Lilac x chocolade demekin

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-11-2013 07:20

het is inderdaad wel zo dat ik het waterniveau verhoog nu om ze meer ruimte te geven.

maar langs een andere kant worden de visjes in die grotere kwekerijen in grote bowls of 'vijvers' gehouden waar het wel mogelijk is om het waterniveau zo laag te houden.

ik was aan het denken om de visjes misschien op te splitsen binnenkort als het bestand vrij groot blijft.
tot hiertoe nog geen visje geculld. al heb ik er al een paar zien zwemmen die vermoedelijk wel een cull zijn. zo heb ik al twee visjes gezien die ni zo goed zwemmen
. en 1 visje met geen of heel kleine ogen.
dit weekend bekijk ik de culls.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-11-2013 09:52

Heel simpel Barb, kijk maar naar de hele TVR scene.
Wanneer je een lage waterstand nodig hebt om jou variant goed te laten ontwikkelen, moet je keuzes gaan maken. Of je neemt er de ruimte voor, of je cullt harder om een kleiner aantal goed op te laten groeien. Daarom zie je bij het kweken met TVR ook niet dat ze met kleine bakken beginnen en aan de hand van hun groei steeds groter gaan. Ze beginnen in de bakken waar ze heel hun leven in zullen blijven en er wordt verdeeld over meerdere bakken naarmate ze groter worden. Zijn er teveel goede exemplaren voor de beschikbare bakken, dan worden de beste daaruit gekozen en de rest wordt gecult om die beste een goede kans te geven. Dit is waarschijnlijk een groot verschil vergeleken met de commerciële varianten, want die moeten gewoon geld opleveren. Aan jou de keuze wat jij het belangrijkst vind. Ik kies persoonlijk voor minder, maar betere vissen.

100% Verversingen geven weinig stres mits goed uitgevoerd. Bij TVR wordt niet anders gedaan.

Juist de staart is de eerste maanden het gevoeligst voor dit soort factoren. De eerste maanden zijn de vinnen zo zacht dat het een stand aan gaat nemen en op deze manier worden de vinnen harder. Een staart is op latere leeftijd niet meer te corrigeren. Enkel behouden. Gaat het in de eerste drie maanden fout, dan heb je gewoon pech.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 29-11-2013 11:12

Wat is dan eigenlijk een goede manier om een 100% waterwissel uit te voeren.
Mij lijkt het ook erg stressvol voor die minivisjes.
Ooit wil ik ook een x een legsel proberen groot te krijgen en leer veel van dit topic.
Zelf was ik dan aan het denken om of met 2 bakken te werken en dan de visjes steeds om te zetten, of een grotere plastic bak met een afvoer aan de onderkant met een kraantje en een vaste watertoevoer.
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 29-11-2013 13:40

Een manier kan zijn om 24 uur langzaam water laten druppelen. Dat zie ik vaak in Azië. Voordeel is dat ze geen stress hebben omdat je geen water hoef te verversen.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-11-2013 13:44

dus je zou bij wijze van spreke de bak onder de kraan van het bad kunnen zette. :-)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 29-11-2013 14:25

Ja dat klopt. :wink:

Had ik je ook een Kerr gezegd. En als je het professioneel wil doen kan je met doorvoeren werken.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-11-2013 15:06

dat is juist :-) alleen heb ik geen bad, enkel een douche in mijn studio :-).

rogolf je zouiets met een druppelsysteem kunnen doen?
maar ik vraag me af hoe je de bodem deftig proper krijgt want er blijft echt wel veel vuil op achter. die moet ik echt wel zorgvuldig afhevelen. misschien met dat doorvoersysteem?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-11-2013 15:59

Continu water verversen is een methode, maar niet hetzelfde als 100% verversingen. Met continu water verversen kan je het water in top conditie houden als je dat wilt, maar je kan de ontwikkeling er niet mee sturen. Bij veel varianten is dat ook niet nodig als jij niet te kritisch bent, maar bij bijvoorbeeld TVR is dit hartstikke belangrijk. In dit geval zie ik ik continu verversen wel werken. Butterfly Demekins hebben niet zo een kritische standaard dat je veel moet gaan manipuleren.
Het systeem opzetten kost meer tijd en technische affiniteit als 100% verversingen, maar op langere termijn bespaart het wel weer een hoop tijd.

Zelf kies ik bij kweken altijd voor 100% verversingen, mede doordat je de bodem hierdoor goed schoon houdt. Bij continu verversen gaat dit niet automatisch en zal je toch altijd handmatig te werk moeten gaan. Een bodemdoorvoer zal nooit hard genoeg lopen om het vuil van de bodem mee te zuigen. Voor mij heeft het continu verversen dan weinig nut meer. Het kost mij net zoveel tijd om een 100% verversing uit te voeren als alleen de bodem schoon te maken.

Vergeet trouwens niet dat 100% verversingen niet betekend dat je alleen maar 100% verversingen uitvoert. Het is een methode waarbij je werkt met 100% verversingen, maar tussentijds kan je ook deels verversen afhankelijk van je doel. Waar het voornamelijk om draait is dat er zonder (echte) filtratie wordt gewerkt.

De makkelijkste manier voor 100% verversingen is inderdaad met meerdere bakken werken. Zo kan je van te voren zorgen dat het water in de nieuwe bak exact dezelfde temperatuur heeft als de oude bak. Zorg dat je de vissen zo min mogelijk stres bezorgt tijdens het uitvangen. Niet gaan jagen dus. Het waterniveau alvast verlagen kan hierbij makkelijk zijn. Een goed 'netje' is ook belangrijk. De standaard visnetjes raad ik af. Beter zijn de culling nets. Het beetje stres van het uitvangen en lichtelijk verschillende waterparameters wat ze oplopen kan je juist weer goed gebruiken. Daarom is het ook belangrijk dat je snapt wanneer je moet verversen, wanneer je moet voeren en wanneer je wat moet voeren.
Deze stres mis je bijvoorbeeld bij continu verversen. Een factor dus welke je niet meer kan gebruiken om te manipuleren.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-11-2013 16:40

ik gebruik nu een mini glazen doorzichtige potje om de visjes uit te vangenbij het selecteren.
natuurlijk gaat er dan wel een klein beetje vuil water mee.
dus als ik ergens zo een cullnetje zou vinden zou dat handig zijn. cullnetje klinkt trouwens wel luguber...

zsjonnie hoe schat jij de kleuring in bij mijn visjes als je de ouders bekijkt? ik weet dat jij er iets meer van kent
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-11-2013 17:46

Ik merkte bij het uitvangen met een potje/glaasje/bekertje/bakje dat de visjes teveel rondgeslingerd werden door de turbulentie die je veroorzaakt. Dat lijkt mij aardig wat stres op te leveren.

Ik heb geen verstand van lilac en chocolate.. :roll:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie