2 filters op 1 bak

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

2 filters op 1 bak

Bericht door Fish » 26-12-2011 17:04

Toch maar even een nieuw topic..
Zoals jullie inmiddels weten heb ik 1,20 bak gekocht waar 2 eheim 2217 filters bij zitten. Op het moment heb ik er pas een aangesloten.
De vorige eigenaar zei dat hij de pompen altijd op elkaar had aangesloten waarbij dan slehts de achterste pomp aanstaat. Deze pompt dan het water door beide pompen heen waardoor je een extra groot filter oppervlakte hebt..

Hoe doen jullie het wanneer jullie meer dan een filter op de bak hebben staan? Gewoon twee instromen en twee uitstromen naast elkaar? Of zoals de vorige eigenaar op elkaar aangesloten?

En hebben jullie de uitstroom buizen onderwater zitten of klettert het water boven het oppervlakte? En is een van de twee beter? Of maakt dat niets uit? Ik wil er sowieso een extra zuurstof pompje op aansluiten.

Is een eheim 2217 op 300l netto met max 4 sluiers genoeg of kan ik beter die tweede pomp ook aansluiten?

Goed, nu lekker kerstfondueen! En alvast bedankt voor de hulp :)

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 26-12-2011 17:16

Ik zou ze allebei los op je bak zetten en allebei de filters laten draaien.. meer liters per uur, meer stroming, minder zweefvuil. Als je 2000 Liter per uur teveel vindt kan je ze in serie schakelen ja.. alleen dat zorgt wel voor meer weerstand waardoor je netto pompcapaciteit omlaag gaat en er zal weinig van de 1000l/u overblijven.

Ik zou de uitstroom onder water en op je wateroppervlak richten. Zo blijft het wateroppervlak in beweging en zo verhoog je de gasuitwisseling tussen het water en de lucht. Een luchtpompje is dan in principe niet nodig.

Als je een luchtpomp gebruikt hou er dan rekening mee dat als je een beplant aquarium hebt deze alle CO2 verdrijft die je planten overdag nodig hebben. Daarom raad ik je aan om hem in een beplante bak alleen in het donker te gebruiken, omdat je planten dan zuurstof verbruiken.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 26-12-2011 17:18

De vorige eigenaar heeft het dan verkeerd aangepakt, want de pomp kan niet zoveel weerstand aan. Slijtage is dan groter, en zal ook sneller stuk gaan.


Overfilteren is nooit slecht, als je toch 2 filters hebt zou ik ze ook allebei aansluiten.


Uit mijn hoofd filtert de 2217, 700L per uur. Dus bij elkaar 1400 liter per uur op een 300 liter aquarium is helemaal niks mis mee.


De uitstroom kun je op verschillende manieren opzetten, zelf vind ik schuin tegen het wateroppervlak het beste, dit zal het water ook agiteren en dan hoef je in theorie geen luchtpomp meer te installeren.

Zelf heb ik toch wel een luchtpompje geïnstalleerd, dan weetje zeker dat je goed zit.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-12-2011 17:23

Ik zou ook beide pompen normaal aansluiten zodat je een grotere capaciteit hebt.
Je kan ze wel in serie schakelen en dat is niet slecht voor de draaiende pomp, maar je moet dan wel het binnenwerk uit de 1ste pomp halen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 26-12-2011 17:29

Ik kan je vertellen dat dit wel slecht is voor de eheim pomp omdat het bij mij stuk is gegaan bij teveel weerstand.


Als je een sterkere pomp aansluit is het uiteraard wel goed mogelijk.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-12-2011 17:32

Ik heb er 2 jaar mee gedraaid zonder problemen ;)
Als je het binnenwerk eruit haalt heb je daar alleen de weerstand van het filtermedia.
Je moet wel de eerste pomp leegmaken en niet de tweede..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 26-12-2011 17:41

Dan denk ik dat je 2 jaar geluk hebt gehad.


Ik zou het er niet meer op wagen, word onnodig geforceerd, is er ook niet voor gemaakt.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-12-2011 17:47

Er draaien talloze mensen op deze manier.
Google staat er vol mee ;)
Nu staan bij mij 2 potten op een 6500l/h pomp. Daar zijn ze ook niet voor gemaakt.
Maar het doet het wel prima :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 26-12-2011 18:16

Wij hebben hier 3 pompen aangesloten en hebben dus ook 3 uitlaten en inlaten in de bak zitten. In totaal zit er bruto 3400L op ;)

@Kingyo: Wat kun je verslijten als je alle binnenwerk eruit haalt? Je houdt alleen de pot over waar water door stroomt en dat is gemaakt van hard plastic. als het nou glas was zou ik zeggen okay dat kan kapot springen maar plastic, nee. Of je moet een erg hoge druk hebben.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 26-12-2011 18:29

Het ging om het feit, dat de eheim pomp/binnenwerk verslijt, en in mijn geval stukgaat als er nog een pot bijzet zonder binnenwerk.

Het keramische asje is bij mij stuk gegaan, omdat het word geforceerd.


Dat je 2 potten zonder binnenwerk op bijvoorbeeld een vijverpomp kunt zetten is uiteraard geen probleem zoals ik ook al zei in mijn eerste post.


Ik zou het er niet op wagen omdat de pomp ook weer niet zo sterk is van de eheim.
Afbeelding

Plaats reactie