mini's van Fish

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

mini's van Fish

Bericht door Fish » 24-10-2012 19:34

Ik ben vandaag de eigenaresse geworden van een miniscule oranda en een miniscule ranchu.
De buurvrouw die deze zomer op onze vissen heeft gepast had ze meegenomen bij de lokale lfs nadat ze gehoord had dat Hemingway en Mr. S. er niet meer zijn.
Nu heb ik opzich weer ruimte, dus heb haar heel vriendelijk bedankt, maar ook duidelijk gemaakt dat dit een eenmalige actie is en ik ze de volgende keer echt niet aan kan en zal nemen.

Nu zijn het dus echt twee hele kleine visjes, nog geen 3cm en beide nog in schutkleur. Wel alles der op en der aan, mooie vinnetjes, alleen is het orandatje echt erg mager.
Ze moeten echt weken in de Q-bak want ze zijn werkelijk waar zo klein dat ik zeker weet dat Awesomeness ze met een hap weggewerkt heeft.

Vraag is nu, hoe krijg je ze goed gezond en groot? Ze zijn zo klein dat het bijna voelt als een kweekje.. Heb ze ook nog nooit zo klein bij de lfs gezien. Vandaar ook de plek keuze in kweken.. Mochten jullie hem ergens anders beter geplaatst vinden, verplaats hem dam gerust!

Ze zitten nu met zijn tweeen in een curverbak van 50l met een superfish 100l filtertje gevuld met filterwatten.

Hoevaak kan ik ze het beste voeren, en vooral met welk voer?
Hoevaak zal ik verversen? Normaal ververs ik in de q-bak om de dag 100%.

Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-10-2012 20:00

Zo klein mogen ze niet eens verkocht worden. :(
Dit is denk ik een eigenkweek geweest. Deze maat mag namelijk niet ingevoerd worden.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 24-10-2012 20:10

Ik sta er ook echt verbaast over.. Ik kan me niet voorstellen dat ze een eigenkweekje verkopen, maar msischien dat iemand uit de buurt ze daar afgezet heeft.

Ze zien er in ieder geval goed uit voor zo ver ik kan inschatten. Het ranchuutje heeft ook een lekker dik buikje. Het orandaatje is alleen erg mager.

Hoe geef ik ze nu de beste kans op goed groot worden?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-10-2012 20:45

Zo'n visje kanmisschien al heel oud zijn.

Ik zal ze goed voeren. Veel vers water. Misschien ook Gex als je dat nog heb.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 24-10-2012 20:52

Ik heb geen gex ook nooit gex gehad.

Dus iets van 6x per dag kleine porties vanalles afgewisseld.
En dan iedere dag 100% wissel of iedere dag 50% en iedere derde dag 100%?

Ze zijn in ieder geval nog niet op kleur gekomen, dus denk niet dat ze meer dan een paar maanden oud zijn?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-10-2012 23:24

Ik gok ze op +/- 3 maanden, maar dan zou ik wel wat duidelijkere foto's moeten hebben.

Hoe weet je dat die met rugvin een Oranda is? Dat zou namelijk met deze lengte nog niet zichtbaar mogen zijn tenzij ze vergroeid zijn. Alhoewel aan het formaat staart te zien is de linker wel wat vergroeid (kan op jonge leeftijd nog bijtrekken). Maar ook hier weer is er weinig te zeggen zonder duidelijke foto's.

Stel dat ze rond de 3 maanden zijn, zou ik zo een 5 a 6x per dag voeren.
Beginnen met fijngestampt droogvoer (bijvoorbeeld Saki Hikari Lionhead 1 of 2x) gevolgd door levende (of diepvries/gevriesdroogd) rode muggenlarven (levend blijft langer goed in het water).
Het verversen afstellen op de vervuiling van het water. Als je goed oplet kan je dit een beetje gokken. Wanneer het water iets troebel begint te worden moet je verversen.
Ik denk dat je bij 2 visjes in dit stadium wel afkomt met 100% om de dag.
Hou alles netjes bij in een logboek en let goed op hoe ze overal op reageren. Elke ochtend kan je zelf bepalen hoe je verder gaat.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 25-10-2012 08:29

Thanks ZSjonnie.
Ik zal eens kijken of ik voor wat duidelijkere foto's kan zorgen.
Het zou me niets verbazen hoor als ze een beetje vergroeit zijn al, hopelijk trekt het nog bij.
Ik dacht te zien dat het een orandaatje is toen hij in het zakje zat, t visje heeft een beetje een vierkant hoofdje en dacht wat kopgroei te zien.

Ze zwemmen vanochtend in ieder geval alweer lekker rond en hebben wat Saki Hikari Balance verorberd.
Ik hou het gewoon goed in de gaten, veel vers water en kwalitatief goed voer moet ze toch een eind in de goede richting helpen!

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 25-10-2012 08:42

Afbeelding
Het Orandaatje, valt me nu pas op hoe groot zijn/haar ogen eigenlijk zijn. Deze zal wellicht dus wat ouder zijn en het tot nu toe erg zwaar gehad hebben.


Afbeelding
En het ranchuutje. Deze vind ik er in zijn geheel wat beter uit zien, die had bij aankomst ook al een dik buikje en lijkt in zijn geheel iets meer in verhouding.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 25-10-2012 09:03

Dat zijn inderdaad hele kleintjes!
Ik ben benieuwd hoe ze verder gaan uitgroeien.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 25-10-2012 13:24

Ik vind ze eigenlijk wat groter dan verwacht..
Dit zou ook best wildkleur kunnen zijn, dat betekend dat ze ouder zijn dan 3 maanden.
Die Oranda is hoe dan ook ouder..

Als ik dit zo zie zou ik de temperatuur ook (geleidelijk) opschroeven naar +/-25 graden.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie