Verlichting Juwel Vision 260

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Verlichting Juwel Vision 260

Bericht door Caedes » 02-01-2012 14:10

Welke verlichting zou ik het beste in mijn Vision kunnen zetten? De verlichting die ik bij de bak kreeg zit er namelijk nog steeds in maar volgens mij is die al behoorlijk oud (Sera Brilliant Daylight 105 cm, 6000K, 38W en een Interpet 105cm 38W). Dit schijnt uit te maken toch? Mijn planten groeien namelijk niet echt super (vrijwel geen alg behalve een deel van m'n achterwand waar de Javavaren opzit, daar omheen wordt het bijna zwart van de alg) dus wil er nieuwe verlichting in knallen zodat ze wat meer kans gaan maken.


Welke lampen raden jullie aan? Ik heb er namelijk echt 0,0 verstand van.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 02-01-2012 14:49

is een beetje afhankelijk van wat belangrijk voor jou is. wil je dat de vissen mooi kleuren of wil je dat je planten gaan groeien? wil je dat je planten goed groeien zou je een lamp kunnen gebruiken met wat meer blauw in het spectrum. het nadeel hier van is dat je bak er dan al vrij snel "hospitaal achtig" uitziet. ik denk dat je met een daglicht lamp met beiden goed zit. je vissen zijn mooi en je planten groeien. ze zijn wel prijzig, dus even prijzen vergelijken en lichtopbrengst
live isn't all gold. at least my fish are

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Re: .

Bericht door Caedes » 02-01-2012 20:21

Planten groeien is voor mij eigenlijk het belangrijkst. Ben een beetje kleurenblind dus vraag me af of ik heel erg veel verschil zal zien tussen de verschillende verlichting :P

Waar moet ik naar kijken voor de lichtopbrengst? Gewoon naar het aantal Lumen? Ik lees ook wel eens over mensen die gewoon lampen van de bouwmarkt enzo gebruiken, moet je daarbij ook alleen naar het aantal Lumen/ Watt kijken?

Zou ik ipv de 38W die er nu in zit ook 54W kunnen gebruiken (of is meer Watt niet beter)?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 02-01-2012 22:42

Kleur heeft vrijwel geen invloed op plantengroei.
Het gaat om de hoeveelheid par die de planten vangen.
Wel is het zo dat rode lampen vaak een lage intensiteit hebben.

Het zwarte alg op je achterruit is waarschijnlijk penseelalg.
Dit duidt op een CO2 tekort.
Als je meer verlichting gaat geven wordt dit alleen maar erger.

De wattage van TL lampen is gebonden aan de afmetingen.
Een 54W TL lamp is veel langer als een 38W TL lamp en gaat dus niet passen.
38W is ook een speciale aquariummaat, dus deze moet je bij een LFS halen.

Als je de plantengroei wilt verbeter moet je gaan kijken waar het probleem zit.
De eerste tekort in jou geval is carbonaat.
Wat voeg je allemaal toe qua voedingsstoffen?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 03-01-2012 14:33

Zal vanavond even wat foto's maken van de bak & waterwaardes meten. Heb zo werkgroep dus nu even geen tijd voor.

Net even wat gegoogled en ben erachter gekomen dat er waarschijnlijk T8 lampen in zitten en geen T5. Maakt dit veel uit? Misschien kan ik T8->T5 convertertje kopen zodat ik wel gewoon T5 kan gebruiken.

Op het moment voeg ik helemaal geen voedingsstoffen toe. Ik heb ongeveer anderhalve maand ProFito en Easycarbo toegevoegd maar het enige resultaat dat dat gaf was dat m'n Echinodorus Bleheri helemaal zwarte bladeren kreeg (nu ook nog wel een beetje maar wel een stuk minder)..

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 03-01-2012 17:37

T8 geeft minder licht als T5 en in jou geval dus alleen maar beter.
De meeste problemen komen door te veel licht.

Als je geen voedingsstoffen toevoegt dan honger je de planten uit.
Het enige wat ze nu doen is overleven.
Ik zou dus op zijn minst weer Easycarbo en Profito toevoegen.
Verlichting op 8 uur per dag en zeker 2 maanden eerst afwachten.
Het duurt lang voordat penseelalg stopt met groeien..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

christa41
Lid FGF
Berichten: 329
Lid geworden op: 28-11-2011 16:56

.

Bericht door christa41 » 03-01-2012 17:50

live isn't all gold. at least my fish are

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Re: .

Bericht door Caedes » 03-01-2012 17:51

Ok tnx. Zal even in Planten & Algen gedeelte een nieuw topic starten met foto's derbij

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 03-01-2012 18:13

@ Christa: Dat is achterhaalde informatie.
De hoeveelheid licht is van veel groter belang als de kleurenspectrum.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie