Ady gil word lastig gevallen door de mannen, wat te doen?

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Ady gil word lastig gevallen door de mannen, wat te doen?

Bericht door Fancy91 » 14-02-2014 06:57

Hallo, even een vraagje.

ady gil word al zins gister middag achtervolgt en geduwt door bob barker (man), Babbi (man) en zientje.. die zal dan vast ook een man zijn, ze heeft geen paaipukkels.. of ze is pot 8)

Maar kan ik hier ook iets aan doen? ik vind het zo sneu!! ady gil ligt gewoon op de bodem, niet heel uitbundig- wel gewoon rustig te ademen, maar het ziet er wel uit dat ze moe is, want soms duwen ze haar gewoon op de kop, en dan reageert ze niet echt gelijk om weer om te draaien.

Ik heb alleen een paar neppe planten in de bak, ze heeft daardoor niet echt plek om te schuilen.
De bak is donker, maar de mannetjes zijn gewoon nog steeds wilt aan het duwen en achtervolgen, ik hoopte eigelijk dat ze wel weer ophielden als het Nacht voor ze zou zijn.

kan ik ook iets doen?
en waar moet ik op letten?
groetjes

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 14-02-2014 08:02

Als je maar 1 vrouwtje hebt en zoveel mannen kan dat wel eens teveel worden. Het vrouwtje moet alleen wel van haar eitjes af uiteindelijk. Doe eerst maar de temperatuur omlaag als je de bak verwarmt hebt en minder lang de verlichting aan. Dan kan het zijn dat ze even afkoelen. Bij mij ging het eerder andersom, ik kon maar niet genoeg mannetjes erbij krijgen, de dames vonden al die aandacht erg gezellig :lol:

Je moet het vrouwtje even goed bekijken, als haar buikje heel zacht is geworden gaat ze eitjes leggen. Als dat gebeurt moet je ook verschonen, het liefst natuurlijk direct ookal is het midden in de nacht :(

Het handigste is de meest actieve macho's apart te zetten tot het vrouwtje klaar is om eitjes te spawnen. Dan zet je ze weer bij elkaar in heel schoon en extra werwarmd/verlicht water voor een nacht, de volgende ochtend is het gedaan! Je kunt rustig een mannetje die niet zo jagerig is of gewoon nog klein bij het vrouwtje laten, dat versnelt dan het rijpen van het vrouwtje.

Je kunt ook van synthetische wol(nylon oid) 'spawning mops' maken als het zover is. Op youtube kun je voldoende uitleg vinden hoe die te maken.

Als je de eitjes zelf wil opkweken heb je natuurlijk nog een aquarium erbij nodig, zoals ik al zei, de vrouwtjes moeten wel van hun eitjes af maar die kun je ook gewoon opruimen natuurlijk.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 14-02-2014 08:33

Oke bedankt voor je antwoord

Hoe laag moet de verwarming?
Hoe zie je dat haar buik zacht is geworden, of moet je zoiets voelen?
Ik heb er geen verstand van dus vandaar al mijn vragen haha :D
hoe kan ik ze apart zetten? ik heb eigenlijk maar 1 aquarium..

bedankt voor de tip 'spawning mops''heb al even bekeken op youtube. heel handig voor als het zover is :D

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 14-02-2014 11:20

Temperatuur lager, begin maar met een graadje.

Buikje even voelen ja en ook een mannetje voelen dan weet je het verschil, als ze rijp is is het net pudding :lol:

Zonder extra aquarium kun je ook niet kweken helaas, een curverbox kan natuurlijk wel. In mijn kweektopic heb ik en het begin een van 60x40 cm gebruikt, dat gaat prima. Je hebt wel een flink aantal dingen nodig, dus goed over nadenken voor je eraan begint.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 14-02-2014 11:31

Ik zal er goed over nadenken, ik vind het voor nu zielig voor ady gil.. er is geen moment dat ze alleen is.
Ik heb in mijn fietsenhokje nog wel een plastic bak staan, volgens de sticker op de bak kan er 42 liter in.
alleen dan heb ik vast nog veel meer nodig dan alleen een bak.. een pomp denk ik.

ik heb gelijk ook even over haar buik gevoelt, en over de man zijn buikje, maar het voelt vergeleken de man wel aardig flupsie ja,
tenminste niet alles bij waar de mannen voornamelijk ook duwen is het flupsie.. pudding.. :D

heeft ze dan eitjes?

Oh ik heb btw even gekeken bij de verwarming, hij kan niet lager, dan moet ik hem uit doen..
de temperatuur zit vaak tussen de 21 en 22.. wisseld een klein beetje.. lager krijg ik hem helaas niet.. dan moet ik hem uit zetten. maar dan daalt het misschien te erg.

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 14-02-2014 11:59

Maar is het opeens begonnen dat paren? Heb je een mannetje erbij gekocht laatst?
Bij mij begon het pas echt toen ik een mannetje nieuw kocht en deze vanuit redelijk koel water naar een aquarium in de woonkamer verhuisde.
Ik denk dat hij dacht dat het lente geworden was... :lol:

Ik heb nu dus ook een vrouwtje die continu achterna gezeten werd door 5 mannetjes.
Ik heb er nu 2 van verkocht en nu is het al minder. Maar als ze zo doorgaan dan staat er nog 1 op de nominatielijst voor verkoop.

Wat betreft de temperatuur; als hij in de woonkamer staat dan kan hij makkelijk zonder verwarming. Ik heb hier een bak staan die enkel op de warmte van de lampen al op 23 graden staat. Lager komt de bak niet.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 14-02-2014 12:23

De bak staat inderdaad in de kamer, maar ik heb niet van die lampen erin waar ook warmte vanaf komt, ik heb van die led verlichting erin,
daar komt geen warmte af, en daarbij staat de verwarming hier in huis vaak op 15 graden, en is het dat ongeveer ook.
daalt het dan niet teveel in het aquarium? of zou dat meevallen :P

En ja, ze zijn ineens begonnen met paren, ik heb er geen nieuwen in gezet. babbi zat al wel een tijdje te 'snuffelen' noem ik het maar.
gelukkig word ze maar door 3 achtervolgt, ik heb nog 2 anderen in de bak, maar die doen niet mee, weet ook niet wat voor geslacht die hebben.
laten we hopen dat die zich er ook maar niet mee gaan bemoeien.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 14-02-2014 12:46

Kon zijn dat je inderdaad een thermostaat erin had, anders werkt het niet nee.

Kijk het maar even aan dan, vissen gaan meestal paren als de dagen langer worden en de temperatuur omhoog gaat.

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 14-02-2014 12:56

@Fancy91
Als mijn lampen niet zoveel warmte af zouden geven dan zou ik toch ook geen verwarming erin doen. Het zijn natuurlijk "koudwatervissen".
Ik denk dat je aquarium niet tot 15 graden zal afkoelen. Wat je ook kunt doen is een ondergrens instellen op 18 graden o.i.d.
In een vijver bijvoorbeeld hebben vissen vaak een groter verschil in temperaturen te verduren.
Maar goed, voor het paren zal het misschien helpen. Tijdelijk. Want als de temperatuur buiten weer gaat stijgen, zal de temperatuur van de bak weer stijgen en zullen ze wellicht weer beginnen.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 14-02-2014 13:26

Inderdaad, het is even uitstellen, de eitjes moeten er toch echt uit hoor.

Plaats reactie