Verlichting Juwel rio 400

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Verlichting Juwel rio 400

Bericht door Popsy » 19-04-2012 18:50

Hallo,

Sinds kort heb ik een aquarium, een juwel rio 400.
Maar van die verlichting snap ik nog niet veel van, omdat het allemaal nieuw is voor mij.
dus heb jullie hulp ff nodig aub ;)

Er zitten 2 lampen in.
De ARCADIA Freshwater FF36

Weten jullie nu hoe een soort erin zit?
Ik heb het letterlijk overgetypt. Ken er nl niks van.

Er zit ook een andere kleinere lamp bij (opstartlamp geloof ik),
voor ochtendzon, zodat het opbouwd.
Een Osram 18w

En heel veel tijdsklokken.
De osram starten altijd n half uur voor de andere 2 op.
De 2 grote lampen kunnen geloof ik ook afzonderlijk aan.
Dat had die meneer waarvan we m gekocht hebben allemaal zo gemaakt.

Hoe moet ik daar aan beginnen?
We willen m binnenkort gaan gebruiken, en alles overhuizen.
Hieronder wat vragen;

1. Hoeveel uren moeten die lampen aan?
2. Moeten ze constand aan, of tussendoor n paar uur uit?
3. Wat is een goede tijd voor aan en uit? (we willen ze savonds natuurlijk (vanuit de bank) ook nog wel zien zwemmen.
4. Moet je het aantal lichturen opbouwen of gelijk gewoon aan?
5. Hoe weet je of de lampen nog goed werken? (ik heb nl geen idee hoelag ze erin zitten)
6. hoe zal ik dat doen met die opstartlamp? Eerst aan voor die andere 2, of heeft dat geen zin?

Heel wat vraagjes ;)
Dankjewel alvast!!!
Groetjess

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 19-04-2012 19:04

Hier wat fototjes van de lampen;

Afbeelding
free picture hosting

Dit is de kleine Osram lamp.
die er ook bovenin te hangen is (met 2 clipjes hangt die normaal vast), naast de 2 grote lampen.
Afbeelding
image hosting

De 2 grote lampen
Afbeelding
free image hosting

De laatste foto;
Afbeelding
free picture hosting

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 20-04-2012 12:58

1. iets meer info over planten of evt barebottom.
2. afhankelijk van wat je wil :)
3. ook afhankelijk van de inrichting.
4. opbouwen is niet onverstandig.
5. de leeftijd van lampen. lastig als je ze net hebt.
6. geen idee,nog nooit van een opstartlamp gehoord zelfs.

misschien wat meer info over de inrichting,het aantal vissen en wat je precies wil met de kleuren.
misschin dat andere mensen het wel weten maar ik kan je zo geen goed advies geven.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 20-04-2012 13:11

Dankjewel Rexhunt.

Ik ga een zandbodem (filterzand) in mn bak doen, en planten (zoals javavaren op hout, vallisneria, belgsich groen, waterpest, mosballen; dat heb ik nu ookal), en neem ik mee.
De planten moeten dus wel gaan groeien, zou fijn zijn haha:)
Wil een beplante bak dus.
Er komen 7 sluiers in, die ik al heb. (in mn binnenvijver)

De kleuren? Geen idee.
Ik wil graag dat mn planten groeien, en dat het er gewoon mooi uitziet. niet bepaald een kleur ofzo?
De lampen die erin zitten, zou ik graag willen proberen ( de ARCADIA Freshwater ff36)

Ik heb gelezen datje moet opbouwen van ongeveer 8 uur (begin),
naar ongeveer 10u per dag totaal. Klopt dat n beetje?

Zou ik hem dan van 8.00u tot 11.00u aanzetten, dan uit, dan weer aan van tot 17.00u tot 22.00u
Of is dit heel raar?
Ik heb gelezen dat je niet te veel, niet te weinig licht moeten hebben, ivm alg.
Ik wil mn vissen s avonds graag ook nog zien zwemmen, dus tot 22.00u aan kan toch wel?

Hoe hebben jullie dat?

Die kleine tl lamp (Osram) is voor avondlicht lees ik nu?
En ik kan de 2 grote lampen afzonderlijk aan zetten, om de ochtend/avondzon na te bootsen.
dus bijv om half 8 smorgens 1 lamp aan, om 8uur 2 aan. (dan hebben ze zonsopgang gehad hahaha)
Groetjess

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 20-04-2012 13:31

Ik wil graag dat mn planten groeien, en dat het er gewoon mooi uitziet. niet bepaald een kleur ofzo?
veel lampen brengen bepaalde kleuren "omhoog" door de verschillende spectrums die ze geven (technisch verhaal google maar even).

ook kunnen bepaalde lampen een gele kleur afgeven. als je een heldere daglichtkleur wil is dat een kleur die luistert naar de naam 865 daylight.

ik zou de lampen die je allmaal hebt ook allemaal bij duisternis even proberen.
ook zijn er op youtube filmpjes van de verschillende lampen en wat ze percies doen.

ik persoonlijk wou helder licht en felle kleuren dus dat werd de 865.planten doen het hier ook prima op. sterker nog vroeger was er niet zoveel keus.

8 tot 12 uur is goed afhankelijk wat je wil met je planten. 10 uur is een goede leidraad.


ik zou die tien uur verdelen over de dag met een tussepoze van 2 uurtjes uit.
wel rustig aan opbouwen natuurlijk in een nieuwe bak ivm alg en andere opstartproblemen.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 20-04-2012 13:51

Dankje!

Ik heb idd eerst al ff gegoogeld voor die lampen.
Kreeg zo een ingewikkelde dingen te zien, over kleuren etc. en grafieken met kleuren.

Op mijn huidige lampen staat; 'natural color' lampen.
Ze waren nog goed zei de vorige eigenaar. (de andere lampen die erbij zaten waren er naar 1,5 jaar vroegtijdig uitgehaald , zei hij op MP). Maar je hoort ze toch ieder jaar te vervangen? Dus die lampen kan ik net zo goed weg doen dan?

Lampen die erin zitten, en nog goed zijn. ZIjn;
Natural Color
7,500K staat er ook op.
Op de lamp staat; Hoge lichtopbrengst, toont rijke schakeringen groen van planten.
Laat de natuurlijke kleuren van vissen beter uitkomen, Stimuleert de groei van planten.

Oke dan ga ik het opbouwen met 2uurtjes.
dus als ik het goed begrijp;
8.00u - 10.00u aan
12.00 tot 14.00u aan
16.00 tot 18.00u aan
etc etc?
Dat bedoel je toch met rustig aan opbouwen he?

Bedankt voor je hulp!
Groetjes

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 20-04-2012 15:24

Ik zou niet de lampen elke keer 2 uurtjes aanzetten dit is niet goed voor het regelmaat van je vissen als je planten.
Wat Rex Hunt met opbouwen bedoeld is het totaal aantal uren denk ik.

Ikzelf werk ook met een tussenpauze hier staan de lampen nu aan van 10.00 uur tot 14.00 uur dan uit en om 18.00 uur weer aan tot 22.30 uur.
Dit werkt prima voor mijn balans, goede plantengroei en weinig alg.

In het begin heb ik dit opgebouwd door ze eerst 2x 3,5 uur te laten branden toen 2x 4uur en nu dus 1x 4 uur en 1x 4,5 uur.
Toen ik ze 2x 5 uur liet branden kreeg ik meer alg helaas dus vandaar dat ik het nu zo doe en de avonden optimaal benut.

Mijn lampen kan ik helaas niet onafhankelijk van elkaar laten branden dat zou ik wel een uitkomst vinden want dan kun je inderdaad in de ochtend en avond een uurtje met 1 lamp aan erbij smokkelen.

Die lampen van je met 7500K (Kelvin) is al een hele mooie lichtopbrengst hoor die zou ik er zeker inlaten. Ik denk ook dat er maar weinig mensen zijn die stipt elk jaar hun lampen vervangen. Mijn bak is in februari 1 jaar oud geworden maar ik heb de lampen echt nog niet vervangen hoor en zolang mijn bak lekker draait en de planten goed groeien vervang ik ze ook nog niet.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 20-04-2012 18:26

Pat schreef:Ik zou niet de lampen elke keer 2 uurtjes aanzetten dit is niet goed voor het regelmaat van je vissen als je planten.
Wat Rex Hunt met opbouwen bedoeld is het totaal aantal uren denk ik.

Ikzelf werk ook met een tussenpauze hier staan de lampen nu aan van 10.00 uur tot 14.00 uur dan uit en om 18.00 uur weer aan tot 22.30 uur.
Dit werkt prima voor mijn balans, goede plantengroei en weinig alg.

In het begin heb ik dit opgebouwd door ze eerst 2x 3,5 uur te laten branden toen 2x 4uur en nu dus 1x 4 uur en 1x 4,5 uur.
Toen ik ze 2x 5 uur liet branden kreeg ik meer alg helaas dus vandaar dat ik het nu zo doe en de avonden optimaal benut.

Mijn lampen kan ik helaas niet onafhankelijk van elkaar laten branden dat zou ik wel een uitkomst vinden want dan kun je inderdaad in de ochtend en avond een uurtje met 1 lamp aan erbij smokkelen.

Die lampen van je met 7500K (Kelvin) is al een hele mooie lichtopbrengst hoor die zou ik er zeker inlaten. Ik denk ook dat er maar weinig mensen zijn die stipt elk jaar hun lampen vervangen. Mijn bak is in februari 1 jaar oud geworden maar ik heb de lampen echt nog niet vervangen hoor en zolang mijn bak lekker draait en de planten goed groeien vervang ik ze ook nog niet.
Heel erg bedankt Pat!
Ik heb het ff allemaal opgeschreven.
Dan weet ik hoe ik t ga doen.

Ik laat mn lampen er gewoon in. Oh ik dacht dat die ieder jaar vervangen moeten worden.
Ik werk gewoon de lampen op die de vorige eigenaar mee heeft gegeven (die zijn allemaal vroegtijdig vervangen zei hij), dus ze zullen het nog half doen. ZIjn allemaal zo een soort lampen.
Dankjewel voor de goede uitleg!
Groetjess

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 11-05-2012 13:03

Hoi,

Even n vraagje.
Wanneer mag ik op gaan bouwen met het aantal lichturen?
Heb ze nu 2x 3,5 uur aan, en wil naar 2x 4uur gaan.
Hoelang moet ik wachten?
Het is ong 3 weken geleden dat het aqua is opgestart.
Mag ik het aantal lichturen al verhogen of is dat te snel?

Nog een vraagje.
Ik heb ook een extra tl erbij (avond verlichting).
Van OSRAM, niet zo veel watt geloof ik.
Mag ik dat savonds gerust (extra) aan doen? Niet dat ik alg krijg?


Heb nu last van bruinalg. Had ik in de binnenvijver ook.

Dankje!
Groetjess

Plaats reactie