Verwijderen standaard filter

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Matthieu
Lid FGF
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-06-2017 12:22

Verwijderen standaard filter

Bericht door Matthieu » 12-06-2017 14:14

Ik heb een Eheim professional 4+ gekocht dus me standaard filter in me Jewel is niet meer nodig.

Iemand advies of ervaring hoe ik dit standaard filter er het beste uit kan halen zonder dat ik mijn hele bak leeg hoef te maken?

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 12-06-2017 16:33

Hi mattieu,

Heb het zelf nog nooit gedaan maar ben het wel eens tegen gekomen.

Voordat je aan de slag ga zou ik het externe filter een maandje mee laten draaien en de juwel filter er even bij laten draaien zodat je externe filter eerst goed kan indraaien en de benodigde bacterieen kan aanmaken. Optie is om het juwelmateriaal in je eheim te stoppen maar je zal dan toch gedoe gaan krijgen met je bacterie huishouding en je waterwaardes.

De juwel zit vast aan het raam en aan de onderkant met dotten kit. Nieuw scherp plamuurmes ertussen. Lang scherp stanleymes. Dun scherp draad, bijv. ijzerdraad, visdraad, strak trekken en zagend naar beneden trekken. Cd ertussen schijnt ook te gaan :lol: de kracht verdeling naar je filter toe. zou wel ff uitkijken of er geen stukjes kit op de bodem vallen en je sluiers het opvreten want denk niet dat dat goed gaat komen.

Succes ermee.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 12-06-2017 21:07

Met nijlon vissendraad van onder naar boven dan komt het los het restant heel voorzichtig met een kitschrappertje verwijderen gimg hier prima

Matthieu
Lid FGF
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-06-2017 12:22

Bericht door Matthieu » 14-06-2017 11:52

Ik zal ze eerst naast elkaar laten draaien en dan naar een maand ofzo met test dagen kijken of de cycle ok is.
en dan erna het standaard filter er uit zien te krijgen dan hebben de vissen ook meteen weer meer ruimte.

Plaats reactie