Welk licht word er bij jullie thuis gebruikt?

Filters, thermostaten, verlichting, etc. [leden]
Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Welk licht word er bij jullie thuis gebruikt?

Bericht door Kingyo » 27-10-2011 17:37

Heb zelf op het moment tl staan, maar ben daar helemaal niet blij mee, is puur tijdelijk totdat ik nieuw verlichting heb aangeschaft.


Wil volle spectrum LED's installeren wanneer tijd en geld ernaar is.

Zal de LED installatie zelf bouwen omdat ik de leds in de aquariumwinkel iets te duur vind.


Ik zal jullie op de hoogte houden wanneer het zover is.



Maar on-topic :P


Onder wat voor lampen zitten jullie vissen te zonnen en wat zijn jullie ervaringen?
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2011 19:52

Het kunstmatige licht wat wij in aquariums gebruiken hebben weinig invloed op de vissen.
Het is het UV-B, wat daglicht bevat, waar de vissen profijt van hebben.

Ik heb zelf ondervonden dat een redelijk intens met TL belichte bak je vissen hun pigment kwijt kan laten raken.
Deze bak stond in een kamer waar geen daglicht in scheen.
Exact dezelfde bak met dezelfde omstandigheden in een kamer met daglicht, zorgt ervoor dat ze hun pigment behouden.
De intensiteit van de kleuren zal iets afnemen, naarmate ze langer zonder UV-B licht zitten.
Een vis die in een vijver zwemt waar zonlicht op schijnt heeft altijd intensere kleuren als een vis indoor zonder direct zonlicht.

Zal ik het nog mooier vertellen.
Ik heb geëxperimenteerd met dezelfde bak in de kamer zonder daglicht.
De kunstmatige verlichting en overige omstandigheden waren exact hetzelfde.
Het enige verschil was dat ik kunstmatige UV-B licht bij plaatste.
De vissen werden intenser van kleur als wanneer de bak in de kamer met daglicht stond.
Dit was puur een experiment en heb deze uiteindelijk ook beëindigt.
Het is mij nog steeds onduidelijk wat UV licht voor uitwerking heeft op het zicht van goudvissen.
Aangezien er in een aquarium geen goede schuilmogelijkheden zijn, durf ik dit niet door te zetten.

Misschien voor in de toekomst een idee om het grootschaliger aan te pakken.
Een bak met TL verlichting en kunstmatig UV-B licht ombouwen, zodat er goede schuilplaatsen ontstaan..
Hier heb ik voorlopig alleen nog geen ruimte voor. :roll:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-10-2011 19:58

Ik heb T5 lampen... De bak krijgt enorm veel licht. En overdag schijnt de zon ook deels op de bak..
Van verlichting heb ik eigenlijk weinig verstand..
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-10-2011 20:13

Zover ik weet zit er altijd uv-A en uv-B in een full spectrum lamp, vaak is het zo dat het schadelijke uv-C weggelaten word.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2011 20:28

Een normale TL buis -T5 of T8- schijnt geen noemenswaardige UV licht.
Anders zou je bruin kunnen worden van je eigen aquariumlicht 8)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-10-2011 20:38

ZSjonnie schreef:Een normale TL buis -T5 of T8- schijnt geen noemenswaardige UV licht.
Anders zou je bruin kunnen worden van je eigen aquariumlicht 8)
Nee dat klopt, maar dat zijn ook geen volle spectrum lampen he :P
Afbeelding

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 27-10-2011 20:41

Wat als je uv-b lampen boven je aqua hebt hangen?
Deze worden gebruikt o.a. bij schildpadden.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-10-2011 20:49

Brian schreef:Wat als je uv-b lampen boven je aqua hebt hangen?
Deze worden gebruikt o.a. bij schildpadden.
Dan worden de melanine klieren aangesproken en krijgen de vissen pigment, net zoals de mens.

Alleen als je witte vissen hebt, moet je oppassen, die willen nog wel is verbranden.


En de lampen van reptielen zijn geloof ik niet erg geschikt voor vissen i.v.m. de hoeveelheid aan uv-b straling, weet dit niet zeker, maar de lampen van reptielen zijn geloof ik versterkt op dat gebied.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-10-2011 20:59

Kingyo schreef:Nee dat klopt, maar dat zijn ook geen volle spectrum lampen he :P
Klopt, mijn fout!
Misschien wel de poging tot proberen waard..
Je zit dan alleen weer met de schuilmogelijkheden voor eventuele beschadiging van de zicht van vissen..

@ Brian: Lees mijn eerste post in dit topic nog eens door.
Hier heb ik uitgelegd dat ik heb geëxperimenteerd met kunstmatig UV-B licht.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 27-10-2011 21:01

ZSjonnie schreef: Je zit dan alleen weer met de schuilmogelijkheden voor eventuele beschadiging van de zicht van vissen..
Daar maak je een sterk punt!

Had ik zo even niet bij stil gestaan, stom stom.
Afbeelding

Plaats reactie