vijver bouwen

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
wakkootje
Lid FGF
Berichten: 46
Lid geworden op: 10-03-2012 20:36

vijver bouwen

Bericht door wakkootje » 10-03-2012 21:06

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier, sommigen kennen me wellicht van aquaforum, maar ik zal me binnenkort even netjes voorstellen. Ik bezit een Rio 180 met 6 sluiers. Ik wil het aquarium wegdoen en mijn sluiers naar buiten verhuizen. Vooral nu ik hoogzwanger ben begin ik het velen verversen zat te raken.

Ik wil deze maand beginnen met het bouwen van een vijver en heb een globaal idee in mijn hoofd.

De afmeting wordt 1.40 bij 1 meter. Ik wil hem circa 1.40 diep maken, waarbij de waterlijn 40 cm boven de grond dus met een verhoogde rand.
De wanden willen we ivm de bovengrondse waterdruk verstevigen met houten platen. En als omranding dacht ik aan een gestapeld muurtje van 45cm hoog. Om er ook beplanting in te maken denk ik aan een verhoging aan 1 zijde met een waterdiepte 50 cm en 40 cm breed.

Klinkt bovenstaand logisch, hebben jullie tips of aanmerkingen?
Op hoeveel literinhoud zit ik dan?
Moet hier dan een pomp of een filter in?

Ik hoor het graag! :wink:

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 10-03-2012 23:16

Hallo,

Als die verhoging in de breedte komt dan kan er max. zo'n 1200ltr water in de vijver (dus dan wordt het diepe gedeelte 1x1x1,4mtr met een verhoging van 1x0,4x0,5mtr).

Hou er aub wel rekening mee dat als je de vijver boven de grond uit laat komen dat je dat gedeelte eventueel wel extra isoleerd ivm met de watertemp. in de winter.
Zelf heb ik ook een formele vijver (ongeveer 10000ltr) die ik van houten palen (7x7cm) heb gemaakt waar ik aan de binnenkant bekleed heb met planken (14,5x2cm), en de palen heb ik ook nog aan elkaar gekoppeld met horizontale balken (soort ringbalk). Voor dit alles heb ik wel hard hout gebruikt, wel wat duurer, maar ook weer een stuk duurzamer. Wel moet je dan ook weer beter uitkijken met het verwerken ervan, dus alle gaten voorboren en de schroeven goed verzinken, zodat ze niet uitsteken.
Klinkt opzich wel logisch, maar dit zie ik nog regelmatig fout gaan. Ben je erg handig?

Als de vijver veel in de zon ligt zou ik ook direct iets van een zonwering aanbrengen, in de vorm van een pergola of zoiets. Deze kun je weer laten begroeien of in de zomertijd bekleden met een doek, om de vissen te beschermen tegen de felle zon.
Dus denk goed na over de ligging van de vijver, hoe minder last van de weersinvloeden en hoe groter de inhoud, des te stabieler het water zal zijn.

Denk ook eens na over een eventuele overkapping voor de winter, dit kan een heel verschil maken als de vorst inzet.

Ik raad je wel aan een filterintallatie aan te schaffen? Wel belangrijk, kost ook weer geld, maar daar heb je wel een hoop plezier van. Dus laat je goed informeren hierover, er zijn veel soorten filters in de handel en het is maar net hoe dik je portomonee is en hoeveel werk je er zelf mee wil gaan hebben in de toekomst.
Anders zou je erg veel planten nodig hebben om de waterwaarden goed te houden en dat kost weer ruimte voor de vissen.

Weet je ook wat voor een planten je wil gaan gebruiken?

Eerlijk gezegt is het najaar de allerbeste tijd om een vijver aan te leggen en het volgende vijverseizoen pas de vissen toe te voegen, dan heeft het water, de planten en het filter wat meer tijd om goed aan te slaan. Anders groeien de planten nog niet goed het filter draaid nog niet goed, lekker warm water (door de zon) en dan worden de kansen vergroot op problemen waar je dan weer achteraan loopt om die op te lossen.

Wat voor een vissen wil je erin doen? En vooral, hoeveel?

Ik kan hier nog een veel langer verhaal schrijven, maar ik heb ook een paar artikeltjes geschreven op dit forum (fancy goldfish artikelen) over filteristallaties, vijverplanten en over algen, misschien kun je daar ook nog wat info vinden die nuttig voor je kunnen zijn.

Als je meer vragen hebt, hoor ik het wel en als ik ze kan beantwoorden zal ik dit zeker doen (er zijn hier meer leden met een vijver). Maar vergis je aub niet, een vijver goed aanleggen kost stiekem best veel geld. Dus denk goed na wat je precies wil en laat je goed informeren en doe het direct goed, want anders sta je over een tijdje je vijver weer aan te passen, omdat je het toch net iets anders wil doen.
Ik praat helaas uit ervaring en dan kost het nog veel meer geld.

Groetjes en veel succes,
Martijn

Ps. ik zou het erg interessant vinden als je foto's maakt van de vijverbouw.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

wakkootje
Lid FGF
Berichten: 46
Lid geworden op: 10-03-2012 20:36

Bericht door wakkootje » 11-03-2012 16:30

Martijn, dank voor je antwoord!

Om een antwoord op jouw vragen te geven,
Er komen sluierstaarten in die nu in t aquarium zitten. Het aquarium gaat de deur uit.
Ik ben zelf niet zo handig en daarnaast hoogzwanger, dus ik moet het wel uit handen geven.
De wanden worden verstevigd met houten platen en daarnaast boven de grond een stenen muurtje als omheining. Meer isolatie zou er niet komen.
Ik heb nog niet nagedacht over de planten. Denk de standaard zuurstofplanten en bv een lelie.
Als filtering zou ik kiezen voor wat simpels en betaalbaars.

Ik vraag me wel af of er in zon kleine vijver wel een goed evenwicht ontstaat in t water zonder al te veel poespas?

Als ik het zo lees ga ik toch weer twijfelen of ik het wel moet doen of gewoon een goed tehuis voor mijn sluiers moet zoeken..

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 11-03-2012 17:02

Het zal erg moeilijk worden om in een kleine vijver, zonder te veel poespas een goed evenwicht/leefomgeving voor je vissen te verkrijgen.

Waarschijnlijk is dit niet het gene wat je wilt horen, maar als ik heel eerlijk mag zijn, zou ik, gezien je (zwangere) toestand het idee voor je sluiers even "parkeren" en een goed tehuis voor ze zoeken en misschien op een later tijdstip weer alles oppakken.
Dan kun je je op dit moment op je zwangerschap concentreren en je baby en misschien straks wat rustiger nadenken/bedenken of je in de toekomst toch een vijver wilt hebben en er dan voor sparen om het ook op de correcte manier te doen.
Geloof me, dat scheeld veel geld en ergernis.

Ps. Als ik jou was zou ik me inderdaad even voorstellen en foto's plaatsten van je bak en vissen, misschien zijn er op dit forum leden die je ergens mee kunnen helpen.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Gast

Bericht door Gast » 11-03-2012 17:05

Met veel zuurstofplanten en nitraatvreters kom je ook een heel ent hoor :wink:
ik heb een vijver van 2m bij 1m bij 1m met 12 goudvissen en x aantal jonkies.
Heb sinds een jaar er geen filter meer op staan, maar hij blijft kraakhelder,vooral door de vele planten die erin staan.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 11-03-2012 18:08

@olympus, met planten kun je inderdaad aardig wat opvangen, maar met zo'n klein vijvertje raad ik het eerlijk gezegt gewoon af. En het afraden baseer ik ook niet zozeer op alleen de filtratie, maar ook haar toestand en straks een klein kind. Moet ook nog een bescherming omheen gebouwd worden dan alleen die 40cm verhoging, die zullen een kind in de toekomst niet tegenhouden, ik heb zelf 5 kinderen en water en visjes trekken een kind toch aan. Een ongeluk is erg snel gebeurt en geloof me maar als ik zeg dat een kind stiller/sneller in het water valt/glijd dan je denkt. Niet geheel onbelangrijk, dacht ik zo.

Ik denk dat je dan meer uitzondering bent dan regel :) , ik vindt het een vrij zware visbezetting voor zo'n vijvertje zonder enige verdere vorm van filtratie.
Zijn het grote vissen? Voer je ze bij, of leven ze van de planten en andere organisme? Vijver in de zon, of schaduw? En helder water wil niet automatisch zeggen dat het van goede kwaliteit is, de vissen leveren nu nog niet zoveel afvalstoffen af dan later in het jaar.
Ik ben erg benieuwd of je vijver zo blijft, hoop het wel natuurlijk.

@wakkootje, wat voor een platen bedoel je om de vijver op te bouwen? Verder geen palen of iets dergelijks? Alleen die houten platen en een muurtje gemetseld aan de bovenkant. Houd deze constructie de krachten die erop komen te staan? Wat voor een grond hebben jullie, zand of klei-achtig? Want dat kan ook nog een heel verschil maken.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 11-03-2012 18:09

Er gaat hier iets ontzettend fout, want mijn berichtje werd 2x geplaatst, terwijl ik maar 1x op verzenden gedrukt heb.

Dan maak ik maar van de gelegenheid gebruik om iedereen hier de groeten te doen.
Dus, de hartelijke groetjes uit Wijchen. :lol: :lol:
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

wakkootje
Lid FGF
Berichten: 46
Lid geworden op: 10-03-2012 20:36

Bericht door wakkootje » 11-03-2012 18:47

Bij deze de groeten terug vanuit Heiloo :lol:

Ja die houten platen met het muurtje zou het moeten houden volgens mijn vader die bouwkundig behoorlijk wat kennis heeft. Wat voor grond we hebben, geen flauw idee!
We zouden er een metalen rooster op plaatsen ivm ons kindje, wat natuurlijk niet zon mooi gezicht is, maar wel noodzakelijk.

Ik moet er toch nog even heeeel goed over nadenken! :?

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 11-03-2012 19:47

Die 40 cm boven het maaiveld moet niet zo'n probleem zijn. Hardhout is inderdaad de beste en meest duurzame keuze. Zelf heb ik mijn vijver 'low-budget' gebouwd van gewoon tuinhout en planken met het doel dat het een jaartje of 5-6 mee moet gaan (maar ik heb het idee dat dit ook gewoon 15 jaar blijft staan). Tegen die tijd ben ik verhuist of staat er al een veel grotere vijver :)

Wat belangrijk is bij een formele houten vijver is de juiste constructie om de druk op te vangen. Erg belangrijk is de bevestiging op de kopse kanten. Let bij het onderstaande plaatje niet op de randzaken maar op de bevestiging van het hout in de hoeken van de vijver.
Afbeelding

Ik heb zelf alle paaltjes in de beton gezet, zodat ze geen kant meer op gaan. Ook zorgt de betimmering aan de buitenkant voor de stijfheid van de vijver.

Mocht het bij mij ooit gaan rotten giet ik alles, tussen de binnen en de buitenrand, gewoon vol met beton :lol:

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 11-03-2012 19:51

Wat filtering betreft. Als je het bij de 6 sluiers houdt voldoet een klein drukfiltertje prima. Qua pompcapaciteit raad ik toch wel minimaal 1x per uur de hele vijver door de filter aan. Liefst meer natuurlijk.

Plaats reactie