Goudvizzz's kweek

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 15-04-2014 06:01

Volledig oranje vissen houden langer hun schutkleur, dat heeft met genetische en chemische opmaak van kleur te maken.

http://www.raingarden.us/color.htm

Je weet nooit hoe oud de vissen in de LFS zijn, ze kunnen wel al een maand ouder zijn ookal zijn ze hetzelfde formaat.

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 15-04-2014 08:57

Ze zullen inderdaad ook wel ouder zijn geweest. Is er eigenlijk een minimale leeftijd voordat ze verkocht mogen worden?

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 15-04-2014 09:58

Ik geloof wel dat er een minimale grootte is.. Maar leeftijd weet ik zou gauw niet :P

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 15-04-2014 10:14

FG worden vanaf 2 maand verkocht geloof ik, daarvoor kan eigenlijk niet vanwege het cullen. De meeste vissen komen op kleur tussen de 3de en 4de maand. Zoals gezegd blijven vissen die genetische zwart/bruine schutkleur niet 'demelaniseren'(geen idee of dat een kloppend nederlands woord is) vaak langer hun schutkleur houden. Ik vermoed dat deze als driekleur of panda veelal verkocht worden. Sommige vissen zijn trouwens speciaal gekweekt om altijd (een deel) zwart te blijven, dit is dan dus weer wat anders dan het natuurlijke proces waarbij zwart/bruin verdwijnt. Ik heb ergens gelezen dat er zelfs vijf receptoren op de genen aanwezig zijn die bepalen hoe snel dit proces verloopt. Hoe meer receptoren gecodeert zijn met een kleurgen dat zwart/bruin tegen gaat, des te sneller komen ze dus op kleur. Uiterst zeldzaam zijn de volledig zwart gecodeerde vissen, ik geloof dat alleen de thai hier goede bloedlijnen van hebben. Ook blijft in deze bloedlijnen lang een kleurcodering weer opduiken, goudvissen zijn genetisch eigenlijk een beetje een soepje waar je de juiste eigenschappen uit cullt, althans zo zie ik het dan.

Maargoed erg lastig om te zeggen hoe het precies zit hoor, ik baseer dit ook op verzamelde informatie en kan niet met zekerheid zeggen of de bronnen wel of niet betrouwbaar zijn.

Plaats reactie