Wanneer en hoe kuit aanmaken stimuleren

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Wanneer en hoe kuit aanmaken stimuleren

Bericht door vissengek12 » 08-05-2013 23:30

Sinds december 2011 ben ik in het bezit van een Demekin Butterfly.
Ik weet vrijwel 100% zeker dat het een vrouwtje is, aangezien de uitstulping duidelijk te zien is en er nooit paai-pukkels aanwezig zijn.

Nu heeft ze in die tijd dat ik d'r heb nog nooit kuit geschoten.
Zou het kunnen dat ze onvruchtbaar is of iets dergelijks? Hoe zou ik het kuit aanmaken kunnen stimuleren?
De temperatuur is nu rond de 24 graden (komt door het warme weer.. :roll: ), en de temperatuurstijging heeft dus niet het kuit aanmaken gestimuleerd.

Ik had voorheen nog een vrouwtje die eerst wel kuit aanmaakte, hele bak zat dan onder. Maar na vorig jaar lente heb ik geen kuit meer gezien van haar. Ze hebben toen last gehad van een bacteriële infectie i.c.m parasieten dus dat zou het kunnen verklaren. Maar na de behandeling heb ik dus nooit meer kuit gezien.

Hoe zou ik het kuit maken kunnen stimuleren?
Natuurlijk relaxed dat ik geen kuit heb zodat ik niet onverwachts extra moet verversen, maar wil toch graag gezonde vissen die dat wel doen :P

Ik heb trouwens geen waterpest meer ofzo, alleen Anubias op stenen. Dus ergens op afzetten kan niet.
De bak is geheel zwart, witte stenen (ondertussen bruin van de alg) en dus Anubias. Geen bodem.
Zou ik een afzetmop erin kunnen hangen (nadat ik deze zelf heb gemaakt) om ze te stimuleren, of zou de achterwand blauw maken ook verandering kunnen geven (actiever?).
Het laatste is trouwens zo gedaan, gewoon posten omdraaien ;)

Ben benieuwd of iemand me wat tips kan geven.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 09-05-2013 08:30

Wat voor medicijn had je destijds gebruikt? En heb je een mannetje in je bak. Anders heb je er nog niks aan.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 09-05-2013 13:44

Ik had een combinatie van Colombo Bactifec en Colombo Femsee gebruikt.
Er zijn sowieso twee mannetjes in de bak, van de laatst aangeschafte vis heb ik ook het idee dat het een mannetje is, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 09-05-2013 15:06

Door medicijngebruik kunnen vissen onvruchtbaar worden. :(

Je kan diepvries wittemuggenlarven geven. Dit bevorderd het kuitschieten.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 09-05-2013 15:48

Zoals Dino al eerder zei witte muggenlarven.
Een grote waterwissel kan ook wonderen doen, alhoewel ik er zeker van ben dat dit bij jou geen probleem is.
Die afzetmop kan je eens proberen, ik ben er wel benieuwd naar.

Ikzelf heb ook geen planten in de bak wel merk ik dat als ik er nog had dat er meer kuit werd geschoten.
Nu is het rustiger wat ook voor mij minder stress betekent.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 09-05-2013 19:45

Natuurlijk voer is altijd beter voor het aanmaken van kuit, er zitten veel vetten en eiwitten in die niet in korrels zitten, of. in een andere samenstelling dan ;) Voer ze bijvoorbeeld eens een maandje met alleen rode muggen en whoppa het is raak

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 09-05-2013 23:14

Ik heb zelf inderdaad wel vernomen dat de frequentie van het kuit schieten bij m'n vorige vrouwtje heel erg afnam toen ze naar bare-bottom ging.
Grote waterwissels halen hier gelukkig niks uit, anders werd ik gek haha. Twee keer per week wordt hier meer dan de helft ververst :roll:

Ik gaf voorheen elke dag een blokje diepvries rode muggenlarven of diepvries artemia, maar ben hiermee gestopt nadat beide pakjes leeg waren :P
Dit weekend maar weer witte, rode muggenlarven en artemia kopen.

Ik had volgens mij een keer gelezen dat het alleen voeren van muggenlarven / artemia voor vervette organen kan zorgen, weet iemand of dat waar is?
Ik voer nu Aplus en Inch-Gold.

Misschien kunnen de vissen binnenkort ook naar buiten, misschien zou dat ook kunnen helpen?

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 09-05-2013 23:27

Waarom wil je der eigenlijk laten afzetten vissengek? Zolang ze geen problemen heeft zou ik het gewoon zo laten. Of wil je gaan kweken?
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 10-05-2013 22:13

Gezien Butterfly 17 maanden in mijn bezit is en nog nooit heeft afgezet heb ik het idee dat er iets niet klopt. Misschien iets wat ook te maken heeft met haar doorbloedde oog wat maar niet weggaat (ook al sinds +/- mei 2012 zichtbaar).
Wil gewoon wat dingen uitsluiten :)
Kweken wil ik wel weer een keer proberen als ik er de tijd voor heb.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 10-05-2013 23:59

Hmm begrijpelijk. Hopelijk lukt het om haar te laten afzetten want geen tekenen van eitjes na 1,5 jaar is wel erg lang.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Plaats reactie