Speciale lampen voor kleur behoud

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Speciale lampen voor kleur behoud

Bericht door vissengek12 » 08-05-2012 20:54

En hier zijn we weer met een interesse-vraag :P

Voor reptielen en amfibiën zijn er speciale lampen in de verkoop die ervoor zorgen dat (bij bijvoorbeeld schildpadden) het schild goed blijft groeien en de vitaminen krijgt die ze normaal krijgen van zonlicht. Volgens mij was dit een UV-b licht.
Nu dus de vraag die ik wil stellen.
Door welke soort licht/straling behouden de vissen hun kleur beter? En is de zon niet de vervangen door een bepaald soort licht?
We hebben voor mensen zonnebanken, dus voor vissen moet dit toch ook wel kunnen? :P
Zonnebank t;-buizen boven de bak hangen haha :lol:

Ben benieuwd ;)

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 08-05-2012 21:54

UV-B lijkt me niet heel veilig voor ons. Is dat niet die soort die huidkanker veroorzaakt? Dan lijkt het me voor de vissen ook niet zo goed. Maar ik kan ernaast zitten hoor... :roll:

Bovendien, heb je wel eens onder een zonnebank gelegen? Dan weet je vast wel dat het daar heeeel warm onder kan worden. En dan wordt je water denk ik ook wel heel warm....

Maar wie weet is er een simpel TL-letje dat wel de kleuren van de vis ten goede komt. Ik ben ook wel benieuwd.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 08-05-2012 21:55

Denk ook niet dat vissengek zomaar een zonnebanklamp in t aquarium gaat hangen. :P

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 08-05-2012 22:42

Haha.
Ik heb er wel naar gekeken :lol:
Huidkanker word veroorzaakt door onder andere UV-licht.
Teveel zon zou ook huidkanker kunnen veroorzaken als je je niet goed insmeert mer goede zonnebrandcreme/olie/melk. Maar denk dat bijna iedereen dat wel weet :roll:

De warmte afstoot is inderdaad de grootste tegenvaller. Maar als je nou gewoon een open bak hebt en daar heel boven paar spotten of eventueel een tl-buis die de kleur beïnvloed (gewoon UV-straling?), valt het allemaal wel mee denk ik...
Zoals ik al zei, heb geen idee. Ben benieuwd :)

Gast

Bericht door Gast » 09-05-2012 00:22

Vissen verkleuren door verschillende omstandigheden:

- Genen zijn van te voren grotendeels bepaald maar kunnen met leeftijd andere kleuren tevoorschijn toveren op de schubben. Zo kan een rode vis na verloop van tijd helemaal wit worden of een zwarte vis oranje. Ook leeftijd doet een rol spelen. Ouders vissen verliezen meer kleur. Ze worden als het ware "grijs" ( wij verliezen ook pigment in ons haar )

- Zonlicht is heel belangrijk voor het op kleur houden van vooral zwarte, calico en rood witte vissen. Door de straling wordt zwart bijvoorbeeld zwarter en blijft daardoor ook langer aanwezig. Ontneem je grote hoeveelheden Uvstraling van de zon zullen vissen snel bleek worden.

- Door voedsel kunnen vissen ook verkleuren. Veel algen en ander plantaardig materiaal kunnen er voor zorgen dat witte vissen een rosé gloed krijgen. Ook kunnen met name calico's last krijgen van gele pigment kleuring. Dit doet de andere kleuren vaak helemaal vertroebelen en dan ziet de vis er gewoon "smerig" uit. Dit trekt na het verrijken van het dieet gewoon weer netjes weg, hoewel het bij oudere vissen wel langzamer gaat.

- Vissen kunnen verkleuren door ziekte. Lees, er ontstaat huidvertroebeling door parasieten in de slijmlaag of door wormen. Ook kan de hardheid van het water een rol spelen in het behouden en wegtrekken van kleur. In NL hebben we redelijk hard water: dit zorgt er voor dat zwart pigment beter en langer zichtbaar blijft, zeker in combinatie met het juiste voer en zonlicht.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 09-05-2012 09:56

qua verlichting weet ik dat kleurcode 865 het dichtst bij natuurlijk zonlicht komt. helder daglicht noemen ze dat.
maar of dat ook de zon nabootst weet ik niet. lijkt me onwaarschijnlijk.

volgende maand ofzo ga ik zn kleur lamp proberen bij mn sluiers.
niet om de kleuren te behouden maar om ze op hun meest natuurlijke manier te zien.
ik heb zn lamp ook in mn 40 zitten en ik ben er dik tevereden over.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 09-05-2012 10:20

Haha, laat het maar aan Frost en Rex Hunt over om met een paar goeie antwoorden op de proppen te komen! Goeie info, mensen! :D

Vissengek, ik dacht alleen aan zo'n ezelsbruggetje wat ik ooit nog eens op de havo had gehoord: UV-A, bruinen ma(ar), UV-B, Weg ermee! :lol: En natuurlijk weet ik ook wel dat je geen zonnebanklamp boven je bak hangt! :lol:

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 09-05-2012 10:22

Als ik even mag inhaken op het onderwerp licht (zo niet dan moet REX maar dit berichtje verwijderen)..

IN veel zoutwateraquaria zie je felle lichten, m'n overbuur heeft een mega grote zoutwateraquaria met een fel blauwig licht. Bestaat zoiets nu ook voor onze aquaria. In teinten als bv, mintgroen kleur of paars ?

Zitten hier voordelen aan (buiten dat het een mooi kleur effect geeft) en wat zouden de nadelen zijn ?

Edit:

Lees net dat dat fel blauwe licht de koraalgroei bevordert en niet puur esthetisch is.

Ik zou het puur voor het mooie licht plaatsen, mocht het andere voordelen hebben is dat mooi meegenomen..

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 09-05-2012 12:29

Je zal met heel wat algen af te rekenen hebben met zo een lamp Matzu
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 09-05-2012 12:36

Uv-A Is wat ze in zonnebankcenter's gebruiken.
Uv-B krijgen wij enkel in de zomermaanden van de zon (tussen 11en 15 uur).
Uv-C bereikt het aardoppervlak niet.

Uv-B is belangrijk voor reptielen en kunnen hier een lange tijd aan blootgesteld worden.

Als je zulke lampen in je aqua gaat plaatsen krijg je verbrande vissen.
De witte eerst (Vissen hebben ook melanine klieren).
Of je moet Tl's combineren met kunstmatig Uv B licht en genoeg schaduwplaatsen.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Plaats reactie