Milieuvriendelijk/zuinig waterverversen

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Milieuvriendelijk/zuinig waterverversen

Bericht door vissengek12 » 04-04-2012 13:03

Goedemiddag,

Vandaag las ik iets wat ging over een ververssysteem via het toilet.
Ik wil het filter systeem aansluiten op het reservoir van de WC zo dat je de Wc doorspoeld met gebruikt aquarium water,het water wat gebruik van het aquarium wordt weer aangevult met vers schoon leiding water.
Op deze manier krijg je elke dag een deel schoon water in het aquarium systeem,na gelang hoe vaak je de Wc gebruikt.
Wij hebben in het verleden dit ook gedaan,het werkt prima daarmee zijn de 3 of 2wekelijkse water verversingen niet meer nodig,bovendien wordt er op deze manier geen water weg gegooid. Op deze manier blijft de water kwaliteit en waardes ook altijd op het zelfde niveau.
Bron: http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... tml#000132

Dit verhaal heeft mij een beetje aan het denken gezet.
Wij gooien als het ware, heel veel water weg met al onze verversingen. Belachelijk eigenlijk want zoveel is er niet mis meestal, met het water dat we weggooien. Ik denk dat misschien wel interessant is om een topic te hebben met manieren waarop je dat water weer kunt hergebruiken.

De manier van het toilet vind ik zelf eigenlijk echt een top systeem! Op die manier gooi je geen extra water weg en ververs je je water zonder er naar om te hoeven kijken! Volgens mij hoeft het ook helemaal niet veel te kosten in de aanschaf.
Verder zou je water dat je weggooit kunnen opslaan in een groot reservoir en dat je daarmee de tuin sproeit.

Je kan het zo gek niet maken met besparen, dus misschien is het wel interessant voor onze hobby?

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 04-04-2012 13:07

Dat is inderdaad interessant maar hoe begin je daaraan om dat aan te sluiten op je wc enzo :roll:
Je kan het water ook overgieten in emmers en dan bij de wc plaatsen om door te spoelen... Of is dit dan weer te gek? :wink:
Het water kan inderdaad gebruikt worden om de planten mee te gieten maar dit kan dan ook niet altijd, in de winter komt dit niet van pas.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 04-04-2012 13:18

Evelien schreef:Dat is inderdaad interessant maar hoe begin je daaraan om dat aan te sluiten op je wc enzo :roll:
Je kan het water ook overgieten in emmers en dan bij de wc plaatsen om door te spoelen... Of is dit dan weer te gek? :wink:
Het water kan inderdaad gebruikt worden om de planten mee te gieten maar dit kan dan ook niet altijd, in de winter komt dit niet van pas.
Hoe deze man dit heeft gedaan weet ik nog niet. Ik houd het iig in de gaten en hoop dat hij foto's maakt.
Ik denk dat de aanvoer van het nieuwe water, op het aquarium is aangesloten d.m.v een externe bioloog ingang. En dat het water geregeld word door zo'n vlotterkraan die standaard in het toilet zit. Zo'n vlotter kraan zou dan ook in het aquarium komen en die aangesloten op de kraan waar het water uitkomt dat normaal het toilet in gaat. Je verlengt de weg naar het toilet dus als het ware.
Zo zie ik het dan. Waarschijnlijk is het heel anders :lol:

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 04-04-2012 13:26

Ik vraag me dan ook meteen af hoe je die leidingen van en naar de wc moet wegwerken zonder alles open te breken.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 06-04-2012 00:32

Ik denk dat die langs de muren gaan lopen ofzo..
Weet het zelf ook niet precies natuurlijk :)

Ik houd het topic iig in de gaten en ben benieuwd van wat hij ervan gaat maken :)

Plaats reactie