Zelf bioloog/filter bouwen

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Zelf bioloog/filter bouwen

Bericht door Loraine » 09-01-2019 14:15

Nadat ik mijn vissen een tijdje geleden bijna niet zag omdat het (best kleine) filter in de fontein zo vol drek zat dat het water er viezer uit kwam dan dat het het filter in ging, besloot ik om verder te kijken.
Nou las ik dat een grote bioloog op zich belangrijker is dan de hoeveelheid water wat per uur rondgepompt wordt.
Dus ik dacht, ik lees weleens over zelf een bioloog of filter maken, laat ik eens kijken hoe moeilijk dat is.
En toen stuitte ik op een foolproof handleiding.
Het komt erop neer dat het dus helemaal niet zo moeilijk is, waardoor ik besloot om zelf aan de slag te gaan.
Ik heb bijna alles nu in huis, moet alleen nog een uitstroompijpje oid halen en een zak grind/kiezelstenen en de filterballen zijn nog onderweg uit China.

Hoe ga ik het doen?
Bijzettafeltje met ruim 10cm verhogen door er tegels op te stapelen, dat leek me steviger dan onder de pootjes tegels/bakstenen te doen en het voorkomt krassen op de vloer.
Daarop komt een 45l speciekuip (rechthoekig) met onderaan een vd zijkanten een gat waar het uitstroompijpje in bevestigd is.
In de speciekuip komen diverse filtermatten (6 lagen: 2x fijn, 2x medium, 2x grof), een laag zeoliet, een laag filterwatten, een laag siporax, een laag filterballen en een laag grind/kiezelstenen.
Het fijnste spul onder en het grofste spul boven.
Dan hang ik de superfish 400 bij het filter, hang daar een tuinslang aan en leg het uiteinde in het filter zodat daar 800l/u door gefilterd wordt.

Tzt zal de superfish vervangen worden door een simpel vijverpompje maar het geld was inmiddels op dus voor nu ff zo.
Maar voor nog geen €150,- kun je dus zelf een goede bioloog maken op een vrij simpele manier.
Je kunt ook een tweede pomp onderin de bioloog steken en een slang ipv uitstroompijpje gebruiken, dan kun je het water evt omhoog pompen je aquarium in.

Dit is de handleiding die ik zag:
https://nl.m.wikihow.com/Een-vijverfilter-maken?amp=1
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 09-01-2019 22:03

Ziet er idd simpel uit te maken, maar en hey leuk dat je weer op forum bent🤗

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 09-01-2019 22:46

Dank je. 😃
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 10-01-2019 16:01

Bak met losse onderdelen en aquariumspulletjes gecheckt:
Afbeelding

Daar kwam dit uit, officieel hoort deze bij de fontein (hozelock 3000):
Afbeelding

En ik had nog een verlengstuk:
Afbeelding

Het eerste stuk heb ik voorzien van wat nagellak en afgestempeld waar ik hem wil hebben:
Afbeelding

Nu aan het wachten tot de nagellak droog is en dan gat boren. 👍
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 10-01-2019 16:55

Na het boren bleek het gat te klein voor de uitstroom die ik op het oog had.
Nou had ik nog een koppelstuk liggen van de superfish 400 en die bleek perfect te passen:
Afbeelding

Vervolgens heb ik de bak opgevuld met:
2 pakken siporax
Fijne filtermat
5000ml zeoliet (VT, een onderdeel vd Velda Group)
Medium filtermat
Filterballen (moeten nog komen)
Grove filtermat
Helaas ben ik hiervan vergeten foto's te maken. 🙈

De bioloog in werking
Afbeelding

Hierna ging het ff mis, de uitstroom bleek niet volledig waterdicht 🙈, maar daar heb ik wat vijverfolie voor gebruikt:
Afbeelding
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 10-01-2019 17:50

aah leuk bezig :P

ik heb dit ook ooit eens in werking gesteld alleen ik kreeg de af en aanvoer niet in balans. Of er ging teveel water in de bak met sponzen en liep die over dus moest een snellere afvoer hebben. Na aanpassen ging het goed maar na een tijdje stond het droog ging er toch weer teveel uit en was de aanvoer te zwak.

ik heb het na een dag prutsen opgegeven…………….

Ga duimen dat jij het wel voor elkaar krijg. Zou hem wel s nachts even uitzetten zodat je zeker weet dat het in balans is anders word je morgen vroeg wakker met natte voeten :wink:

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 10-01-2019 18:12

Hier is de aanvoer 800l/u en de afvoer ook, het water blijft mooi op gelijke hoogte in de filterbak. 😊
Filter gaat vannacht idd uit voor de zekerheid, al verwacht ik geen gekke dingen. 😉
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 10-01-2019 19:56

Loraine schreef:Hier is de aanvoer 800l/u en de afvoer ook, het water blijft mooi op gelijke hoogte in de filterbak. 😊
Filter gaat vannacht idd uit voor de zekerheid, al verwacht ik geen gekke dingen. 😉
Dat is mooi Loraine!!! ik had me opvoerpomp ertussen en kreeg het niet voor elkaar. Maar beter grote test op een ochtend aanzetten en voor bed gaan kijken dan moet het zekers wezen. Ik had het toen buiten staan dus geen gedoe, maar op laminaat toch echt minder als verhouding niet goed is. Volgens mij is je laminaat al goed schoon :wink:

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 10-01-2019 20:00

Laminaat heeft een goede spoelbeurt gehad ja. 🙈
Maar tot nu toe is alles kurkdroog, wat uit de bioloog loopt gaat via het folie de binnenvijver in. 👍
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 10-01-2019 20:12

Ik wist overigens al dat mijn filter het aankon omdat ik er het water mee afhevel tijdens de ww's. 😉
Moet alleen ff een nieuwe slang ervoor halen aangezien ik het stuk tuinslang iets heb ingekort voor het filter en de grote tuinslang niet korter kan ivm water in de binnenvijver laten lopen.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Plaats reactie