Filter keuze

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Rikb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 29-03-2018 20:33

Bericht door Rikb » 28-10-2018 19:28

Yoshi schreef:sure anytime, ze staan trouwens regelmatig op marktplaats voor een prikkie.
Klopt. Ik houd een oogje in het zeil ;)

Iemand trouwens ervaring met Hydron filters (1800 bijv.) of de stream?

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 28-10-2018 22:54

Bedoel je Hydra filter? Volgens mij heeft louise z on ding.

Wat ik ervan begrijp was ik niet overtuigd van de verkopende argumenten. Is een tijdje geleden wat ik aan info heb vergaard maar was er niet van onder de indruk. Volgens mij was het bij louise ook niet wat het verkoop argumenten stapeling had moeten zijn. Biologisch evenwicht is moeilijk en moet groeien. Vele factoren van belang.

Rikb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 29-03-2018 20:33

Bericht door Rikb » 29-10-2018 19:01

michelle schreef:Bedoel je Hydra filter? Volgens mij heeft louise z on ding.

Wat ik ervan begrijp was ik niet overtuigd van de verkopende argumenten. Is een tijdje geleden wat ik aan info heb vergaard maar was er niet van onder de indruk. Volgens mij was het bij louise ook niet wat het verkoop argumenten stapeling had moeten zijn. Biologisch evenwicht is moeilijk en moet groeien. Vele factoren van belang.
Ik lees idd veel verschillende berichten.
+ planten groeien beter/harder.
+ Helder water
+ ammonia nitriet en nitraat beduidend lager —> 0
- bacteriën worden lui (weinig tot minder voeding)
- dure cardridges
- over langere periode wordt biologische werking minder. Andere soorten alg komen om de hoek kijken.

Ben wel benieuwd wat ervaringen van Louise zijn.

Hoe denken jullie over UV?

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 29-10-2018 21:35

Rikb schreef:
michelle schreef:Bedoel je Hydra filter? Volgens mij heeft louise z on ding.

Wat ik ervan begrijp was ik niet overtuigd van de verkopende argumenten. Is een tijdje geleden wat ik aan info heb vergaard maar was er niet van onder de indruk. Volgens mij was het bij louise ook niet wat het verkoop argumenten stapeling had moeten zijn. Biologisch evenwicht is moeilijk en moet groeien. Vele factoren van belang.
Ik lees idd veel verschillende berichten.
+ planten groeien beter/harder.
+ Helder water
+ ammonia nitriet en nitraat beduidend lager —> 0
- bacteriën worden lui (weinig tot minder voeding)
- dure cardridges
- over langere periode wordt biologische werking minder. Andere soorten alg komen om de hoek kijken.

Ben wel benieuwd wat ervaringen van Louise zijn.


Ik heb mijn Hydra er pas geleden uitgehaald. Idd de cardeigde zijn duur en helder water had ik niet. Ook maak dat ding een verschrikkelijk brommend geluid. Waar ik al gek van werd, laat staan de vissen. Ik had gehoopt dat de bruine alg door de Hydra kwam maar nu een paar weken later heb ik nog steeds last van bruine alg. Idd de nitriet was lager maar nu een paar weken zonder hydra is mijn nitriet ook weer stabiel. Ik weet niet, ik vind het ook lastig als je medicijnen gebruik moet die Hydra er weer uit vond ik ook een gedoe. Ik probeer nu te kijken of het zonder lukt.
Hoe denken jullie over UV?
UV heb ik nu besteld zo een die Michelle heeft die had ik al in het verleden maar die was kapot gegaan. Het mooie van deze is dat het een kleine binnen filter is en de UV kan je apart aan en uit zetten. Ik hoop dat ik het gauw binnen krijg.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 29-10-2018 22:37

Er is zoveel op dat gebied. Gaat erom wat je wilt bereiken.

Plantengroei beter. Een mooie plantenbak is door mijn ervaring al lang geleden geschrapt. Sluiers en planten is gewoon heel moeilijk. Mijne slopen ze, trekken ze uit de bodem, paaien, verversingen, voeding, vervuiling, algen. Allemaal van invloed op planten. Ik bestel denk maandelijks weer wat en gaat oude meuk de klikko in. Goedkoper en minder frustrerend dan de boel trachten in leven te houden.

Algen. schik je in het feit en een schuursponsje is het enige wat helpt. Ik denk dat iedere sluierbak wel wat algen heeft. Biologisch evenwicht beste en anders gewoon poetsen.

Helder water moet geen probleem zijn bij juiste filterkeuze en materiaal en verversen. Elke dag even de poep en troep afhevelen met stofzuigerslang scheelt ook een boel. Ik heb ook al puringen getest. Maakt weinig tot geen verschil.

belangrijkste is biologisch evenwicht te krijgen en te houden. Dit is per aquarium heel verschillend. Hangt af van liters, bezetting, bodem of bare bottom, filtermedia. Jonge vissen met groeihormonen, grote vissen ademhaling met ammoniak uitstoot of kleine vissen die weer minder uitstoten, verversingsbeleid. Vele factoren. Meten is weten.

Nitriekpieken zijn ook andere crisis oplossingen voor. Seachem prime, zeoliet. Gebruik ik alleen bij en te hoge piek en ik het niet laag krijg door verversingen. Aquarium moet het uit eindelijk zelf omzetten dat is het handigste.

UV heb ik ook een interne van aquael. Gebruik ik alleen als nodig is. Ook zeer handig bij meds. Kool erin, lamp aan en 2 dagen later eruit. Scheelt geklooi van toevoegen kool in grote filter. Uv zet ik ook in bij verdenking parasieten, bacteriebloei. Ik gebruik geen 24 uur per dag omdat ik het idee heb dat dit niet ten goede komt aan natuurlijk afweer van de vissen. Altijd in steriel water lijkt mij niet de juiste weg maar zullen ook mensen zijn die daar anders over denken.

Toevallig is mijne ook stuk. Draadje waar lampje aan zit het deel in water ligt bloot. Zitten twee stekkers aan dus doet nog wel zijn werk met kool. Laat lamp gewoon uit. Dus kwaliteit filter niet echt maar kost ook niet al te veel dus de tijd dat ik hem heb prima. Is ook een te groot en leijk ding om in aquarium te laten hangen.

Rikb
Lid FGF
Berichten: 43
Lid geworden op: 29-03-2018 20:33

Bericht door Rikb » 18-11-2018 15:33

Waarschijnlijk wordt het een Eheim Prof 4 600. Dit omdat deze het beste past in mijn kast onder het aquarium.

Nu lees ik veel verhalen voor verschillende medium.

Wat is hier de ervaring?

Sera Siporax?
Seachem Purigen?
...?

Of gewoon bij de standaard Eheim substraat houden?

Casey
Lid FGF
Berichten: 56
Lid geworden op: 03-07-2018 20:49

Bericht door Casey » 18-11-2018 21:00

Ik heb zelf Siporax maar heb daar nu ook Biohome media bij gedaan , zijn beide volgens mij hetzelfde soort sinterglas dat extreem poreus is en zodoende door anaerobe bacteriën diep in de media ook nitraat af kan breken .

https://biohomenederland.nl

Eigenlijk lijkt me voor filteren met watten en dan de rest opvullen met een of een mix van bovenste media prima .

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 19-11-2018 19:39

Ik heb 4 manden. onderin mand met 2x groffe spons, dan mand stenen jbl balletjes (weet de naam even niet) dan een mand seachem matrix (houd veel bacties) en dan weer een mand met 2x spons, grof onder en fijn boven.

Filterwatten gebruik ik niet want dit zit zo vol en vergt mij teveel filter gedoe. Ik heb 2 filters dus kan om de beurt iets reinigen. Ik reinig alleen de manden met sponzen. De rest blijf ik van af. Ik heb een extra set filter slangen die ik wel wat regelmatiger omwissel. hoef ik dit niet snel te reinigen om filter weer draaiend te krijgen. kan ik dan op me gemak later doen. Ik wil echt niet elke week met dat filter in gevecht en open maken dus kies ik voor onderhouds gemak en tracht zoveel mogelijk bacties te vergaren en te handhaven.

De puringen heb ik ook gehad in het beginne. Zag geen verschil. Voor zweefvuil gebruiken sommige ook filter vlies.

Met filter is het gewoon een kwestie van ervaren. Zoveel factoren van invloed en bij iedereen anders. Ik heb bare bottom en hevel elke dag de hopen poepen en vuil af. 2 minuten werk. Vissen weten het al. eerst stofzuigen en dan vreten :wink:

Plaats reactie