Microscoop?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-01-2012 17:55

Eerst moet je leren de parasieten herkennen zoals: trichodina, costia, stip, allerlei wormen etc. En ook schimmels.
Als je dit allemaal kan herkennen moet je daarna weten welk medicijn goed is ter bestrijding van deze para's.
Soms kan je ook te maken krijgen met kruisbesmetting. Dan moet je een middel hebben met een breed spectrum of een combi gaan uitvoeren met verschillende medicijnen. Hierin kan ik je wel helpen als je wat geconstateerd heb met kruis besmetting. Soms zijn para's ook immuun voor medicijnen. Hierin zijn wormen een goed voorbeeld, bijna voor alles zijn de wormen resistent. Maar PAS OP, sommige medicijnen zijn NIET geschikt voor onze sluiers. Dus denk niet van oooo! Ik ga wat aanschaffen qua medicijn wat normaal vooe koi is, kan je niet altijd gebruiken voor je sluiers. Anders ben je nog veel verder van huis.

Suc6

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 24-01-2012 18:12

in deze hobby is ook echt niets simpel he! :D

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 24-01-2012 18:15

nop :lol:
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-01-2012 18:19

Maar wel heel leerzaam. Je bent dan een halve vissendokter. Wat ook heel leuk is, is monstertjes op kweek zetten.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 24-01-2012 18:21

Heel leerzaam is het zeker!
Ik denk dat ik er vanavond eens een beetje aan ga zitten en in ieder geval morgen goed voor ga zitten om eens te zien of ik voor mezelf een overzichtje kan maken hoe mogelijke aandoeningen er onder een microscoop uit zien.
Misschien met een eventuele behandeling erbij. Die zal ik jou dan eens voorleggen of je het daar mee eens bent Dino.

Nou ik het zo typ denk ikd at hier misschien wel wat meer tijd in gaat zitten.. :lol:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 26-01-2012 11:15

Goed idee van de kindermicroscoop, dan kun je in ieder geval al de basis onder de knie krijgen. Zelf wil ik heeel graag een microscoop waar je foto's en filmpjes bij kunt maken maar gezien de kosten van microscoop + geschikte camera tot boven de 1000 euro kunnen oplopen zal dat niet iets zijn wat we binnen korte tijd zullen aanschaffen.

Al denk ik wel dat het voor dit forum erg interessant is, aangezien er dan een database van verschillende parasieten en eventueel bacteriën kan worden aangelegd met foto's erbij :) Ik had al foto's gevonden op een ander forum maar helaas doen de helft van de foto's het niet meer.

Toekomstdromen...:lol:

@Fish: Leg eens een druppel aquariumwater op een glaasje en bekijk dat eens! Ik ben benieuwd of je daarna nog je aquarium in durft met je handen :lol:
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 26-01-2012 11:29

Mijn microscoop is aan vervanging toe.. maar je kan voor 6 tientjes al aan een nieuwe Euromex komen. Simpel en doet waar het voor bedoeld is..

Ik heb bij mij de witte stip geidentificeerd met de laptop erbij.. heb een koisite in mijn favorieten staan waar vergrotingen staan van alle meest voorkomende parasieten.. zo kom je er al snel :)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 26-01-2012 11:51

Tweedehands bedoel je?

Oeh daar ga ik ook maar eens naar opzoek o.o maar ik vind het voor dit forum gewoon handig als het op deze site staat. Dan hoeven we mensen niet telkens te verwijzen naar andere websites of plaatjes van bijvoorbeeld google.

Edit: Nvm, ik heb hem al gevonden o.o de Euromexx SSA monolucair Microscoop, vergroot tot 600x! Inderdaad prima geschikt om mee te beginnen ^^ Dankje Ferry!
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 26-01-2012 12:15

Idd dat is een prima microscoop en meer dan geschikt voor de doeleinden waar wij hem voor gebruiken. Ook is dit een veelgebruikte microscoop bij koihouders.

Denk dat het ook zeker handig is om een topic hier op het forum te maken.. dan weet je tenminste waar je naar kijkt. Ik heb het voordeel dat mijn vriendin medisch biologe is. Die is gewend om door een microscoop te kijken :lol: en die weet vaak precies te onderscheiden wat bijv. eencellige parasieten zijn en wat normale cellen zijn, etc.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 26-01-2012 12:24

Nou dan weet ik wat ik op mijn verlanglijstje ga zetten ^_^ gaaf ferry o.o en erg handig zo'n vriendin!! Hahaha de conversatie tussen jou en je vriendin gaat dan ongeveer zo?:

Jij: Ja ik heb er één gevonden!!! Schat kom eens kijken!! Een hele mooie parasiet!!

-je vriendin kijkt nog geen 3 seconden in de microscoop-
Vriendin: Uhh nee dat is een slak -_-

2 uur en tich 'parasieten' later...

Jij: Ik heb eindelijk het verschil tussen slakken en parasieten kunnen uitvogelen, kijk nu heb ik een parasiet!

Vriendin: :roll:
-gluurt voor nog geen één seconde-

Vriendin:... :shock:
-gluurt nog een keer en gritst de microscoop weg-

Jij: Zie je, Zie je!! Ik heb er één! 8)

Vriendin: Uhh nee maar wel een zeldzame slak
Vriendin: - bietst microscoop om vervolgens zelf 3 uur de zeldzame slak te bestuderen-


:lol:
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie