Vijver bouwen

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 05-08-2012 17:22

we zijn vanmiddag een offerte gaan bespreken in het tuincentrum Gostar.
De prijs exclusief BTW voor :

- spuiten met roundup (kunnen we zelf doen)
- uitgraven vijver en grond indien nodig afvoeren
- plaatsen van bankirai kader 9x9 en inleggen van Firestone rubberfolie
- opvoeren stabilisé en plaatsen van bankirai terras rondom vijver
- substraat op de bodem, waterlelie, hoornblad, enz (kunnen we zelf doen)
- uitgraven van klinkerbedding, opvoeren stabilise en egaliseren
- plaatsen tumbelton 20x30 cohl knipwerk inbegrepen
- spitten van terrein en zaaien van gazon met de nodige mestoffen (kunnen we zelf doen)
- plaatsen van tumbelton boor 20x30 op stabilise naast gazon
- aanplanten volgens schets (kunnen we zelf doen)
- plaatsen van terraslatten op minibiels 50euro/lopende meter als afscherming rechts

Totaal = 6800 exl btw


Een deel kunnen we zelf doen aangezien mijn vader ook in de beplanting sector werkt
De filter van de vijver doen we ook zelf
De padjes, bankirai, aangleg vijver, etc.. gaan we laten doen. Ik weet dat we ook hierop ons een deel geld kunnen uitbesparen. maar voor de heraanleg van de tuin moeten er zowizo machines aan te passen komen en voor de tijd en moeite die wij er zelf in steken willen we dat liever laten doen en dan is het ook ineens professioneel gebeurd.

Hier een schets van de tuinaanleg (heb het wel prongeluk op zijn kop ingescand)

http://img846.imageshack.us/img846/2884/scandoc0002.pdf
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 05-08-2012 17:34

Ziet er gaaf uit Sanne!
Ik ben erg benieuwd hoe het eruit gaat zien als het zover is.

Verder geen verstand van kosten e.d dus ik houd wijs mijn mond daarover :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 05-08-2012 17:44

Ik vind het een beetje lastig begrijpen aangezien jullie andere termen gebruiken.
Maar de totaalprijs vind ik wel redelijk voor al dat werk.

Alleen waarom substraat gebruiken?
Ik neem aan dat de vijver redelijk diep wordt, dan zie je daar toch weinig van?
Dat zou alleen een hoop lastige onderhoud met zich mee brengen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 05-08-2012 17:51

@Zsjonnie: dat klopt, ik heb dan ook gevraagd aan die man of dat noodzakelijk is en hij zegt ook dat dit niet meteen moet. Dus het kan goed zijn dat we hierop gaan besparen.
Een lelie willen we wel in de vijver. Hoornblad niet.. dat overwoekert te snel.
Ik vind het persoonlijk zelfs mooier zonder bodemsubtraat.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 05-08-2012 18:17

Ik zou persoonlijk zeggen, geen substraat (gaat zich alleen maar vuil in ophopen, gezien je de vijver juist neemt vissen in te houden) en de lelie in een ruime plantenmand. Is toch beter schoon te houden.
Weet die man dat het vooral een visvijver gaat worden? Want gezien hij substraat en hoornblad voorsteld, lijkt het wel of hij van een leuk plasje water uit gaat met planten en misschien een goudvisje.
Maar geen (redelijk grote) vervuilers.
Niks mis met hoornblad, wil ik ook, maar dan wel in manden, dan zijn de planten beter/gemakkelijker te onderhouden en ga je het woekeren ook "tegen".
Maar zet je de planten in het substraat heb je over een tijdje de gehele bodem vol met planten (ook de lelie). Verder ziet het er netjes uit.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 05-08-2012 22:45

8 ruggen...

Is dat bankirai met bladgoud ? :P

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 05-08-2012 22:53

bankirai is vrij prijzig :)
Maar de aanleg etc hoort er natuurlijk ook bij. en ik weet niet goed hoeveel zo een stabilise juist kost.

@Martijn: die mensen hebben zelf enorme koi vijvers dus het zou mij verbazen moesten ze ons niet begrijpen als we zeggen dat we er sluierstaarten en butterfly kois in willen houden
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 05-08-2012 23:30

Ik weet niet of ze in die enorme koivijvers ook een laag substraat hebben liggen. Of doen hun aan "anders koi houden", door het water op een natuurlijk manier te filteren, dat kan natuurlijk ook.
In dat geval gaat men er juist voor om een flinke sliblaag in de vijver te verkrijgen waar veel planten in kunnen groeien (zoals hoornblad).
Je hebt verschillende soorten vijvers, en voor sommige varianten is een laag substraat wel erg handig, maar voor een pure visvijver met een kunstmatige filterinstallatie denk ik dat je er meer last van gaat hebben qua onderhoud, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Ik heb nu zo'n 18 vijvers gebouwd en in sommige heb ik ook een laag substraat gebruikt (natuur/plantenvijvers en soms gecombineerde vijvers).

Maar ik dacht dat jullie juist geen, of heel weing beplanting willen hebben in de vijver. In zo'n geval denk ik dat een laag substraat weinig meerwaarde geeft en je de bacteriecultuur beter in het filter kunt opbouwen. Dan is het onderhoud ook wat gemakkelijker. En kun je er misschien ook voor kiezen om een bottomdrain te laten plaatsen.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 17-09-2012 19:32

onze eerste aanwinst voor de vijver :) 3 tonnen. Deze zullen we gebruiken voor de filter
In ons straat is er een chocolade fabriek die deze tonnen af en toe op straat zet. Je mag ze dan gratis mee pakken.
Maar.. je moet er snel bij zijn! :) Dus ik zag die mensen die tonnen buiten zetten.. ben vervolgens als een gek naar huis gefietst en mijn vriend is er me de auto dan 3 gaan ophalen.
Een beetje vroeg, maar beter iets dan niet :)

Afbeelding
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 18-09-2012 11:52

Wauw! Super, Sanne! :D

Plaats reactie