Algen scrubber

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Algen scrubber

Bericht door Visje » 08-02-2012 21:31

Hallo allemaal.

Via een ander forum (een game forum, dus niets te maken met vissen), kwam ik een andere liefhebber van aquaria tegen die zijn probleem met algen in de bak oplost met een algen scrubber. Het komt erop neer dat je een extern soort filter bouwt waarin een algenmat groeit, die op natuurlijke wijze alle ammoniak, nitriet, nitraat, e.d. uit het water filtert. Superbiologisch dus! Bovendien zou je hierdoor geen algengroei meer in je bak hebben. Ik heb een link toegevoegd waar dit in uitgelegd staat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Algae_scrubber

Wat vinden jullie hiervan? Als het zou werken zou dat natuurlijk helemaal super zijn, toch? Degene die mij hierover vertelde heeft zelf zo'n filter in elkaar geknutseld en wil zijn handleiding wel met ons delen eventueel.

Groetjes van Marianne

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-02-2012 22:31

Ik heb hier wel eens over gelezen en het wel eens bij vijvers gezien op foto's,
Zover ik weet is er een behoorlijke oppervlakte nodig om dit effectief te laten werken.
Op dit forum is het ook al eens ter sprake gekomen.
Ik twijfel nu óf dvgold óf Kingyo hier meer over wist..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 09-02-2012 01:16

is een aardig gedoe, er moet een speciale bak gemaakt worden om de scrubber in te bouwen, en licht te bieden, uiteraard moet hier dus ook water doorheen.

Het word meestal toegepast bij home made trickle filters, dat er een compartiment gebruikt word voor de scrubber.


Je kunt ook een 100% algen filter maken, maar dan moet je aan een groot oppervlak denken om effectief in gebruik te nemen.


Kortom, het ligt er maar net aan wat je doelen zijn.
Afbeelding

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 09-02-2012 12:38

Dus het is voor een huis-tuin-en-keuken-aquarium niet echt haalbaar... ? :?

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 09-02-2012 13:22

Het is wel haalbaar, alleen zou je even moeten overwegen of het wel nut heeft met de set up die je momenteel hebt staan.


Normaal gesproken worden algenscrubbers toegepast bij hele grote zeewater aquariums, en dan is het filter 9 van de 10 keer bijna net zo groot als het aquarium zelf.


Denk dat wanneer je nog een gemiddeld zoetwater aquarium hebt(onder de 2000 liter), er niet zo heel veel voordelen zijn tegenover andere filter technieken, in zoetwater en met nadruk op goudvissen aquariums heeft het naar mijn mening niet zo heel veel nut, omdat er in tegenstelling tot een zeewater aquarium heel erg veel ververst zal moeten worden.


Bij goede zeewater aquariums word er amper, weinig en soms niet ververst, alleen water bijgevuld van wat er verdampt(zout verdampt niet dus het percentage zout blijft altijd gelijk) daar heeft het voordelen om filter technieken in gebruik te nemen die zo min mogelijk bijstoffen produceren(bijv. Nitraat).

Dus daar zijn algen weer heel geschikt voor.


Bij goede zeewateraqua's word ook altijd een skimmer in gebruik genomen, dit weer om zoveel mogelijk vuil van het water te verwijderen.


Naar mijn mening heeft een scrubber geen nut bij een goudvissen aquarium of vijver, ik zou zeggen, laat het alg(als het je niet stoort) gewoon lekker zitten in het aquarium zelf, heb je nagenoeg hetzelfde effect, en hebben de vissen ook wat extra te eten. :wink:
Afbeelding

Plaats reactie