Wat kan deze vloer aan?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Wat kan deze vloer aan?

Bericht door Goud » 27-01-2012 09:37

Ik wil vandaag een aquarium gaan bestellen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Ferplast Dubai 100 (1 meter bak).
Ben vanmorgen onder de vloer gekropen van de bungalow om te kijken hoe dat er nu uitziet.

Heb even een deel onder de vloer waar ik makkelijk bij kon gemeten al teigerend tussen het zand en enge dingen :?

De vloer is dus van hout. Het zijn planken die 2cm dik zijn. Er zijn allemaal verschillende lengtes gebruikt van planken her en der. Vroeger deden ze niet zo moeilijk. Ik heb op die planken geen vloerbedekking oid liggen. We wonen dus op de bouwvloer :lol:

Onder die planken zitten dwarsbalken om de ongeveer 65 cm. Deze zijn 5 cm dik.

Die dwarsbalken rusten weer op balken van 6 cm dik (daar dus onder weer).

Onder die dwarsbalken zitten bakstenen pilaren van 22 cm bij 22 cm (vierkanten pilaren). Deze pilaren staan in de lengterichting van het huis om de ongeveer 1.45 meter.

De vloer in totaal dus vanaf de bovenkant van de vloerplanken gemeten tot aan het zand onder de vloer is ongeveer 88 cm hoog.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 27-01-2012 09:39

kon niet meer tekst kwijt dus even zo verder.

Ik wil het aquarium tegen de buitenmuur plaatsen in de woonkamer. Bij de buitenmuren (baksteen daarop de volledig houten bungalow) zie ik die stenen pilaren niet maar tegen de buitenmuur om de ongeveer 1.45 meter een bakstenenrand van 1 baksteen breed. En dus de gebruikelijke dwarsbalken als bovengenoemd.

Kan ik hier een meter bak op kwijt?

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 27-01-2012 09:49

Dit doet mij een beetje denken aan de eerste verdieping in een ouder huis, daar bestaat "de plateau" ook uit een balken constructie (en niet uit gewelven zoals nu gedaan wordt) met daarop de vloerbekleding, daar wordt het ondersteund door de muren van het gelijkvloers (dus dit gaat om hetzelfde principe).
Je moet geen schrik hebben dat de boel gaat inzakken ofzo hoor!
Het enige wat ik niet goed snap is dat ze je plankenvloer rechtstreeks op de balken hebben geplaatst, normaal wordt daar nog een laag OSB-platen onder gestoken en liefst ook iets van isolatie. Maar goed dit had niks met je vraag te maken.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 27-01-2012 09:52

Ok dus een meterbak moet kunnen. Huis is niet van ons en dan nog denk vraag het maar na omdat ik niet wil dat we in ene door de vloer gaan.

Zag trouwens dat de balken en planken puntgaaf zijn voor zover ik dat als leek met een zaklampje kon zien.

Tja dit is houtje touwtje bouw van vroeger. Toen we hier 2 jaar terug kwamen wonen wouden we een tussenwandje eruit halen. Klein wandje zowat 2 dagen werk alles zat met enorme spijkers aan elkaar vast. Wel degelijk en oersterk maar ja.

Het is hier ook echt ongeisoleerd alles. In de buitenmuren (hout) zit alleen een laag glaswol). Als de kachel hier op 15 staat dan is het ook 15 graden binnen ha ha. Maar mag niet klagen we wonen hier prachtig en lekker fris :D

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 27-01-2012 10:02

Ga je er het aqua meubel bijkopen?
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je plankenvloer nog in goede staat is want aangezien er geen onderlaag is aangebracht ik dat wel belangrijk.
Haha moest je het EPC laten opmaken van de woning je zou schrikken :wink:

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 27-01-2012 10:03

Ten eerste.. ik las dat je een grote tuin hebt. Wat dacht je van een vijver? :lol: maar dat terzijde.

Aangezien je direct op de houten vloer woont..
Heb je niet de mogelijkheid om de vloerdelen op de plek waar je aquarium komt te verwijderen?
Maak je een simpele fundering onder dat gedeelte van de vloer en plaats je de vloerdelen weer terug?

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 27-01-2012 10:06

Zowieso zou ik als je kan tussen de balken onder je plankenvloer nog verstevigen want je hebt 65cm tussen de balken dus er zal uiteindelijk maar 1 balk onder het aquarium komen te zitten dus ik zou wel nog dwarsverstevigingen aanbrengen.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 27-01-2012 10:24

Evelien schreef:Ga je er het aqua meubel bijkopen?
Het is natuurlijk ook belangrijk dat je plankenvloer nog in goede staat is want aangezien er geen onderlaag is aangebracht ik dat wel belangrijk.
Haha moest je het EPC laten opmaken van de woning je zou schrikken :wink:
Wat is het EPC?? :oops:

Edit ga het meubel erbij kopen wat erbij past.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 27-01-2012 10:26

Ferry schreef:Ten eerste.. ik las dat je een grote tuin hebt. Wat dacht je van een vijver? :lol: maar dat terzijde.

Aangezien je direct op de houten vloer woont..
Heb je niet de mogelijkheid om de vloerdelen op de plek waar je aquarium komt te verwijderen?
Maak je een simpele fundering onder dat gedeelte van de vloer en plaats je de vloerdelen weer terug?
Nee kan de vloerdelen niet verwijderen. Ze liggen niet los zeg maar.

Kan het ook zonder fundering etc? Wij huren het huis en heb het heeele sterke vermoeden dat ze dat niet fijn gaan vinden namelijk als we onder of aan de vloer gaan zitten rommelen namelijk :oops:

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 27-01-2012 10:30

Het EPC is het "energie prestatie certificaat", hoe hoger dit is hoe minder goed geïsoleerd je huis is dus hoe meer warmte er verloren gaat...

Hmm wat je wel kan doen is een dikke plank eronder leggen die dan wel steunt op 2 balken (dus groter is dan je kast) om zo het gewicht te verdelen...

Plaats reactie