Kamerplant die nitraat vreet.

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 22-06-2018 01:08

Bruin alg is weer een andere tak van sport, vaak te weinig licht of meegekomen van een plant van de winkel en nee je doet niets verkeerd. Colombo heeft er een paar middeltjes voor, wellicht andere merken ook.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 22-06-2018 07:13

Heb je nou weer wormen dan louise

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-06-2018 07:20

wil schreef:Heb je nou weer wormen dan louise
Nee gelukkig nog niet, maar het begint meestal met die bruine alg. Ik krijg dan op de binnenkant van de ruiten een soort van wittige algen laag En daarna begint die ellende meestal. Dus ik knijp hem een beetje. Ik heb er nu helemaal geen plantjes in alleen nep planten. Dus ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen? De één zegt het komt door te weinig licht de ander zegt het komt door te veel licht? Verwarrend dus.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-06-2018 19:19

Is het de goede? Hoop het wel anders moet ik ander plekje voor ze zoeken
Afbeelding

Afbeelding

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-06-2018 19:23

Heb hem gevonden heet geen pothos hier in nederland of is het gewoon wat anders. Is ook giftig? Toxisch?

https://dier-en-natuur.infonu.nl/bloeme ... plant.html

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-06-2018 19:29

net even gegoogled maar klopt Pothos is de engelse benaming. Was al bang dat verkeerde zou zijn. Zijn mooie grote lange stengels die denk over de hele zijkant komen te hangen. Dat is wel fijn want hier heb ik probleem met zonlicht dekt die het meteen af dan hoef ik geen doekje meer te gebruiken. Zal hem morgen even te grazen nemen. Zit helemaal vast geklinkt op de mos stok.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-06-2018 23:02

michelle schreef:Ik heb de plant nog niet gespot hier in de bloemenwinkel. Denk dat ik ervoor naar het tuincentrum moet. Moet ook nog even een nieuw testsetje NO3 bestellen want die controleer ik eigenlijk nooit. Vond nooit zo interresant maar met dat alg gedoe wel handig. Heb nu een paar dagen het licht uit gelaten en dat heeft ook wel effect.
Dus toch minder licht? De één zegt meer licht de ander minder. Heel verwarrend.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-06-2018 10:19

Algen en sluiers lees je bijna overal. Bruine alg is eigenlijk een soort van bacterie. Die zie je vaak bij nieuwe aquariums. Opstartalg. Er zou sprake zijn van nog onstabiliteit. Een "normaal" aquarium heeft een bodem en plantjes. Een bodem houd tevens bacterieen vast die helpen bij biologisch evenwicht. Plantjes die groeien en zijn aangeslagen verwerken een hoop afvalproducten NO3. Plantjes doen het goed als je licht aan heb. Door licht fotosynthese en tijdens de licht uren gaan de plantjes aan het werk nemen stoffen op die de algen ook nodig hebben.

Omdat wij geen bodem hebben hebben wij dus minder bacterieen om de boel stabiel te houden. De beplanting is minimaal en groeien nu niet weelderig omdat we ook nog eens veel verversen. Er is geen stabiele lijn van voedsel voor je plantjes waardoor ze niet zo weelderig groeien.

Groene en andere soorten alg gebruiken licht om te groeien. Mijn groene alg, ware grastapijtjes zijn geheel weg na 3 weken weinig tot geen lichten aan. Hoewel ik wel iedere verversing met schuurspons aan de gang ben en de filterpijpen zo nu en dan nog wat groen worden.

Dus in feite 2 opties;1 een bodem erin met heel veel plantjes. (snelgroeiers en nitraatvreters) zal het algenprobleem verminderen.2 Schuursponsje en bij iedere verversing de ramen schoonmaken.

Optie bodem en plantjes is niet gegarandeerd algen vrij. Bodem erin is afhevelen van poep etc. moeilijker. Lees ook andere die allerlei plantenvoedingsystemen, CO2 etc hebben maar ook duiken hier weer algen op.

Mijn keuze is om zo min mogelijk frustratie te hebben en elke verversing een schuurspons te pakken en de ramen te doen. Zootje plantjes erin en als ze dood gaan weg ermee en nieuwe kopen. Je weet dat ik ook met bodems aan de gang ben geweest ook omdat ik dit mooier vind maar uit eindelijk is zonder bodem gewoon makkelijker. Wij verversen gewoon veel en gebruiken nog wel eens wat medicatie dan ook met bodem is er dan geen sprake van stabiel draaien. volgens mij is stabiel draaien bijna niet te doen bij sluiers houden. Tropisch aquarium is heel anders met 1 x per week klein beetje verversen en laat de boel de boel. Dat stabiel draaien duurt maanden bij tropisch voordat evenwicht is bereikt. dat gaat bij ons nooit lukken.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-06-2018 10:28

Vlekkie2016Pipi schreef:
michelle schreef:Ik heb de plant nog niet gespot hier in de bloemenwinkel. Denk dat ik ervoor naar het tuincentrum moet. Moet ook nog even een nieuw testsetje NO3 bestellen want die controleer ik eigenlijk nooit. Vond nooit zo interresant maar met dat alg gedoe wel handig. Heb nu een paar dagen het licht uit gelaten en dat heeft ook wel effect.
Dus toch minder licht? De één zegt meer licht de ander minder. Heel verwarrend.
kortom.

Bruinalg is bacterie en een tekort verschijnsel. Meer licht zet planten aan het werk om benodigde stoffen op te nemen die de bruin alg nodig heeft. Planten hebben weer bepaalde stoffen nodig om goed aan te slaan/te groeien vandaar het toevoegen van planten voeding. Zijn 1000 den soorten bruinalg. Zijn verder niet schadelijk voor je vissen. Alleen blauw alg is gevaarlijk.

Veel andere soorten alg zoals groene alg sterft af als er geen licht is.

Bruinalg is vaak opstart alg. Kleine witte wormpjes zijn vaak weer opstart wormpjes. Beide ongevaarlijk.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 23-06-2018 23:19

michelle schreef:net even gegoogled maar klopt Pothos is de engelse benaming. Was al bang dat verkeerde zou zijn. Zijn mooie grote lange stengels die denk over de hele zijkant komen te hangen. Dat is wel fijn want hier heb ik probleem met zonlicht dekt die het meteen af dan hoef ik geen doekje meer te gebruiken. Zal hem morgen even te grazen nemen. Zit helemaal vast geklinkt op de mos stok.
Ik ken eigenlijk niet veel andere zaken die onder zo veel benamingen gaan als Epipremnum aureum Of;
Pothos, golden pothos, hunter's robe, ivy arum, money plant, silver vine, Solomon Islands ivy and taro vine. It is also called devil's vine or devil's ivy, philodendron scandens, scindapsus pictus, syngonium.
Ik noem het Pothos omdat ik hiermee alleen deze soort en uitvoering bedoel en bij Epipremnum aureum en/of scindapsus pictus zijn er een paar onder dezelfde noemer die onbruikbaar zijn en hebben veel te dunne stammetjes om wat mee te kunnen. De kleur uitvoering maakt niet uit, de stam wel. Bovenste foto is die versie die ook in tig kleuren komt, maar de stam is te dun en knakt bij het plaatsen en arrangeren.

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie