Racemonsters van Bash en Goldy

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 07-11-2012 23:38

Ik zie het hebben van een enkele staart ook niet als een nadeel.

Mijn Tiger Ryukin is ook een single-tail. Juist daardoor heb ik deze vis gekozen (dan voldoet het maar niet aan 1 of andere standaard).

Als je het heel strict bekijkt.. een enkele staart is juist heel normaal.. eigenlijk is een dubbele staart op een goudvis juist abnormaal.. of een defect.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2012 00:00

@ferry: Als je de normale variant pakt, is alles een defect ;) Maar kwekers zijn al zolang bezig geweest om een stabiele lijn te krijgen in de verschillende soorten die we nu hebben. Om vissen te kweken die wel gezond zijn met een hogere rug (Ryukin), gedronger lichaam, dubbele staart, bolle ogen enz.

Doordat ze hiermee bezig zijn geweest voor ongeveer, 200 jaar? is een Ryukin met enkele staart juist weer een defect. Een Ryukin hoort een dubbele staart te hebben.

Als je iets wat op een Ryukin lijkt wilt hebben met een enkele staart dan moet je voor een echte Tamasaba of Fuku Daruma of Sabao gaan en niet voor wat ik nu heb gekweekt. Het probleem met deze vissen is dat het een kweek is van slechte kwaliteit, op slechte kwaliteit en dat is gewoon niet goed. Daarnaast lijken ze op Saboa of Fuku Daruma, alleen een echte kenner ziet dat ze anders zijn, en zelfs die zullen het moeilijk hebben. Ik vind dat niet goed. Ik heb ook gezegd dat als ze medicijnen nodig hebben of enig teken van ziekte vertonen, ik ze zou afmaken. Ik ga geen baby goudvissen die al flink wat defecten hebben, ook nog eens in leven houden als ze een slecht immuunsysteem hebben of weet ik wat.

Het gaat hier niet om een schoonheidsfoutje maar om een flink defect. Ik heb zelf gezien wat er nog meer uit bash komt als je met haar kweekt. Iets wat op een demekin lijkt, waarbij na ongeveer 2 weken de huid begon los te laten en nog een enkel staartige ryukin waarbij duidelijk te zien was dat hij eigenlijk dubbelstaartig had moeten zijn maar dat de staart gefuseerd was :s

Nu hebben deze 2 overgebleven vissen zichtbaar een enkele staart als defect en een te lange rugvin. Hoe het er nu van binnen uit ziet kan ik niet zien. Maar als er verder gekweekt wordt met hun dan geven zij die defecten weer door + de defecten die niet zichtbaar zijn :roll:

Als ik echt ga kweken dan wil ik een verbetering voor de rasstandaard creëren of juist mooie exemplaren van een rasstandaard. Niet rotzooi op rotzooi op rotzooi gebruiken om nog zwakkere vissen te creëren.Overigens is dit mijn eigen kijk en die van mijn partner op kweken, wat iemand anders doet moeten ze geheel zelf weten ;)

Dat deze 2 vissen nu nog in leven zijn komt omdat ik eerst ook dacht dat een enkele staart niet zo'n probleem was. Maar inmiddels denk ik daar anders over. Als ze al zo'n onderontwikkeling in de staart hebben, wat hebben ze dan nog meer? De tijd zal het leren :)

@Brian: nope dat probleem is er nog steeds
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2012 00:04

:klap: :funshizzle: Jij snapt mij wel ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2012 00:36

@Zsjonnie: Hahhahaha :tientientien: :funshizzle:
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 08-11-2012 09:28

Ik snap wat jullie bedoelen hoor.

Maar de enkele staart bij jouw vis is wel degelijk een schoonheidsfoutje, omdat het niet voldoet aan een bepaald ideaal, en geen ‘defect’. De vis ondervind er geen hinder van, integendeel, en oogt verder gezond.
Ook als je wel met kwaliteitsvissen kweekt zul je ook enkelstaartige nakomelingen vinden.. dit zijn geen defecten.. maar ze voldoen niet aan het ‘schoonheidsideaal’. Dit laat ook meteen zien dat een Ryukin of welke andere varieteit dan ook een ‘varieteit’ is en geen ‘ras’. Een afwijking (in dit geval een dubbele staart) is niet per definitie erfelijk bepaald. Juist dit gegeven laat zien dat, in biologische termen, het kweken nog niet zo ver gevorderd is dat je een variant een ras kunt noemen. Anders was cullen niet aan de orde en voldeden alle nakomelingen aan het ‘ideaal’. 200 jaar in evolutionaire termen stelt natuurlijk helemaal niks voor.

Als je topvissen, volgens een bepaalde standaard, wilt kweken.. ja dan weet je dat je met met Bash niet de juiste oudervis hebt geselecteerd.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-11-2012 20:13

@Ferry: De 200 jaar was maar een gok omdat ik niet zoveel tijd had om het op te zoeken, ze kweken al ongeveer 1000 jaar met goudvissen. Om precies te zijn, is er vanaf het jaar 265 van het Jin Dynasty documentie van het kweken met goudvissen, toen nog voornamelijk op een andere kleur dan groen. En dat is wel degelijk een hele lange tijd. 200 jaar is dat overigens ook.

Een schoonheidsfoutje is een paar schubben die de verkeerde kleur hebben of een vin die net iets korter is dan de andere.

Ik zal vissen met een klein schoonheidsfoutje niet afmaken, dat kunnen immers ook prachtige vissen worden maar vissen met een genetisch defect worden zeer zeker afgemaakt.

Met bash ben ik overigens niet gaan kweken. Ze heeft in de tijd dat we haar hebben al 10 tallen keren eitjes af gezet vorig zijn was het 40 keer en toen ben ik opgehouden met tellen. We hebben 1 keer babyvissen zien zwemmen maar die waren binnen 3 dagen dood en dat wilde ik ook. Bash is rotzooi, ze is ja mooi voor rotzooi maar ze heeft ontzettend veel defecten waarvan nog maar de vraag is of dat haar niet in de weg gaat zitten. Goldy komt ook gewoon van een dierenzaak, ondanks zijn mooie rug is zijn staart veels te lang wat hem bij het zwemmen in de weg zit.

De reden dat hun kleintjes nog leven is puur omdat ze al 3cm waren toen ik ze ontdekte in de q-bak en in eerste instantie dacht dat een enkele staart geen probleem was. Nu denk ik daar heel anders over omdat ze erg raar gedrag vertonen wat ik niet kan verklaren.

Dat en ik geef zsjonnie gelijk, er is al genoeg rotzooi op de markt waarom nog meer creëeren? Als ik mooie gezonde vissen wil die enkelstaartig zijn en op Ryukins lijken dan ga ik voor de soort die al jaren heeft bewezen winterhard te zijn, goede genen te hebben enz.

Niet voor iets wat toevallig is ontstaan omdat ik niet goed heb opgelet :s
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 01-12-2012 14:00

hoe gaat het nu met die racemonsters?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 06-12-2012 01:55

ik zal binnenkort nog een update plaatsen. Ze zijn er nog steeds maar de tijd moet het uitwijzen of ze ook zullen blijven :roll:

Ze zijn in ieder geval 9cm en 8,5cm groot nu.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 06-12-2012 09:01

Die zijn goed gegroeid! Ben benieuwd!

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 09-12-2012 22:02

Woei update. Phayle groeit als kool, de kleintjes ook alleen zitten we nog steeds met hun rare gedrag.

Op het einde van het filmpje, zie je wat ik bedoel. Ik probeerde in het filmpje met een munt te laten zien hoe groot ze zijn maar dat werkte niet echt. Ow en die gekken regeren ook als je je vingers op het glas legt, of als je er zachtjes op tikt. Hoezo gek op eten? :roll:

Maar goed ze worden ook met de hand gevoerd dus ze zijn er niet bang voor.

The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie