Babysluiers van Mieke91

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Babysluiers van Mieke91

Bericht door Mieke91 » 17-10-2012 15:38

Aangezien een aantal van jullie graag mijn kweekje willen volgen, hier een topic over mijn babysluiers.

Dit zijn de ouders:
Afbeelding

Zaterdag 29 september ontdekte ik eitjes in het aquarium. Ik heb toen meteen het plantje in een kweekbak gezet zodat de ouders de eitjes niet op zouden eten.
Zondag zagen de eitjes er zo uit:
Afbeelding

Dinsdagmiddag rond 14.00 uur kwamen de eitjes uit.
Afbeelding

5 dagen oud:
Afbeelding

8 dagen oud:
Afbeelding

12 dagen oud:
Afbeelding

Ik ga binnenkort weer een nieuwe foto maken, dat vraagt een hoop geluk en geduld.

carbon
Lid FGF
Berichten: 35
Lid geworden op: 16-10-2012 08:35

Bericht door carbon » 17-10-2012 15:46

Mooie foto's hoor, je kunt ze duidelijk zien..

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 17-10-2012 15:55

Kan je misschien wat meer vertellen over hoe je het juist aanpakt, dat is altijd interessant. (temperatuur, hoeveel verversen, wat te eten...)
Het lijken er wel niet zoveel of is dat maar een idee?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-10-2012 16:13

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Gebruik je filtratie, hoelang verlichting, hoe vaak eten, etc. :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 17-10-2012 16:36

Hoi!
Leuk om te zien! Mooie foto's!

Succes met de kweek!
Groetjess

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 17-10-2012 16:52

Okey, ik doe een poging om het uit te leggen haha!

Het zijn er inderdaad niet zoveel, een stuk of 30 schat ik in. Ze zitten in een bak van 20 liter, zo'n startersbak.
Ik heb daar geen verwarming in, de temperatuur schommelt tussen de 19 en 21 graden. Aan de koude kant, dat weet ik,
ik ben al aan het kijken naar een verwarmingselement maar mijn budget is beperkt en bovendien kunnen die kleintjes grote
temperatuursveranderingen ook niet goed hebben (dacht ik?!) Snachts doe ik een plaid om de bak om warmteverlies tegen te gaan.
De lamp is net zo lang aan als bij de groten, een uur of 8-10 per dag ofzo?

De eerste twee weken voerde ik alleen met vloeibaar voer, Liquifry No1, 3 keer per dag.
Ik heb nu gelezen dat ze veel vaker mogen eten en ook andere dingen, dus ze krijgen nu vaker, een stuk of 6 keer ofzo? Ik hou het niet precies bij.
Ik geef nog 1 of 2 keer per dag dat Liquifry, en verder voer ik bij met tot poeder gestampte goudvisvlokken (en dat zakt, dat blijft niet drijven)
en ik heb ze net voor het eerst 1 doperwt gevoerd, het binnenste helemaal fijngedrukt.

De eerste week heb ik niet ververst omdat ik het proces van zwemblaas vullen niet wilde verstoren, daarna ben ik het verschonen langzaam gaan opbouwen
en nu ververs ik ongeveer 25% per dag, af en toe 50%.

Ik heb sinds gisteren een guppyfilter erin hangen, die werkt op de luchtpomp, en daarnaast nog zuurstof via een uitstroomsteentje. Hiervoor had ik alleen het uitstroomsteentje.
Er zit een plantje in wat je koopt bij de kassa, zo'n gemengd bosje met waterpest en nog twee soorten.

Nog meer vragen?

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 17-10-2012 17:11

Ik heb nieuwe foto's gemaakt en een filmpje. De kleintjes zijn nu 15 dagen oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ze ook gefilmd, dan zijn ze eigenlijk nog beter te zien:
http://www.youtube.com/watch?v=TxUtAAeq ... e=youtu.be

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-10-2012 20:04

Kweken met kleinere aantallen zijn wat makkelijker. Dus zeker voor de eerste keer een aanrader.
Een temperatuur van 19-21 graden is niet té koud. Je kan de ontwikkeling beïnvloeden met andere temperaturen, maar nodig is het niet. Besparen op een thermostaat is dus niet erg.
Ze kunnen inderdaad niet goed tegen grote temperatuursverschillen.

Als je wil kan je de verlichting wat langer aanzetten, dan blijven ze langer actief en het bevordert de alggroei (natuurlijk en goed voer).

6x per dag is prima. Veel echte kwekers voeren gemiddeld 5-6 keer per dag.

Het proces van de zwemblaas vullen niet verstoren is een goed idee. Ik zou nu alleen wel een 100% verversing doen.
Het water ziet er namelijk erg troebel uit en deze kleine vreetzakken vervuilen gigantisch.
Als je met filtratie wil gaan werken moet je rekening houden met het indraaien van het filter, dus dan moet je de waterwaardes goed in de gaten houden.
Het filter alleen gebruiken voor circulatie en verzamelen van vuil kan ook, maar dan moet je hem wel regelmatig schoonhouden en de 100% ververs methode gebruiken.

De visjes zien er zo op het eerste gezicht prima uit in deze fase.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 17-10-2012 21:36

Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat ze er goed uit zien voor deze fase.
Ik zag elders op dit forum kleintjes die al veel groter leken met 2 weken, maar dat komt misschien ook door de temperatuur.
Maar als de temperatuur zo prima kan, dan ga ik geen element kopen, thanks!

Ik durf nu beter te verversen, in het begin was ik daar nog wat huiverig voor. Maar als ik 100% wil verversen moet ik de beestjes eerst vangen en in een andere bak stoppen toch? Kan dat geen kwaad? Ik had namelijk ook helemaal niet moeten beginnen met steentjes op de bodem, dus op zich zou het me wel goed uitkomen als ik even de bak helemaal leeg kan maken. Ik ben alleen gewoon een beetje bang dat ik de kleintjes teveel stress bezorg en dat ze het dan niet halen.

En moet ik dan 100% nieuw kraanwater erin doen (met waterbereider?), of water uit het grote aquarium pompen?

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 17-10-2012 21:56

ik gebruikte een heel dun luchtslangetje (die gebruikt worden bij luchtpompjes) om de bodem af te zuigen en het aquarium leeg te halen. Zo zuig je geen kleintjes mee en is het beter controleerbaar :) alleen duurt het wel lang om zo te verversen. Maar de moeite waard! en dan kan je wat meer water verversen.
Ik heb altijd voor 80-100% water ververst.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie