seneye

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 14-09-2012 18:13

Iemand hier al ervaring mee in de tussentijd?..

Evelien schreef: Met de tijd zullen er enkele nieuwe opties bijkomen waaronder bijvoorbeeld om nitriet te meten, je moet dan een plaatje in je water steken en dan aan het meetbakje "scannen" en zo krijg je de waardes. Deze opties die erbij komen zullen dus niet constant te meten zijn.
Hoe bedoelde je dit precies, weet je dat nog? :P
Ik begrijp namelijk niet precies wat je bedoeld met; een plaatje in je water steken en dan aan het meetbakje "scannen" ..?
:)

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 14-09-2012 18:27

Seneye is K.t.....

Heb er al 4 verkocht alle 5 moesten ze terug naar de fabrikant. Inclusief die van mij.

De aansluitingen zijn niet goed zodat USB niks kan lezen via internet. Intussen vergoeden ze de chip niet.
Wat een klote service. Dus iedereen moet weer nieuwe chips kopen.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 15-09-2012 16:39

vissengek12 schreef:Iemand hier al ervaring mee in de tussentijd?..

Evelien schreef: Met de tijd zullen er enkele nieuwe opties bijkomen waaronder bijvoorbeeld om nitriet te meten, je moet dan een plaatje in je water steken en dan aan het meetbakje "scannen" en zo krijg je de waardes. Deze opties die erbij komen zullen dus niet constant te meten zijn.
Hoe bedoelde je dit precies, weet je dat nog? :P
Ik begrijp namelijk niet precies wat je bedoeld met; een plaatje in je water steken en dan aan het meetbakje "scannen" ..?
:)
Ik dacht hetzelfde principe zoals met de"vaste" plaatjes, die er dan uithalen en die voor nitriet te meten dan in het aparaatje steken.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 19-04-2013 22:07

Hoe zijn de ervaringen inmiddels?
Ik begin toch te overwegen om ook hier maar eens geld aan uit te geven, maar ben wel benieuwd naar recente ervaringen van mensen :)

Ik las ergens dat het nu ook mogelijk is hem zonder die plaatjes te laten draaien maar dat je het dan enkel op de pc kunt aflezen en niet op het apparaat zelf oid? Maar geen idee of dit nou ook echt zo is?
De Slide kost u € 7,00 per maand. Ook zonder slide te gebruiken. Dan alleen monitoring via uw eigen computer.
Bron: http://www.wesdijk.nl/seneye/4306-seney ... 00068.html

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 21-04-2013 00:00

Ik heb de seneye inmiddels al een geruime tijd in huis en ik ben er zeer tevreden over. De enige problemen die ik had was met het opstarten. Het lukte me niet meteen om de waardes op mijn computer te krijgen. Maar na de software opnieuw te hebben geïnstalleerd werkte het prima.

In eerste instantie had ik de bijgeleverde usb kabel constant in mijn computer ingestoken, zodat ik meteen de metingen kon zien. Echter was de ubs kabel best kort en moest hij hier door de kamer lopen, waardoor je telkens onder een kabel door moest om bij het bureau te komen. Nadat ik eenmaal had uitgevonden dat je hem ook met een simpele usb adapter(van bijvoorbeeld een oude telefoon, wij hadden drie van die dingen liggen), ook op het stroom kon aansluiten, was het echt ideaal.

Ik liet hem dan de hele dag ingestoken met de usb-adapter en 's avonds haalde ik hem eraf en hing ik hem aan mijn pc om de waardes te bekijken. Binnen 10 minuten had ik alle metingen. Nu prefereer ik zelf om de waardes meteen te kunnen zien en niet aan het einde van de dag, dus ik ben nu een kleine laptop in orde aan het maken, die ik hiervoor kan gebruiken. Een langere usb kabel is me nog wat te duur (80 euro meen ik) en ik heb mijn laptop iedere nodig op mijn stage.

Ik vind het zelf absoluut geen weggegooid geld. Ook al zouden ze nitriet en dergelijke er niet bij doen, ik ben allang super blij met een zeer nauwkeurige thermostaat, ph en vrije ammoniak meting. Ik ga wel een digitale thermometer aanschaffen voor het verversen omdat de temperatuur alleen 1 keer per half uur gemeten wordt en dat is niet zo handig bij het verversen.

Ik moet nog steeds een langere review schrijven, maar wat mij betreft is de Seneye echt een aanwinst.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 21-04-2013 12:36

Dankjewel!

In principe is vrije ammoniak ook genoeg toch. Daar begint de hele cyclus toch eigenlijk mee? Zolang alles goed werkt en je filter alles aankan wordt dat meteen omgezet en zal er ook geen nitriet en nitraat meetbaar zijn. Maar als dat stijgt zal de rest ook stijgen. Of te wel, als je daar een wijziging ziet dan kun je meteen ingrijpen en heb je de andere metingen eigenlijk ook niet nodig.
Of begrijp ik het nu toch verkeerd?

Ik heb ook nog een oude laptop staan die ik zou kunnen gebruiken voor non stop meetingen, anders kun je ook geen gebruik maken van eventuele waarschuwingen toch?

Klopt het nou dat hij ook zonder slides werkt zolang hij non stop op je pc staat aangesloten (zoals die website zegt) of is dat dikke vette onzin en moet je gewoon iedere maand die slide vervangen?

Ik ben toch echt aan het overwegen om hem vanaf het begin van mijn nieuwe aqua gewoon aan te schaffen zodat k de hele opstart van de bioloog en de verhuis van de filters goed kan bijhouden..

Mag ik vragen waar jij hem hebt aangeschaft?

& heb je 'gewoon' de seneye home?

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 22-04-2013 22:41

@Fish: Voor zover bekend weet ik dat de Seneye zonder Slide alleen de temperatuur meet en verder niks. Je hebt echt een slide nodig om de ph en de vrije ammoniak te kunnen meten.

Ammoniak (NH3) lost heel goed op in het water en daaruit ontstaat NH4OH (Nh4= ammonium). De Seneye meet de vrije ammoniak die te allen tijde giftiger is dan de ammoniumionen(NH4OH). Als vrije ammoniak zich in het water bevind zullen de ammoniumionen zich ook in het water bevinden omdat ammoniak in het water goed oplost hieruit de ammoniumionen ontstaan.

Dus alleen de vrije ammoniak meten is genoeg :) omdat de ammoniumionen een logisch gevolg zijn hiervan is het niet nodig om ze te meten. Daarnaast is de ph en de themperatuur ook heel belangrijk bij het meten van de giftigheid van de vrije ammoniak. De hoger de PH en de hoger de temperatuur, de giftiger het vrije ammoniak wordt.

De reactie van vrije ammoniak met water is de volgende: NH4 + H2O = NH4OH . Als de temperatuur en de PH stijgen dan loopt deze reactie van rechts naar links en wordt het vrije ammoniak gehalte dus flink verhoogd (lees: wordt het giftiger).

De Seneye speelt hier heel goed op in omdat juist de PH, de temperatuur en de vrije ammoniak gemeten worden. Dit is precies wat je nodig hebt :)

Okay dan het Nitriet + Nitraat verhaal. Nitriet wordt door planten en bacteriën in je filter omgezet naar minder schadelijke stoffen, namelijk Nitraat. De planten verbruiken ook weer een gedeelte van het Nitraat als voedingsstof maar het liefste gaan ze voor de afvalstoffen zoals Nitriet en ammoniak. Je filter produceert Nitraat en als je zoals ons in Limburg woont heb je te allen tijde een Nitraat gehalte van 50mg/l omdat het hier met 50mg/l uit de kraan komt!

Wij kunnen verversen wat we willen maar het heeft voor het nitraat geen nut omdat het constant geproduceerd wordt door het filter,de planten en het zit in een behoorlijke hoeveelheid in het kraanwater.

Ammoniak wordt door bacteriën omgezet in nitriet en deze worden op hun beurt weer omgezet in nitraat en zo is de cyclus compleet. De bacteriën zetten ook het meeste van het ammoniak en het nitriet om in nitraat. Planten hebben nauwelijks de kans om dit te doen als je filter goed werkt ;)

Dus als ik het goed heb is het inderdaad zo omdat ammoniak wordt omgezet in nitriet is nitriet een gevolg van ammoniak en hoef je eigenlijk nitriet niet te meten. Als je ammoniak hebt, heb je logischer wijze ook nitriet. Heb je geen ammoniak dan heb je ook geen nitriet.

Het bovenstaande ben ik echter niet geheel zeker van omdat nitriet altijd langer aanhoudt dan ammoniak en ik hier ook nitriet heb gemeten zonder dat er ammoniak meetbaar was. Dit was nog met testdruppel setjes. Maar goed mocht het zo zijn dat je alsnog een nitriet setje nodig hebt, dan lijkt me dit niet zo'n probleem. Het is een groot verschil om 1 keer in de maand of misschien zelfs 3 maanden als niet langer, 11 euro uit te geven tegenover elke 2 dagen 40 euro aan de testen die de Seneye meet.

Nee je kunt geen gebruik maken van waarschuwingen op bijvoorbeeld je telefoon als de Seneye niet is aangesloten op het internet. De seneye heeft het internet nodig om gegevens te kunnen verzenden naar jou eigen account zodat je de waardes kunt zien in grafieken en tabellen en kan bijhouden wat er allemaal gebeurd. Zonder internet kan dit niet en kan hij jou dus ook niet waarschuwen als het mis gaat.

Ik heb de Seneye aanschaft bij een koi zaak hier in Limburg. Ik was op zoek naar een nauwkeurige ph meter en kwam bij de Seneye uit omdat deze eigenlijk metingen kan verichten die ik niet kan doen. Als hij is aangesloten meet hij elk half uur van de dag 1 keer en dat 1 maand lang. Dat krijg ik niet voor mekaar ;)

In principe lijken de waterwaardes een moeilijk verhaal maar dat is het helemaal niet. Als jij een groot genoeg filter hebt, geen overbezetting en je gewoon water ververst is er niks aan de hand. Meestal gaat het goed mis als mensen afwijken hiervan en bijvoorbeeld veel meer vis in één keer in de bak gaan zetten. Als je de ammoniak-nitriet-nitraat cyclus begrijpt dat weet je dat er niet meteen genoeg bacteriën zullen zijn om de schadelijke stoffen om te zetten -> gevolg: nitriet/ammoniak piek. Ammoniak bacteriën vormen zich over het algemeen sneller dan Nitriet bacteriën en nu ik erover nadenk zal dat ook de reden zijn waarom Nitriet zolang kan aanhouden.

Ik heb overigens de seneye pond versie met de drijver. Dit omdat ik hem later of wel in het bioloog van de 1.40m wil laten drijven in de stroming of op het wateroppervlak van de 800L bak.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 23-04-2013 08:43

Zo das een heel verhaal, moest hem 2x lezen om hem goed te snappen maar volgens mij heb ik hem :D Thanks!

Ik meen inderdaad ook een keer ergens gelezen te hebben dat je best een piek van ammoniak gehad kunt hebben maar dat dit sneller weer 'uit' je water is terwijl nitriet veel langer meetbaar blijft/langer duurt om af te breken.
Dus dan zou het inderdaad allemaal kloppen.

Is er nog een voordeel aan het hebben van die drijver? Ik dacht hem namelijk gewoon in het laatste vak van de bioloog te kunnen hangen.. Aangezien het toch wel weer een euro of 25 scheelt (wat zo natuurlijk als niet zoveel klinkt, maar op het totale budget toch wel weer gelijk staat aan nieuwe planten :D)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 23-04-2013 16:36

Haha excuses daarvoor. In mijn hoofd zit soms te veel informatie. Dat wil ik dan allemaal opschrijven waardoor het een beetje onlogisch wordt. Maar goed het is dus in ieder geval zo dat alles samenhangt. Voor nu zou ik er nog een nitriet test setje naast houden totdat de Seneye de andere waardes gaat toevoegen. Dan heb je in ieder geval zekerheid over het ammoniak en het nitriet.

Nee er is op die drijver na geen verschil. Als je hem in de stroming in het bioloog kan hangen dan zou ik gewoon voor de home versie gaan.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 23-04-2013 16:45

Top ga ik dat doen. Dan kan die mooi in het laatste vak in de stroming en kan alles vanaf dag 1 mooi bijgehouden worden:D

Plaats reactie