Lilac x chocolade demekin

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 23-12-2013 21:03

Als wat ik gelezen heb klopt kun je nu alleen op de staartaanzet, dus de hoek waaronder de staartvinnen aan de peduncle zitten.Hierbij worden 'hangende' vinnen vaak gecullt omdat die niet mooi uitgroeien volgens sommigen. Meestal zie je gewoon korte staartvinnen met 1 maand, komt dus nog.

Ook zou je misschien al op anaalvinnen kunnen cullen, maar mag je van mij skippen, Yin is ook een anaalvin cull-escapee en behalve dat je er niet mee moet kweken vind ik het een prachtig visje :wink:

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 29-12-2013 20:28

updateje :oops:
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-12-2013 20:45

Goh veel update is er niet.
Ik heb nog 18 visjes. Deze visjes zijn altijd kleiner geweest en ik heb het gevoel dat hun groei stil staat. Ze hadden al een stuk groter moeten zijn.
Ik wacht eerlijk gezegd op een nieuw legsel. Maar geef de 18 visjes nog een maand de kans om hun groei op peil te brengen.

Dit is een van de visjes, niet de grootste van de hoop...maar het geeft een goed beeld van hoe ze zijn. Ze hadden al een heel stuk groter moeten zijn.
Dit verschijnsel heb ik eerder nog al is voor gehad (met mijn laatste kweek). Ik begrijp niet waarom het telkens rond 4 weken 'fout' gaat.

Afbeelding
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-12-2013 21:00

nog een filmpje:
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 29-12-2013 21:02

Het is een leerproces en zeker ook een gevoelskwestie. Als je ontevreden bent over je kweek heeft het helaas geen zin. Dat heeft Zsjonnie ook al min-of-meer aangegeven en dit ben ik 100% met hem eens. Als je de kwaliteit die je voor ogen hebt niet kunt bereiken op dat moment moet je er gewoon van afzien en de volgende keer jezelf verbeteren. Je hebt echt je best gedaan(dat ziet iedereen), maar je moet zelf goed overwegen of het zin heeft fries die nu al stunten nog verder te voeren.

Bikkelhard misschien, maar als je een maand verder bent is het niet meer te doen en zit je met slecht ontwikkelde vissen ben ik bang.

Misschien een schop onder de kont en neem je het mij kwalijk, maar ik denk dat het aan de orde is.... sorry alvast :(

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-12-2013 21:05

Ik ben er wel over aan het denken hoor.
Het feit is ook dat ik op een nieuw legsel aan het wachten ben.
Ik ben mij er van bewust dat kweken niet gemakkelijk is..maar ik vind het raar dat het telkens rond dezelfde periode mis loopt.. en ik vraag me echt af wat ik verkeerd doe.
Maar ik moet en zal ooit een visje hebben van die chocolade en de lilac :lol:
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 29-12-2013 21:24

Ik denk zelf dat je geen gezonde fry kunt nakweken in leiding water, nee laat ik het zo zeggen. Als ik topkwekers fry zie kweken in groene soep weet ik heel zeker dat zij dat in ieder geval beter vinden dan leidingwater. Simpele gedachte misschien, maar ik hou het graag zo simpel mogelijk.

Het biologische watersysteem waar vissen in leven en groeien is een levensvoorwaarde. Zie het maar als primaire levensbehoefte. Dit echter perfectioneren is verschrikkelijk moeilijk en ook puur een gevoelskwestie. Waterkwaliteit voor vissen heeft niks te maken met hoe 'schoon' wij water vinden.

Ik snap dat je op een moeilijk punt zit, toch ben ik weer bikkelhard. Sorry maar weer.......

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-12-2013 21:32

je bent helemaal niet bikkelhard :)

Maar ik wil het volgende keer eens anders aanpakken wat betreft die waterverversingen. Want dat moet volgens mij ook heel wat stress met zich meebrengen voor de kleintjes. Ondanks ik er wel voor zorgde dat het nieuwe water zachtjes werd toevoegd en steeds dezelfde temperatuur had dan het oorspronkelijke water ben ik er van overtuigd dat dit toch telkens een impact heeft op die kleintjes.


Goldenfish, Rietje, Zsjonnie, ... en aan al de rest die al hebben gekweekt: Hoe ziet jullie ververs- en filterbeleid er uit als je kweekt?
Ik weet even niet meer waar ik nog moet beginnen en hoe ik het nu best aanpak. (ik versta engelstalige topics ook niet altijd volledig op andere fora, erg vervelend).
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 29-12-2013 21:53

Morgen weer een dag, gelukkig vat je het niet verkeerd op, want ik bedoel het echt goed hoor.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 29-12-2013 22:37

Oke de knoop doorgehakt en ze toch geculled. Helaas :(
Het is wel frustrerend dat de derde kweek die ik probeer ook niets oplevert.
Ach.. het is een hobby en zo blijven we bezig :)

Goed.. ondertussen zit ik me alweer in te lezen aangezien ik het gevoel heb dat ik het misschien eens anders moet aanpakken.

Dus een aantal vragen of het verzorgen van de eitjes:

1. Ik lees op veel fora dat het water waarin de eitjes zullen uitkomen vanaf het begin behandeld wordt met zout of een schimmelwerend middel. Wat is jullie mening hierover?

2. Als de eitjes uitgevangen waren had ik een deel vers leidingwater toegevoegd. Ik vraag me af of ik hier nu goed mee heb gedaan. Maar water waarin hom zit vermengd heeft geen aangename geur en ik vraag me af of dit wel ten goede komt van de kwaliteit. Hoe doen jullie dit?

3. zuurstofsteentje of niet? Planten of niet?

Vragen over de verzorging van de visjes:

1. Hoeveel water ververs ik nu best de eerste week? Ik lees soms 50%, soms lees ik 100%. Ik lees ook dat er soms water vanuit het aquarium van de ouders wordt toegevoegd.

2. Filtering vanaf de eerste week of enkel zuurstofsteentje? Hier lees ik ook verschillende dinges over..

3. Aangezien mijn BB kweek niet altijd wil lukken ben ik naar alternatieven gaan zoeken. Sommige geven inderdaad droogvoer van het begin. Maar ik lees toch op veel fora dat ze beter groeien van Brine shrimps. Nu las ik dat enkele mensen gemalen diepvries shrimps geven vanaf het begin.. wat is jullie mening hierover?

....

Er zullen nog veel vragen komen :) maar ik wil echt een methode vinden dat er eindelijk is een kwaliteitvol visje over blijft.
En langs een andere kant is het ook gewoon erg boeiend en leuk om te doen!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie