Sabao x Ryukin?

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Sabao x Ryukin?

Bericht door Symbas story » 28-05-2013 19:19

Ik heb een vraagje..

Mijn schoonmoeder heeft een Sabao dame die ze al 2,5 jaar heeft. Momenteel zit ze vol kuit, alleen de man waar ze mee samen zit kan gewoon niet met haar paaien, daar is hij veel te klein voor. Hij is zeker 10 jaar oud, ik heb hem in 2008 van iemand gekregen die een 60 cm bak gekocht had met hem er in. Hij was toen al flink vergroeid.

Het lijkt mij dus interessant om deze 2 vissen met elkaar te laten verparen (of nou ja met de hand te bevruchten) maar ik heb geen idee hoe het met de kleuren zit. Beide vissen zijn dus rood wit, Henk (de ryukin) heeft lange vinnen, maar ik vermoed dat dit komt omdat hij flink vergroeid is. Zijn lichaam is dus ongeveer 15 cm, zijn vinnen ook, wel vind ik hem een nette hump hebben voor een vergroeide vis.

Maar ik wil uit deze 2 vissen dan graag rood witte visjes met een lange staart kweken. Zou dit mogelijk zijn?

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 28-05-2013 19:35

Natuurlijk is dit mogelijk. Gaat in dit geval om de genen van de vissen en niet om het feit dat een er van vergroeid is. Alleen je geeft wel aan dat hij al minstens 10 jaar oud is. De kans dat hij zich dan nog kan voortplanten is minimaal vrees ik. Ik kan je mijn man wel uit lenen trouwens :P Dat is een long tail japan Ryukin ook in rood wit.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 28-05-2013 19:43

Je woont alleen een beetje ver weg :P

Hij heeft nog wel hom, heb dat vanmiddag even gechecked. Als hij het niet meer zal kunenn doen zal ik altijd mijn tancho kunnen gebruiken.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 29-05-2013 18:24

Handspawning zou ik niet proberen als je niet weet wat je doet. Bij sluierstaarten is het heel gemakkelijk om van binnen iets kapot te drukken doordat er te hard geduwd wordt.

Sabao x Ryukin zou ik ook niet doen. Zeker geen rood witte combinatie. Het probleem is dat je de rotzooi (enkelstaartige ryukins) er bijna niet tussenuit gespot krijgt omdat ze heel veel op Sabao lijken. Je weet dan niet of je een mooie Saboa hebt of een slechte Ryukin en dat kan later voor veel problemen zorgen.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 29-05-2013 18:37

Bash, dank je wel dat je direct je conclusies trekt, maar ik heb hier veel ervaring mee.

Dus misschien de volgende keer eerst even vragen in hoeverre iemand ervaring heeft voor je je eigen conclusies trekt, dit schrikt mensen namelijk behoorlijk af.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 30-05-2013 01:13

Ah mensen laten we het aub even gezellig houden ;)

Bash: ik heb zelf ook drie single tails in mijn kweek zitten en die doen het heel erg goed. Ze hebben trouwens al een mooie hoge rug en netjes twee anaalvinnen. Wat zijn het dan volgens jou? Was het niet zo dat Sabao maar één anaalvin hoorde te hebben??

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 30-05-2013 08:34

@Symbas Story: Ik denk dat je mijn zin verkeerd gelezen hebt. Er staat nergens dat jij niet weet wat je doet: Er staat ik zou het niet proberen als je niet weet wat je doet. Als jij weet wat je doet dan is het toch prima? Dus ik trek geen conclusies, ik geef alleen advies. Als dat allemaal al in orde is dan is het prima. Als er nu had gestaan: 'Euh je weet niet wat je doet dus ik zou niet gaan kweken en je eerst gaan inlezen, anders produceer je alleen maar rotzooi', dan kan ik je punt inderdaad begrijpen. Daarnaast zou ik niet weten waarom het bovenstaande advies mensen afschrikt. Als je niet weet wat je doet is de kans heel groot op beschadigingen. Jij weet wel wat je doet volgens jou dus dan is het toch in orde.

@Frost: Single tail Ryukin hebben niet altijd 2 anaalvinnen. Jou Single tails zijn gewoon Ryukins dat kan niks anders zijn omdat de ouders geen Sabao in zich hebben. Sabao en Tamasaba hebben hele stabiele lijnen met een mooi hoog lichaam, waarom daar weer een Ryukin tussen zetten die dan ook slechte kwaliteit ryukins kan veroorzaken in de kweek? Als die van mij nog leefde had je uiteindelijk het verschil niet meer gezien tussen hun en een Sabao door hun bouw. Het waren 2 ryukins afkomstig uit een kweek met geen goede ouders. Wat nou als ik die had verkocht? En mensen gingen daarmee verder kweken? Bash heeft het ook 2,5 jaar uitgehouden met haar afwijking.

Mijn punt is dat een Sabao x Sabao kweek bij deze kweek de beste optie is. Een Ryukin aan de kweek toevoegen maakt het alleen maar moeilijker om de goede Sabao eruit te halen.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 30-05-2013 09:18

Sabao x Sabao levert ook slechte vissen op omdat de Sabao uiteindelijk een combinatie is geweest tussen een Ryukin en Sarasa.

Ik denk zelf dat elke kweek slechte vissen oplevert, de beste kweker kan ook niet 100% van de troep uitselecteren.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 30-05-2013 11:44

Nee dat is ook zo alhoewel de beste kweker wel aardig tegen de 99% aanzit :lol:. Maar inderdaad, kans op troep heb je altijd. Alleen door een Ryukin erbij te zetten heb je ook kans op slechte single tail ryukins en die zijn dan weer moeilijker voor uit te selecteren. Even in andere woorden:
Sabao x Sabao = slechte + hopelijk goede Sabao
Sabao x Ryukin = slechte Sabao/Ryukin, slechte Ryukin, hopelijk goede Sabao. Ryukin met dubbele staart kan er ook nog tussenzitten
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 30-05-2013 12:45

En eigenlijk maakt het mij persoonlijk weinig uit of er enkel staartige ryukin in zitten, wat over blijft blijft hier toch ;) ik ga er in ieder geval niet van uit dat ik honderden visjes overhoud.

Plaats reactie