co2 echt nodig?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Bericht door smooty » 28-12-2011 17:37

is vloeibare co2 niet gemakkelijker?

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 28-12-2011 20:22

Ik heb hele tijden rode en groene lotussen in mijn koudwater aquarium gehad. Deze hadden eerst een kleibol, maar bij het verplaatsen van de planten zijn deze er uit gehaald. Ik gebruikte ook geen co2. Ik heb van beide kleuren heel veel stekken gehad en al vaak wat gratis mogen uitzoeken bij mijn plaatselijke LFS in ruil voor de planten. Verder ook veel kleine stekken die ik kreeg uitgedeeld aan familie met aquaria. Van echt kleine bladeren heb ik niks gemerkt. Ik haalde herhaaldelijk oude bladeren van de planten en had het gevoel dat ze hierdoor zeker wel goed groeiden.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 28-12-2011 20:29

Ik vraag me af hoeveel planten je in zo'n bak moet plaatsen voordat je een beetje een stabiel gegeven hebt, want ik heb het vermoeden dat het daar dus ook mee te maken heeft. De enigste plant die het in mijn aquarium goed doet is de Anubias en de Waterpest. Heb ook reuzen Vallesneria gehad die ik regelmatig moest knippen omdat ie te groot werd, maar op een gegeven moment zie je toch dat die planten steeds kleiner blad produceren en gaten krijgen door gebrek aan voeding of co2.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-12-2011 02:40

CO2 is niet echt nodig. De C van CO2 wel, namelijk carbonaat.
In elke bak is CO2 aanwezig, maar dit is erg gering.

Je kan planten prima laten groeien zonder CO2 toe te voegen, maar ik zou dan wel een andere carbonaat toevoeging gebruiken zoals bijvoorbeeld Easycarbo.
Als je verlichting niet te intens is en niet te lang aanstaat blijft er voldoende carbonaat aanwezig in het water, waar je er geen tekorten op kunnen treden.

Een bak zonder enkele vorm van carbonaat toevoeging is ook mogelijk, maar dan moet je zonder waterverversingen gaan werken en extreem weinig licht.
In combinatie met goudvissen is dit dus geen optie. Het is dan de truuk om zo min mogelijk in je bak te komen, enkel voeren.

Een bak met CO2 toevoeging kan meer licht gebruiken waardoor de planten harder zullen groeien.
Maar ook andere voedingsstoffen zoals CSM+B, Fe+2, NO3, PO4, e.d. moeten voldoende aanwezig zijn om geen tekorten te creëren.
Zodra er een tekort ontstaat zal de plantengroei stagneren en krijgt alg de kans.

Planten in leven houden is vaak niet moeilijk, maar erg mooi zullen ze niet worden.
Een leek zal vaak het verschil niet zien in eerste opzicht vanaf foto's.
Slecht groeiende planten hebben vaak kleinere bladeren, gaten in bladeren, verkeerde kleur, kale onderkant, verschrompelde bladeren, etc.

Om te beginnen zou ik aanraden om Easycarbo te gaan gebruiken.
Dit icm met 8 uur licht per dag en niet te intens.
Doordat de planten iets langzamer zullen groeien is er ook minder kans op tekorten.
Zodra je dit volledig onder de knie hebt kan je CO2 gaan toevoegen en langzaam de lichtduur/intensiteit opschroeven.
Er zal dan een veel grotere vraag ontstaan naar voedingsstoffen, waardoor tekorten sneller kunnen optreden.
(Dit bij een tropische bak, bij goudvissen zou ik CO2 gebruik helemaal afraden door het risico wat het met zich meebrengt.)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

smooty
Lid FGF
Berichten: 80
Lid geworden op: 26-12-2011 11:46

Bericht door smooty » 29-12-2011 12:27

dit noem ik eens een goede uitleg :D nu zijn al mijn vragen beantwoord :wink:

Plaats reactie