Racemonsters van Bash en Goldy

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 11-12-2012 20:41

De visjes zien er heel goed uit.
Blijkbaar kan phayle de kleine racemonsters niet volgen :)
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 11-12-2012 22:46

Wat een actievelingen zijn die twee zeg en Phayle kijkt ze gewoon lekker nuchter toe en denk jullie doen maar gek maar ik houdt mijn gemak! :lol:

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 11-12-2012 23:32

Ze zien er echt goed uit Bash :shock:
Ik blijf jaloers :roll:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 18-12-2012 23:01

@Iedereen: Dank jullie wel voor de complimenten ^_^

@Evelien: Het verversbeleid valt mee, dat is 40% iedere 3 dagen. Daarmee blijven de waterwaardes op pijl en schommelt de ph niet. Het kleinste filtertje van 100L p/h wordt vervangen voor een 700L p/h uur filter.

De zal dan samen met de 400L p/h filter draaien totdat ik tijd heb om het bioloog in orde te maken :)

@Brian: Hehe behalve tijdens etenstijd dan is phayle overal het eerste bij :P

@Pat: Haha ja dat doet ze altijd. Ze is ook echt het perfecte voorbeeld van een vis die ondanks dat er geen bodem is, lekker op het gemakkie door blijft grondelen totdat ze weer eens een muggenlarf heeft gevonden die nog niet was opgegeten :lol: We hebben haar al de bijnaam 'motor-boot' gegeven

@Vissengek: Je hoeft niet jaloers te zijn hoor vissengek. Ze hebben nog steeds het bodem zit probleem en ik heb geen idee waar het vandaan komt.

Even een update zonder foto's/ De kleintjes blijven doorgroeien, de grootste is nu 10cm lang en 5cm hoog, de kleinste is 9cm lang en 5cm hoog. Phayle groeit als kool, zij is nu 7,5cm lang en ik geloof 5,5cm hoog :)

Er zit nu een blauwe achterwand achter de bak en je ziet tenminste alle kabels niet meer. Volgende maand hopelijk nog wat nieuwe planten en dan ziet het er al wat groener uit :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 27-12-2012 22:47

Bash, eerst en vooral: LEUKE visjes, mooie ruggen, vinnen etc en ja, ik vind het ook wel wat hebben met die normale staart.

Helaas zie ik dus wel dat ze moeite hebben met zwemmen. Dat heb je goed gezien. Waarschijnlijk dus een zwemblaasprobleem. En dit bedoelde ik dus ook een hele tijd geleden te zeggen: al ziet je visje er voor 100% perfect uit, na anderhalve maand, twee maanden zie je alsnog defecten opkomen. Soms in de vorm van krullende kieuwdeksels, soms via zwemgedrag zoals hier, of dat vinnen ineens gaan krullen. Ik heb met een kweker gesproken op facebook en die deed zelf shorttail ryukins kweken. Hij zei tegen mij dat slechts 10 a 20 op 10.000 visjes helemaal in orde zijn en mooi genoeg worden voor shows en verkoop. Kan je na gaan wat ze in een jaar cullen :(

Ik zou deze rakkers eens op wat minder snel stromend of zelfs stil staand water zetten en dan eens kijken hoe ze zwemmen. Doen ze dan nog steeds zo raar racen en dan vervolgens in een hoek zakken of kurkentrekker gedrag vertonen weet je dat het van binnen echt niet lekker zit.. Ik zie dat ze steeds aan het oppervlakte lucht happen, ze regelen zo hun zwembalans.
Probeer eens een dag te vasten, niet voeren, kijk hoe ze zich gedragen. Misschien zijn ze wel te zwaar joh :P Als ik die kleine Demekin zie van voren denk ik haast dat ie ploft!!! Kijk aub uit met verstopping, ze zijn nog zo klein, er kan vanalles mis gaan. Wat geef je ze te eten? 2 a 3x per dag rode muggen is meer dan voldoende. Pas op met Hikari, dat zet vaak uit in de darmen en vervuilt je water te veel. Probeer liever hele kleine porties te voeren per uur dan in een paar uur veel te veel.

Succes er mee Bash :)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 27-12-2012 23:36

Hey frost! Welkom terug joh! en hartelijk dank voor de complimenten :)

De kleintjes zijn nu vooral nog in leven omdat ik nog niet de middelen heb om naar dino te gaan en een maatje voor phayle (demekin) op te halen. Ik wil de kleinste als eerste laten gaan en dan kijken wat er binnen aan de hand is.

Mij gaat het niet om hoe ze uit zien maar dat ze gezond zijn. Ik zat zelf te denken dat ze toen ze klein waren niet goed hun zwemblaas hebben kunnen vullen en dat het nu ze groter worden voor problemen zorgt. Toen ze klein waren hadden ze nergens last van.

Geen stroming beïnvloed hun gedrag niet, evenmin als niet eten.

Ze krijgen hier saki hikari color + basic, dit krijgen ze nu 3 keer per dag en dan nog 2 keer muggenlarven. Wat ik voer is binnen 1 minuut weg haha, en dat is niet veel omdat ik geen vissen wil hebben die uit verhouding zijn getrokken. Uiteindelijk krijgen ze alleen 4 keer per dag hikari of a-plus zolang ik het bioloog niet heb aangesloten want anders verdwijnt het er zo in :P. Ze krijgen het voer om de 2 uur vanaf 12 uur of 2 uur 's middags. Ik heb geen enkele slechte ervaringen met saki hikari, nooit gehad overigens, juist wel met het koi voer van hikari. Dit heb ik een tijdje moeten voeren bij bash en goldy en daar werden ze erg lusteloos van.

Phayle vind ik zelf ietjes te dik maar qua verhoudingen zit ze nog goed omdat haar rug erg mooi omhoog is gekomen en ook vrij dik is. Het is nog niet zo dat ze geen rug heeft en dan zo'n lelijke giga buikmassa eronder, dat vind ik echt helemaal niks. Het moet wel in verhouding blijven.

De racemonsters heb ik alleen laten leven omdat ik ze niet mocht afmaken van mijn oma toen ik ze vond :roll: maar nu zal ik het toch moeten doen. Medicijnen ga ik echt niet gebruiken want daar zijn ze veels te klein voor en in dit geval heeft dat geen nut.

Wat de vervuiling betreft. Ik heb de afgelopen maanden flink wat testsetjes er doorheen gejaagd en ik heb uitgevonden dat bij een verversing van 40% iedere 3 dagen, de ph niet veranderd en de waterwaardes goed blijven met die kleine pompen die ik heb (100l p/h en 400l p/h). Er komt nog een 700L pomp op die samen met de 400L zal draaien. De 100L wordt dan weer mijn reserve pompje.

En als ik het bioloog eenmaal aan de praat heb dan zak die de 400L pomp vervangen en gebruik ik de 700 voor stroming en zweefvuil :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-12-2012 23:42

Zwemmen ze dan zo slecht?
Ik vind het jammer dat je ze zal inslapen.. maar ik heb natuurlijk geen zicht over de situatie
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 28-12-2012 07:11

Bash, je hoeft ze nu toch niet te laten in slapen? En hoe groot is dan de kans dat je iets vind als je ze open maakt? De organen zijn nog niet helemaal volgroeid natuurlijk ( niet zoals bij een vis van ruim een jaar oud bedoel ik ). Zolang ze blijven groeien zou ik het nog aanzien. Wie weet wordt het beter naar mate ze ouder worden. Ik ga eens na vraag doen bij die kweker, kijken wat hij hier van zegt. Hij zal gerust ook wel single tails gehad hebben.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 28-12-2012 15:40

@Sanne: Zwemmen kunnen ze, maar alleen met hun kop omhoog. Ze kunnen niet fatsoenlijk grondelen. Ze grondelen heel even en daarna ploffen ze weer in een hoekje neer. Is ook één van de redenen waarom phayle een stuk dikker is dan hun want zij kan aan 1 stuk door grondelen.

Ook al strooi ik het eten door de hele bak, het gedrag blijft hetzelfde.

Ze zwemmen soms, gaan dan luchthappen en ploffen weer neer in de hoek. Iedere 2 uur komen ze in beweging als ik voer of als ik eerder in de slaapkamer ben dan komen ze ook aangezwommen maar zodra ik weg ben ploffen ze weer neer.

Ik heb ze een tijdje op zout gehad en iets van kruiden. Maar dat hielp niks. Het enige wat het zout deed was de rode vlek onder de buik van de grootste genezen. Die lag zo lang en vaak op de bodem dat het was gaan irriteren.

Ze zijn nu 10cm incl. staart en als ik naar de groeicurve kijk groeien ze nog maar bar weinig. Ik kan het zeer zeker nog even aankijken. Ze hebben nog even voordat ik er een eind aan maak omdat ik voor bash ook nogal wat kwijt ben aan de doktor ;)

Ik kan zeggen dat ik het nog een maand of vier zo laat gaan en dan beslissen wat er gaat gebeuren maar ik was niet van plan ze tot een grootte van 20cm te laten groeien met dit gedrag want dat is gewoon zielig.

@Frost: Tot nu toe is hun gedrag alleen maar verergerd naarmate ze groter werden en niet verbeterd. Hun vinnen zijn aan de onderkant beschadigd en gevouwen door al het bodemzitten en het lijkt me voor hun ook niet prettig. Ze kunnen niet rustig zwemmen, alleen op een gestressed tempo. Je kunt zeker navraag doen. Als hij een oplossing heeft dan hoor ik het graag :)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 28-12-2012 15:48

meten is weten. :)

Plaats reactie