Lilac x chocolade demekin

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 29-12-2013 23:10

Zonde dat je ze moest cullen. De aanhouder wint ;)

Hoe ik het gedaan heb.

Verzorging van de eitjes
1. Ik heb nu 2x eitjes in m'n bak gehad. De eitjes toen apart gezet.
De eerste keer heb ik geen schimmelwerend middel en toen werden het allemaal pluisjes. Dit na de selectie wel of niet bevrucht.
De tweede keer heb ik preventief Esha toegevoegd en toen zijn de eitjes uitgekomen.
2. Ik heb de eitjes uit laten komen in het water waarin ze afgezet zijn. Pas daarna de waterwissels.
3. Wel een zuurstofsteentje erin gedaan om het wateroppervlakte "te breken"

De visjes
1. Ik heb 80% waterwissel gedaan per dag en dit gedaan met een luchtslangetje. Dezelfde luchtslang gebruikte ik ook om de bodem af te zuigen. Ik had dit slangetje in het uiteinde van een pen gedaan zodat ik goed kon richten.
Het water terugdoen deed ik ook met de luchtslang. Ik gebruikte kraanwater dat ik een aantal uur van te voren in een emmer ernaast had gezet.
2. Filtering heb ik niet gedaan. De visjes worden er dan ingezogen. Ik heb wel een luchtsteentje gedaan. Deze niet te hard gezet.
3. De garnalen ken ik niet. Geen mening over nog. :D

Uiteindelijk heb ik er maar een paar overgehouden en die zijn dood gegaan toen ik ze in een q-bakje in het aquarium bij de ouders deed.

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 29-12-2013 23:12

ik zou zelf niet 100% verversen denk ik, eerder 80% ofzo, vind 100% zo stress gevend.

luchtsteen is wel een must dacht ik, en een verwarming.
als ik wil kweken ga ik idd brine shrimp kweken als voer, heb op youtube een goed filmpje over hoe je dit het beste kan doen, ze krijgen heel vaak eten en dat schijnen ze goed op te kunnen eten.

denk ook dat dit zeer voedselrijk is, omdat het levend is.

ik zou geen planten doen, geeft extra afval, ik zou zo bare bottom mogelijk houden, alleen een filtertje en een luchtpompje.

filter doen ze meestal pas later dacht ik, van wegen de ontwikkeling van de visjes.
Ik heb zelf wel een ini mini filter, die alleen maar voor circulatie zou zorgen, deze zou ik er zelf wel meteen indoen denk ik. zodat het water wel circuleert.

....

ik heb zelf natuurlijk geen ervaring.. maar dit is wat ik tot nu toe aan info heb opgedaan en ik zelf zou toepassen bij mij 1e keer proberen.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-12-2013 23:14

ga je ook een kweekje proberen in het kort? :-)

en thermostaat heb ik niet gebruikt in de laatste kweek omdat de kamertemperatuur steeds 21-22° was.

ik las dat de planten zorgen voor natuurlijke filtering en zuurstof. en lans een andere kant zouden de kleintjes ook bepaalde stoffen nodig hebben die je iss niet in puur kraanwater terug vind.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 29-12-2013 23:21

Ik weet niet, schijnt zeer intensief te zijn!
Lijkt me wel heel leuk, maar ik weet niet hoe groot de bak moet zijn waarin je ze tijdelijk groot brengt??

ik heb een 60 of 80cm bakje apart, maar moet even testen of deze wel veilig is, maar weet dus niet of dit groot genoeg is.
verder heb ik alleen mijn q-bak.. maar deze is helemaal zwart.. dus dan zie je ze voor geen meter..

maar online zie ik ook veel mensen die ze in een soort van deksel doen ofzo.
echt 10 of 20L, lijkt zo weinig, als ze dan wat groter zijn gaan ze in een aquarium.

---

ik heb wel al 2 x een baby visje gezien in mijn bak.. maar die is denk meteen opgegeten.
vond dat ze aardig goed tegen de stroming konden werken.. voor zo'n klein spikkeltje!


dit is trouwens dat filmpje van die brine shrimp, is misschien wel handig voor je!

365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 29-12-2013 23:24

Ik heb een paar dagen nadat ze uitkwamen kippeneidooier en later liquifry nr 1 gegeven. Vooral het ei waren ze fan van. Had ik gezien in deze docu http://youtu.be/ifeJNMKgoeM?t=11m49s
Planten zou ik er persoonlijk alleen in doen als de eitjes daar in afgezet zijn.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-12-2013 23:33

Dat van die eierdooier heb ik ook al vaak gelezen. Dino heeft het hier ook eens aangeraden. Ik moet eerlijk zijn dat ik dat bijna nog niet geprobeerd heb. Maar misschien de moeite waard omdat in de volgende kweek wel eens te proberen.
Heb ook gelezen dat microwormen vaak worden gegeven de eerste twee weken. Ik moet nog even opzoeken hoe je dat kan kweken.

@Mizusu: het is inderdaad veel werk. Ik denk dat je per dag 1,5 uur er voor mag uitrekenen los van het voeren (dit laatste is wel het minste werk).
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

oneofthepandies
Lid FGF
Berichten: 212
Lid geworden op: 16-12-2012 22:27

Bericht door oneofthepandies » 29-12-2013 23:41

Brine shrimp is toch gewoon artemia?

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-12-2013 23:46

oneofthepandies schreef:Brine shrimp is toch gewoon artemia?
ja klopt
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 30-12-2013 11:58

vind stiekem wel jammer, dat je er niet een paar hebt laten doorgroeien!
had wel willen zien hoe ze eruit zouden komen te zien!
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 30-12-2013 12:38

het is erger om ze te laten doorgroeien en ze te laten vergroeien en om ze dan te moeten cullen... dan ze nu in het vroege stadium te cullen.
Ik heb er sterk over getwijfeld om ze nog een maand de kans te geven.. maar zoals Hinvin en Zsjonnie zeggen 'Als je er geen goed gevoel over hebt kan je het beter stoppen'. En dat was dus bij mij zo :).
Maar we blijven het gewoon proberen. En tot hiertoe heb ik uit de 3 kweken die ik geprobeerd heb telkens wel weer bijgeleerd.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie