grootte opvoerpomp

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Plaats reactie
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

grootte opvoerpomp

Bericht door vissengek12 » 25-04-2012 16:26

Ik had even een vraag voor de technische mensen onder ons.

Stel je hebt een aquarium van ongeveer 670 liter.
hoe groot moet het bioloog dan zijn? Ik dacht dat een bioloog een bepaalde inhoud moet hebben voor het aquarium.
En hoe kan je nou kijken naar de grootte van een opvoerpomp.
Als ik rond de 3x rondpompen bekijk kom je uit op 2010l/h..
Geld dit dus ook voor biologen met de hoeveelheid uren per uur? Dit omdat een bioloog natuurlijk een veel groter oppervlak heeft.

En moet ik hier dan ook rekening mee houden? ->
Aquarium heeft een overloop/doorvoer 2x50 en twee gaten 40 mm in de bodem voor stroming/opvoer.
Het moet namelijk niet een te duur grapje worden :lol:

[edit]: Dit word achteraf toch niks wss, maar toch is het wel handig om te weten voor als ik ooit nog zoiets tegen kom :lol:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 25-04-2012 19:59

Ik dacht dat een bioloog een bepaalde inhoud moet hebben voor het aquarium.
volgens mij is de meest gehanteerde richtlijn 1/5 van de bak.maar ik lees ook andere dingen.ik zou voor 1/4 van de hoofdmaat gaan bij sluiers ivm ernstige vervuiling. (poep)


Geld dit dus ook voor biologen met de hoeveelheid uren per uur? Dit omdat een bioloog natuurlijk een veel groter oppervlak heeft
met een bioloog volsta je met minder keer per uur de bak rondpompen.omdat je een groter hechtoppervlak hebt voor de bacterien,en er komt meer zuurstof bij. zo werkt het bij een normaal aqua teminste. of dit werkt bij sluiers weet ik niet.want die vervuilen veel meer.
En moet ik hier dan ook rekening mee houden?
ja.hoe het precies zit weet ik ook niet maar of het gaat er sneller uit als in,of vica versa.er is zelfs een formule voor en die dien je te hanteren anders heb je een waterballet. :)

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 25-04-2012 22:07

Rex Hunt schreef:
Ik dacht dat een bioloog een bepaalde inhoud moet hebben voor het aquarium.
volgens mij is de meest gehanteerde richtlijn 1/5 van de bak.maar ik lees ook andere dingen.ik zou voor 1/4 van de hoofdmaat gaan bij sluiers ivm ernstige vervuiling. (poep)


Geld dit dus ook voor biologen met de hoeveelheid uren per uur? Dit omdat een bioloog natuurlijk een veel groter oppervlak heeft
met een bioloog volsta je met minder keer per uur de bak rondpompen.omdat je een groter hechtoppervlak hebt voor de bacterien,en er komt meer zuurstof bij. zo werkt het bij een normaal aqua teminste. of dit werkt bij sluiers weet ik niet.want die vervuilen veel meer.
En moet ik hier dan ook rekening mee houden?
ja.hoe het precies zit weet ik ook niet maar of het gaat er sneller uit als in,of vica versa.er is zelfs een formule voor en die dien je te hanteren anders heb je een waterballet. :)
thnx voor beantwoorden.
Moet ik nog het een en ander opzoeken op andere fora voor het bioloog dan. Volgens mij zijn er hier geen mensen die met een bioloog werken.

Plaats reactie