Racemonsters van Bash en Goldy

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 28-12-2012 15:58

Hoe bedoel je rex, de waterwaardes en dergelijken? Ik heb er nu 4 ph testjes doorheen gejaagd en een legio aan de kh,no2,no3,nh3/4 en daar kwam uit dat bij een verversing van 40% de waardes hetzelfde blijven. De ph schommelt dan niet. In een emmer heb ik meer ververst en daarin schommelt de ph niet als ik 60% nieuw water erin doe.

ammoniak en dergelijken zijn niet bestaand, niet 's ochtends, 's middags of 's avonds.

De waardes ik heb gemeten, zowel om het uur, als om het half uur tot 6 uur 's ochtends voor 2 weken lang blijven hetzelfde.

De ph heb ik binnen 3 uur iedere 5 minuten gemeten na de verversing. Gebruik gemaakt van alle testbuisjes die ik had en deze op een rij gezet...geen enkele verandering. De ph blijft op 7.4 hangen.

Voor alle zekerheid wellicht nog een ph meter aanschaffen. Maar voor de rest denk ik niet dat het aan de andere waardes ligt. Het verklaard het luchthappen en snelle zwemmen niet en dan hadden ze er alledrie last van moeten hebben.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-12-2012 18:11

dat bedoel ik inderdaad. en zeker als je alles duidelijk opschrijft, krijg je vanzelf een ideaal beeld om te verversen. zo heb ik het ook geleerd.

en als je dat samen met de hoeveelheid aangeboden voer in de gaten houdt, kan er in principe ook nooit niks fout gaan.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 29-12-2012 01:07

nee dat klopt :) maar daarom wil ik eigenlijk een seneye hebben of een computer die constant de waardes kan meten. Dat is met kweken ook erg handig.

Alleen in dit geval is het helaas niet het probleem :? was het maar zo makkelijk.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 29-12-2012 16:01

Hey Bash, ik heb bericht gehad van de kweker. Hij denkt dat het met de ammoniak waardes te maken heeft en zegt dat je maar 1 derde per keer hoeft/mag verversen. Ik ga hier nog even verder over navragen over je en wat hij een goed voederschema vind. Ik vind het een beetje vreemd aangezien je zelf zegt dat er geen ammoniak in je water zit? Zouden de vissen misschien schade hebben opgelopen in het verleden?? Je hoort het van me :)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 29-12-2012 17:08

hey frost, schade in het verleden zou kunnen. Ze hebben in een 60cm bak gezeten waar ik niet altijd 100-140% kon verversen. Ik heb toen eigenlijk altijd 2 verversingen aangehouden of 1 grote verversing per dag. Soms ging dat dan niet omdat we toch bij mijn opa en oma waren en die hadden er niet op gerekend dat we zoveel moesten verversen.

Maar aan de andere kant, ze waren nog geen 3cm toen. alles wat ik voerde ging op, en dat 6 keer op een dag ;)

als ze iets hebben opgelopen dan kan ik daar nog niks aan doen, schat ik zo in. De ammoniakwaardes zijn sinds ik ze heb gemeten, dat was na 4 weken dat ze in de 6cm hebben gezeten en daarna in de 1m en nu in de 1.40m altijd 0 geweest. Maar goed ze zijn kwetsbaar op die leeftijd dus het kan altijd gebeurd zijn. Ze zijn overigens pas echt gaan bodemzitten toen ze in de 1m zaten.

Nou met verversen zit ik nu sowieso goed haha want ik kan niet meer dan 40% verversen per 2-3 dagen.

Dank je wel in ieder geval voor de info!
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-12-2012 17:21

@ Barb: Maximaal 1/3e per keer verversen? :roll: Wat is dat voor rare kweker dan? We hebben het wel allemaal over goudvissen kweken in helder water he?
Als hij echt zo denkt vraag ik mij af wat zijn mening dan is over o.a. alle Ranchu kwekers :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 29-12-2012 17:55

@zsjonnie: misschien in een bak van 2m breed? :P met ongeveer 700L water erin en 10 visjes?

@Frost: Nee maar inderdaad. In het begin ververste ik grote hoeveelheden omdat het moest. Er werd 6 keer per dag gevoerd en kleine vissen hebben grote hoeveelheden, schoon/vers water nodig. Als dit niet zo was dan mag je me vertellen waarom ze in china gigantische voetbalvelden hebben voor de opkweek van vissen en/of werken met druppelsystemen waarbij iedere dag het water voor 100% als niet meer ververst wordt.

Nu ververste ik ook graag meer maar dat gaat nu eenmaal niet met de ph. Ze zitten nu wel op 400L water dus dan heb je iets van speling maar veel verversen hoort er gewoon bij. Bij bash ververste ik 70-80% per week en dat heeft voor niks nadeligs gezorgd.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 29-12-2012 18:32

De beste man doet Ryukins kweken dus hij zal het wel weten Sjonnie?

(aangezien ze geen vindbare website hebben even de facebook pagina-sorry voor de reclame maar dino weet over welke winkel ik het heb)

http://www.facebook.com/TaipanGoldfish

Dino: ik heb trouwens even navraag gedaan over de kwaliteit. Die is meer dan voldoende. Hij heeft ouderdieren opgekocht uit Japan en doet nu zijn eigen lijn kweken :)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 30-12-2012 02:54

Hoeveel liter en wateroppervlak per hoeveel massa vis hanteert hij dan met wat voor filtratie?

Ik wil hem wel eens 2 HQ Ryukins zien opkweken in doorsnee afmetingen aquariumpjes die ongeveer 10x de lichaamslengte van de vis zijn met hooguit een sponsfilter, hetzelfde voedingspatroon als normaal en een verversbeleid van maximaal 1/3 per dag. (Vanaf het uitkomen van de eitjes voor 6 maanden lang en op dat moment zeker 15cm.)

Je moet wel naar alle omstandigheden blijven kijken.
Het is natuurlijk stom om dingen te vergelijken die niet met elkaar vergeleken kunnen worden.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 11-01-2013 00:55

Hey Bash hoe is het nu met je visjes? Groeien ze nog goed? Hoe gaat het met het zwemmen, zie je enige verbetering en wat ga je met verloop van tijd met de jongen doen?

Plaats reactie