Filteropbouw

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 25-08-2017 21:44

Han schreef:Klopt. is een binnenfilter. Gekocht via mp voor in het aquarium. zo heb ik minder kans op lekkage ;)
en een stuk mider werk en geklungel met die rotfilters. Vind verversen etc. niet erg maar om me filters te doen moet ik me geestelijk op voorbereiden :? z on gedoe.

Hoeveel vissen heb je erin Han en hoe vaak en hoe veel verschoon je? Test je ook met druppels?

Ben gewoon benieuwd of z on filter de boel ook leefbaar houd en of je dit ook daad werkelijk zeker weet.

Han
Lid FGF
Berichten: 28
Lid geworden op: 13-06-2017 23:26

Bericht door Han » 30-08-2017 10:05

Ik heb nu 3 sluierstaarten erin aan t zwemmen. En n stuk of 30 garnalen. Ik voer ze flink, om ze te laten groeien, dus dat geeft wel een stevige belasting op de pomp. De waterwaardes zijn steeds prima. Ik heb zown testsetje van tetra. Nitriet is altijd nihil.

Enige nadeel vind ik dat je meer 'dode ruimte' hebt naast planten waar troep zich ophoopt. Dit komt omdat een binnenfilter voor een ronddraaiende stroming zorgt. Bij een buitenfilter kan je de stroming van links naar rechts of omgekeerd doen, en de output slang onderin de bak doen bv. Dit los ik op door tijdens een waterwissel ook even met een sifon de bodem af te hevelen. En verder heb je natuurlijk met een binnenfilter wat minder zwemruimte voor de visjes.

Verder zeer tevreden met t filter. Filterwatten vervang ik elke week, dat duur 2 minuten;). Ik had eerst een superfish filter, maar dat beviel maar matig. Nitriet schommelde nogal. Ik denk omdat t qua inhoud toch een stuk kleiner filter is dan de bioflow 8.0.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 08-10-2017 11:56

Met mijn filter is nu alles in orde en de bak is weer helder alles zit eindelijk weer goed na een aantal aanpassingen de bak staat helder en de filter doet eindelijk wat ik wil dat hij doet dus prima zo michel bedankt voor al je adviezen deze zijn gewaardeerd

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 08-10-2017 19:11

wil schreef:Met mijn filter is nu alles in orde en de bak is weer helder alles zit eindelijk weer goed na een aantal aanpassingen de bak staat helder en de filter doet eindelijk wat ik wil dat hij doet dus prima zo michel bedankt voor al je adviezen deze zijn gewaardeerd
Graag gedaan!!! :D :D :D

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-10-2017 06:42

Wat tegenwoordig nieuw is is de hydra. Werkt op ionen en verwijdert ammoniak, nitriet, nitraat en zelfs feromoon. Wij hebben ze op voorraad.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 12-10-2017 14:37

FancyGoldfish schreef:Wat tegenwoordig nieuw is is de hydra. Werkt op ionen en verwijdert ammoniak, nitriet, nitraat en zelfs feromoon. Wij hebben ze op voorraad.
Hoe werkt dat dan Dino? Zitten er daar wel filters en media korrels in?

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 13-10-2017 19:36

Hier ook 1 van de oude stempel :lol:
ik heb 2 stevige filters draaien elk met 3 bakken en 2 verschillende matten.
Mijn inlaat komt van boven en komt dus eerst op de matten uit eerst grof dan fijner.
Daarna volgen er keramische ballen, ipv de buisjes die je ook wel ziet.
Je schijnt dan meer oppervlakte te hebben voor de goede bacterieen.
Wanneer maak ik ze schoon?

Nou niet heel vaak, pas als ik vind dat de stroming minder word dan ga ik er wat aan doen.
En dan zeker niet twee tegelijk maar eerst de ene, en als het nodig is maanden later de andere.
Ik heb altijd helder water, weinig tot geen verkeerde algengroei.
Ik ben heel zuinig op mijn biologisch evenwicht in mijn bak.
En probeer de juiste balans te houden van planten, vissen, slakken enz....

Nu die bodum... 8)

Ik heb een bodem van fijn zwart grind....niets meer niets minder.
Met daarin mijn trouwe huishoudsters ik noem ze maar punthuisslakken
Deze slakken ben ik heel zuinig op omdat ze mijn bodem los houden en schoon.
En als het er teveel worden dan haal ik er wat uit.

Tevens zijn de slakken eigenlijk een soort waarschuwingssysteem
Mocht er iets niet helemaal lekker zijn met het water "paar foutjes gemaakt in het verleden :P " het eerste waar ik het aan merk zijn de slakken.
Nu al jaren niet meer aan de orde, maar het is wel handig zo'n alarm.

Je ziet ze zo op het oog verder niet ze zitten echt in de bodem.
Alleen als ik wat spaarzaam met voeren ben geweest, dan komen ze het "halen" whahahaha
Dan zit er blijkbaar niets meer voor ze in de bodem en dan merken ze het als ik gevoerd heb dan zijn ze er als de slakken bij.

Dat ze mijn bodem heel goed schoonhouden heeft het een paar weken geleden bewezen.
Ik moest mijn bak verhuizen naar een andere woning.
Dus al mijn grind moest er dus uit en er weer opnieuw in.
De bak weer vullen in het nieuwe huis en het water was na het vullen en het rotzooien in de bak verre van smerig.
Dus ook mijn bodem draagt direct bij aan het welzijn van zowel mijn vissen als mijn planten.

Want ook mijn planten reinigen de boel door meststoffen die mijn vissen en slakken uitscheiden te gebruiken voor hun groei.
Al met al een redelijk gevoelig evenwicht, want verstoor je 1 onderdeel door bv te weinig planten te veel vis te weinig licht of juist te veel.
Dan krijg je voeg of laat problemen met je bak en of je vissen, planten enz.
Dan is het daarna weer de sport om uit te vinden waar het probleem zit, en dit op te lossen.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 27-10-2017 11:29

Ondanks mijn eerdere berichten over het filter heb ik toch de volgende vraag
Ik ben van plan om toch een nieuwe filter aan te schaffen omdat ik simpelweg niet tevreden ben over mijn bestaande filter
Welk filter hebben jullie en welk merk ik heb geen idee welke ik nu ga aanschaffen dus graag zou ik graag jullie ervaring willen over wat jullie hebben en hoe jullie het ervaren

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 27-10-2017 11:47

Eheim prof 3 / 350

Betrouwbaar, doet wat hij moet doen niet alleen theoretisch maar vooral en zeker in de praktijk en wanneer nodig zijn reserveonderdelen makkelijk te krijgen (en lang verkrijgbaar, ook als het model niet meer courant is)...

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 27-10-2017 12:05

Bedankt voor jou antwoord weet jij ook wat het verschil is met de prof 3 en de experience 350
Of maakt dat niet uit

Plaats reactie