met iets van kunststof, denk dat hout niet gaat werken als ik zie hoeveel vocht ik op me kap en armatuur heb. Wil graag wit hoogglans. Blingbling fancys

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 17-11-2016 18:38

Hi yvette,

Ja dat heb ik ook wel gezien dat ze lampjes erboven hebben en zag er leuk uit maar weet niet of dit praktisch is. Ik heb geen stroom daar boven in het plafon dus dat word ook weer een heel klusje. Visjes van mij willen wel eens even lekker boven in duiken en geeft toch wel een aardige plons met spetters. Zou dat niet een beetje link zijn. Heb ook nog een kat die wellicht wel zijn pootje erin wil stoppen om te gaan hengelen.

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 17-11-2016 18:58

Stroom is inderdaad wel een must. Qua spotjes zou je bij ikea kunnen kijken bijvoorbeeld voor badkamerverlichting, dat lijkt me wel een spettertje kunnen hebben.

Die dwarslatjes heb ik ook, is bij mij gewoon van glas. Er horen afdekplaatjes op maar die heb ik er niet bij.
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 17-11-2016 19:11

OK die afdekplaatjes koop je gewoon erbij ofzo die liggen dus als ware in je aquarium? Zal dan kennis laten kiezen een lamp erboven of kap maken. Blijft allebei een klusje wat ikzelf niet kan. Zonder kap scheelt ook weer demonteren als je water ververs. Moet ook geen kilo s kap hebben die ik dan iedere keer eraf moet tillen.

Ik las bij Stef iets van stabilisatiestrips ofzo. .?

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 17-11-2016 19:44

Het ligt er helemaal aan wat je wilt qua planten.
Ikzelf heb ook twee lampen boven m'n aquarium hangen. Om verdamping tegen te gaan heb ik glazen platen bovenop de bak gelegd. Hst is alleen wel zo dat je met spotjes, of zoals bij mij twee lampenkappen, veel minder lumen per liter hebt en dus gauw een tekort aan licht hebt. Je kan je vissen wel zien, maar veel planten groeien hier dus niet geweldig op.
Ik geef daar zelf vrijwel niets om, maar als je echt van een volle plantenbak houd wordt dat dus lastiger ;)
En stroom daarboven is zo gerealiseerd joh, je moet alleen even 4 gaatjes boren voor de spotjes. Draad haal je bij de bouwmarkt en zet je een stekker aan. Stekker in stopcontact en klaar!

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 17-11-2016 21:01

:P gaatje boren in de muur wordt al niets bij mij, laat staan op een trapje in het plafond. Mij laten spelen met stroomdraadjes is wellicht ook geen goed idee. Ik weet mijn beperkingen op technisch gebied. Ik kijk wel eens die programma's op tv en zie je vrouwen zo een kast ofzo in elkaar zetten maar volgens mij is dat gewoon show hoor. Geloof me het ziet er altijd zo gemakkelijk uit maar als ik daar aan begin loopt het altijd fout af.

Ik hou wel van plantjes maar de sluiers ook dus heb ik geen illusies meer van een mooie plantenbak.

Zou iemand een foto kunnen plaatsen van de bovenkant zodat ik me hier een voorstelling van kan maken. Wellicht dat ik me tl ding van me vision kan laten aanpassen zodat deze erop past.

Tips van aquariumbouwers ook welkom. Scheelt me weer het net afstruinen. Ik zie ook veel verschil in glasdiktes?

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 19-11-2016 12:52

Hee Michelle, ik heb je een PM gestuurd, weet niet of ik de shop hier zo neer mag zetten.
Die dwarslatten zijn ervoor dat je glas niet kan buigen. Ik heb de 8 mm variant genomen, net even wat steviger dan de 6 mm en de prijs scheelde niet veel.
Ik weet nog steeds niet of ik er wel een kap op ga maken, vind open toch ook wel erg handig, Snip en Snap zullen het voorlopig dus met hetzelfde licht moeten doen als het baasje.
Groet Stef.

Plaats reactie