Filteropbouw

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 24-08-2017 16:12

Hoi Wil , begrijp iknu dat jij nog nooit je pomp open hebt gemaakt ? Je moet toch zo en zo om de zoveel tijd je filters vervangen? Of lees ik het nu helemaal verkeerd?

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 24-08-2017 17:42

Hoi louise
Je leest het goed ik ben van de ouderwetse stempel ik maak het niet open mits noodzakelijk
In de 30 jaar dat ik aquariums heb en mijn pa ook hebben we het nooit anders gedaan mijn motto is hoe meer geklooi hoe meer zooi
Dat blijkt wel weer nu moest het een keer open en me bak heeft nog nooit zo lelijk gestaan
Ik denk anders dan jullie sorry daarvoor maar heb werkelijk nog nooit ellende gehad
Waarom zou mijn pomp open moeten hoe meer bagger hoe beter het draaid
Waarschijnlijk denkt nu iedereen dat er een steekje loszit bij mij maar dat is mijn jarenlange ervaring
Maar goed nu heb ik de filterwatten gedaan en ellende bij het leven dus baal ik als een stekker
Mijn water is altijd kraak helder en nooit zieke vissen of zo vast een engeltje boven mijn hoofd
Maar zo zie je maar 1 keer geklooi is gelijk zooi en dat alleen omdat ik eitjes wil verwijderen
Maar misschien moet het gewoon opnieuw indraaien nu zou ook kunnen
Maar je hebt het goed gelezen hoor louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 24-08-2017 19:56

30 jaar goudvissen?

Niet lullig bedoeld ofzo... maar je zult met me eens moeten zijn dat een goudvis per twee dagen dezelfde hoeveelheid afval veroorzaakt dan, laten we zeggen, een 10 tal Tetra's per week... Met een goedvis heb je ook weinig kans dat een eventuele bodem een deel van de filtering op zich kan nemen.

Maar goed, ik moest even denken aan bacteriebloei maar dat lijkt niet echt het geval te zijn, meer een resultaat van het schoon-/openmaken van het filter. Afgaande op wat je geschreven hebt blijf ik erbij dat een nieuwe inrichting op zeker spelen is. Niet echt in jouw traditie, maar zie het als een opstart naar een vernieuwde - langere - periode van filtratie.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-08-2017 21:27

Hi wil,

wat heb je normaal dan in die 2 korven van je filter?

Kan me wel voorstellen als je alleen met witte watten werk dat het niet goed gaat als je dit te lang erin laat zitten zonder uit te spoelen. Dat slibt helemaal dicht.

Ik heb net zoiets als Michel totaal 4 korven, 2 korven sponzen en 1 matrix en 1 jbl balletjes (weet de naam niet) ik gebruik geen filterwatten of vlies want dan moet ik dit elke week uitspoelen en wil ook niet elke week aan me filters klooien. Ik heb 2 filters en kan dan om de 4 tot 6 weken 1 geheel reinigen. Als ik zie dat me filters minder uitstroom krijgen spoel ik ook wel eens alleen ff de bovenste sponzen uit.

Met 2 korven en weinig reinigen kun je denk beter wat grover materiaal gebruiken, 1 korf sponzen en 1 korf matrix ofzo zodat het niet dichtslibt. Nadeel is natuurlijk wel dat je fijnere deeltjes niet vang maar denk beter dan dat de boel dicht slibt. welolict dan in de bovenste korf een laagje vlies op de matrix maar dit moet je dan wel zo nu en dan uitspoelen.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 24-08-2017 21:31

Trouwens las ook over drijvende poep. Dit heb ik ook wel. Volgens mij heeft dit meer te maken aan het dieet, lucht van je vissen dan met je filter.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 24-08-2017 23:57

wil schreef:Hoi louise
Je leest het goed ik ben van de ouderwetse stempel ik maak het niet open mits noodzakelijk
In de 30 jaar dat ik aquariums heb en mijn pa ook hebben we het nooit anders gedaan mijn motto is hoe meer geklooi hoe meer zooi
Dat blijkt wel weer nu moest het een keer open en me bak heeft nog nooit zo lelijk gestaan
Ik denk anders dan jullie sorry daarvoor maar heb werkelijk nog nooit ellende gehad
Waarom zou mijn pomp open moeten hoe meer bagger hoe beter het draaid
Waarschijnlijk denkt nu iedereen dat er een steekje loszit bij mij maar dat is mijn jarenlange ervaring
Maar goed nu heb ik de filterwatten gedaan en ellende bij het leven dus baal ik als een stekker
Mijn water is altijd kraak helder en nooit zieke vissen of zo vast een engeltje boven mijn hoofd
Maar zo zie je maar 1 keer geklooi is gelijk zooi en dat alleen omdat ik eitjes wil verwijderen
Maar misschien moet het gewoon opnieuw indraaien nu zou ook kunnen
Maar je hebt het goed gelezen hoor louise
Ik sta echt perplex :shock: maar aan de andere kant gaan wij ook maar mee met de massa,.... wie zegt idd dat wij het goed doen? En als ik zie dat jij volgens mij als enige het voor elkaar hebt gekregen om zoveel mooie jonkies te
Laten opgroeien dan zeg ik sjapoo,..
Ik denk dat je idd het weer ff tijd moet geven en het weer moet indraaien. Heb jij dan ook nooit dichtgeslibde slangen. Als je ziet wat ik er afentoe uithaalt. Dat is niet normaal meer. Ik ben helemaal verrast maar misschien zijn wij wel veel te veel bezig met het schoon krijgen van onze bak.
Michel heeft ook eens gezegd tegen mij dat, ' de kunst van het loslaten', eigenlijk het mooiste is van aquariaan zijn is.


Ik hoop dat het snel weer de oude is bij jou. Sterkte. Gr Louise

Han
Lid FGF
Berichten: 28
Lid geworden op: 13-06-2017 23:26

Bericht door Han » 25-08-2017 10:58

In mijn filter heb ik 5 liter siporax, daarboven alleen 1 fijne spons en wat filterwatten voor mechanische filtering. (water gaat van boven naar onderen bij mij. Heb een juwel jumbo) De siporax kijk ik nooit na, bacteriën breken de slip ed onderin het filter af. De filterwatten vervang ik als de uitstroom minder wordt, eerder niet.
Dit werkt bij mij als een trein. Altijd helder water en geen zweefvuil.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 25-08-2017 14:57

Han schreef:In mijn filter heb ik 5 liter siporax, daarboven alleen 1 fijne spons en wat filterwatten voor mechanische filtering. (water gaat van boven naar onderen bij mij. Heb een juwel jumbo) De siporax kijk ik nooit na, bacteriën breken de slip ed onderin het filter af. De filterwatten vervang ik als de uitstroom minder wordt, eerder niet.
Dit werkt bij mij als een trein. Altijd helder water en geen zweefvuil.
Hoe lang duurt het dan bij jou voordat de uitstroom minder wordt? Ik heb na twee of drie maanden toch echt verstopte slangen? Wat apart dat jullie dat niet hebben met jullie sluiers?

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 25-08-2017 17:32

Vlekkie2016Pipi schreef:
Han schreef:In mijn filter heb ik 5 liter siporax, daarboven alleen 1 fijne spons en wat filterwatten voor mechanische filtering. (water gaat van boven naar onderen bij mij. Heb een juwel jumbo) De siporax kijk ik nooit na, bacteriën breken de slip ed onderin het filter af. De filterwatten vervang ik als de uitstroom minder wordt, eerder niet.
Dit werkt bij mij als een trein. Altijd helder water en geen zweefvuil.
Hoe lang duurt het dan bij jou voordat de uitstroom minder wordt? Ik heb na twee of drie maanden toch echt verstopte slangen? Wat apart dat jullie dat niet hebben met jullie sluiers?
Dat is bij mij ook hoor. Volgens mij heeft een juwel jumbo geen slangen is een intern filter in de hoek. Die zit erin als je een juwel aquarium koop.

Han
Lid FGF
Berichten: 28
Lid geworden op: 13-06-2017 23:26

Bericht door Han » 25-08-2017 21:22

Klopt. is een binnenfilter. Gekocht via mp voor in het aquarium. zo heb ik minder kans op lekkage ;)

Plaats reactie