Lilac x chocolade demekin

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 26-11-2013 21:22

Nee niets specifieks. Er kunnen net zo goed andere organen niet goed ontwikkelen, maar vaak zie je hier het effect eerder van. Kromme visjes, scheve ogen, scheve bek, ontbrekende kieuwdeksels, gekrulde kieuwdeksels, gekrulde vinnen, etc. etc. etc. Het kan allemaal :lol:

Zelf heb ik gewoon veel slechte zwemblazen gezien met kweken en regelmatig wordt dit pas na 3 maanden zichtbaar. En zelfs dan is het vaak alleen zichtbaar wanneer je weet wat zoiets aantoont. Zwemblaasproblemen bij een vis die iemand al langer heeft is gewoon vervelend en je kan er vaak niets tegen doen.
Daarom gewoon zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Dat is fijner voor jezelf wanneer je geen grotere vis hoeft te cullen en voor anderen die een vis van jou kopen (of krijgen, ja ik kreeg er nog 1.. :lol:).

Dat de meeste eitjes uit de planten afkomstig zijn geeft genoeg hoop. Ik ben benieuwd hoe deze kweek uitpakt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 26-11-2013 23:01

Haha dat is waar :-)! Maar je houd niet van vissen met bolle ogen :lol:

Straks ga ik me nog schuldig voelen als er een visje een zwemblaasprobleem heeft :-).
Ik probeer het te voorkomen en selecteer ook streng.
Nu de eerste twee weken ga ik nog niet cullen. Tenzij de visjes die nu al overduidelijk niet goed zouden zwemmen. Zo ben ik er al eentje tegengekomen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 27-11-2013 00:45

Ach er zwemt er nu ook 1 rond. Je leert ook een hoop door verschillende varianten te houden.

Een zwemblaasprobleem is altijd mogelijk hè, ook als je een perfect verspreid legsel hebt met optimale beluchting.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 27-11-2013 07:04

Wel als we zover zijn kom je maar af :-)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 28-11-2013 12:25

ben benieuwd,
het wateroppervlakte mag toch ook niet veel bewegen.. omdat dit ook de zwemblaas kan beïnvloeden ofzo?
maar hoe moet je dan filteren of luchtpomp erin doen?
vind allemaal maar moeilijk!
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 28-11-2013 17:55

bij mij zit er een luchtsteentje in de bak. Het staat op de laagste stand. De visjes worden anders weggeblazen :). het houd het wateroppervlak wel in beweging
En hoe dan ook gaat de kwaliteit van het water snel achteruit aangezien er nog geen filter in zit en er veel wordt gevoerd, maar daarom ververs ik elke avond minstens 70%.
Eerst hevel ik de bodem af met een dun slangetje dat wordt gebruikt voor luchtsteentjes. Daar zit ik ongeveer 30 minuten mee bezig. En dan voorzichtig terug vullen, duurt ook weer 30 min. Dus eigenlijk een uur in het totaal. Het is tijd rovend maar de moeite waard!

Het is nu een week geleden dat de visjes uit hun eitje zijn gekropen.
Vandaag heb ik het waterniveau verhoogte naar 20 cm ongeveer.
Binnen een week zal ik nog eens een foto update plaatsen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 28-11-2013 18:07

Ik zou persoonlijk niet met een filter gaan werken. Hierdoor zie je eigenlijk niet dat het water slecht wordt en ga je al snel (onbewust) minder verversen. Ook als je met grote gedeeltelijke verversingen elke dag werkt, zou ik toch zeker 1 keer per week 100% verversen. De afvalstoffen blijven zich heel de week langzaam ophopen.

Aangezien jij met butterflies kweekt zou ik het waterniveau ook laag houden. Anders gaat het ten koste van hun staart.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 28-11-2013 19:19

dit weekend ververs ik voor 100%. de planten heb ik er al uitgehaald want daar bleef te veel vuil in hangen.

hoe laag (in cm) raad je me aan het water te houden?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-11-2013 04:44

10/12cm
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 29-11-2013 07:07

Even een kritische noot Sjonnie, nothing personal, maar waar baseer je je gegevens op als ik vragen mag? Sanne zit met ruim 70 visjes waarvan de helft waarschijnlijk gecullt zal worden, maar dan nog zullen er best wel genoeg overblijven voor een mooi bestand, mits er goed gekeken gaat worden naar bouw etc. Het lijkt me toch sterk dat we hier in staat zijn om elk visje op 12 a 15 cm water te kunnen laten opgroeien, dan heb je al heel wat bowls nodig. En ben je nou niet bang dat er juist op zo weinig liter vergroeiingen optreden door stress vanwege het 100% ververs beleid. Wil hier niemand tegen het been stoten hoor maar lijkt me toch dat buiten een ingedraaide tank, er toch ook sprake zou moeten zijn van zoveel mogelijk rust voor de kleintjes, veel voedsel en ruimte voor opbouw van het lichaam. De vorm van de staart komt toch pas veel later, als ze ruim een maand zijn?

Plaats reactie