Baby visjes, Hooraayy...paar vraagjes nog

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Baby visjes, Hooraayy...paar vraagjes nog

Bericht door Fancy91 » 10-03-2014 20:23

Hallo,

Mijn lieve ranchu Hamilton is moeder, en de vaders zijn Zientje, Bob barker en/of Babbi.. weet natuurlijk niet wie de daad verricht heeft.
Ik weet wel dat ze ontzettend lang bezig waren met ady gil en eigenlijk ging het best snel met Hamilton voor ie eitjes legde, het was op een ochtend toen ik aan mijn brood zat.
Ik had nog geen aparte bak voor ze dus heb de meeste eitjes gauw opgevangen met een broed-netje.

Het is niet het beste om ze in te houden, maar het goede nieuws ze zijn uitgekomen en heb nu een stuk op 6 gezien in het broed-netje, en ook nog een paar los zwemmend in het aquarium bij de papa's en de mama's.
Alleen die heb ik niet kunnen vangen omdat het vang-netje die ik heb de gaten te groot heeft, dus daar moet ik misschien nog een fijner vang-net je voor regelen.

Alleen nog een vraagje, moet ik ze ook bij voeren? en wat dan zoal?

en ik heb nog een vraagje, de baby's in het netje zijn minuscuul zo klein, maar nou zag ik vanmiddag ook 1 los in de bak zwemmen, zo dapper dat ie was tussen de grotere vissen, maar die leek ietsiepietsie groter en had een oranje kopje, is die dan niet al van een eerder legsel? van ady gil bijv. want die andere baby's zijn haast kleurloos, enkel de oogjes zie je duidelijk.

En hoelang duurt het eigenlijk voor ze groot genoeg zijn om te zien of ze ook afwijkingen hebben enzo ?

Of moest ik dit in het topic van ady gil zetten ookal gaat het nu over een andere vis :P

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 10-03-2014 22:21

Wat betreft het netje kun je het best een artemia-netje kopen. Die heb ik een paar maanden geleden ook gekocht en is echt super.

De eerste dag eten ze hun eigen eiresten. Je kunt daarna liquifry geven, 1 tot 4x per dag.

Het visje zou waarschijnlijk van een eerdere lichting zijn, want zoveel verschil zit er niet in de eerste paar dagen.
Maar weet je zeker dat hij oranje is, want kleur komt pas na een paar maanden?

Afwijkingen zie je na een paar dagen als ze vrij zwemmen. Voor die tijd kun je het eigenlijk niet zien, omdat ze alle kanten opschieten en vallen.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 10-03-2014 23:05

Hallo, bedankt voor je reactie :)

Het visje was niet helemaal oranje, maar het koppie leek wel oranje. misschien heb ik het dan verkeert gezien, als ik hem weer zie probeer ik wel een foto te maken.

Dat liquifry, is dat vloeibaar? en hoelang kunnen baby visjes zonder voedsel, ik weet niet precies wanneer ze uitgekomen zijn ik zag ze vanmiddag na het werk pas, en dat spul kan ik pas morgenmiddag aanschaffen, dus ik weet niet hoelang ze zonder kunnen, ik had er namelijk nog niet echt op gerekend dat ze al zo snel uit zouden komen :)

oh en dan kan ik gelijk het artemia-netje kopen.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 10-03-2014 23:35

Jij hebt vannacht nog wel wat te lezen hier in deze sectie :twisted:

Je kunt volgens mij twee manieren kiezen, of levende artemia voeren, daarvoor kun je alle benodigdheden en zeefjes etc van JBL kopen in een goede LFS. Ook even op youtube kijken hoe je artemia kunt kweken met statiegeld flessen. Of je kunt stofvoer geven, dan moet je wel heel veel verschonen want stofvoer verslechterd je waterkwaliteit heel snel. Al die commerciele potjes met 'speciaal' voer voor fry moet je ver van weg blijven, het meeste is gewoon opgeklopt ei als je het mij vraagt. Vraag Dino maar naar goed en volwaardig stofvoer, dat heeft hij vast wel.

Als je niet zo heel veel fry hebt zou ik zo'n breeder box als goudvizzz heeft aan je aquarium hangen, die moet denk ik wel aangepast worden maar dat kan hij je onderhand vast uitleggen.

Gefeliciteerd in ieder geval met je goudvis mammaschap! Ik duim mee!

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 10-03-2014 23:59

oke bedankt, maar komen met levende artemia niet ziektes mee? of is dat bullshit.. (geen idee hoor :roll: )

en ik heb zoals je zegt een breederbox, of te wel broed netje.. tenminste ik geloof dat het hetzelfde is.. erin hangen, in de bak, met in ieder geval een stuk op 6 erin. dus veel meer zal het vast niet zijn. hoop het wel natuurlijk :) ..
en er zullen nog wel een aantal zo vrijheid blijheid in de bak zwemmen, zolang pap en mam- vis niet denken 'oeh lekker happie, zwemmend buffet'

ik zal zo wel even kijken welke goudvizz heeft, welk broedbakje. :D

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 11-03-2014 00:05

Ik heb die artemia kweekspullen elke keer nadat ik de artemia opgevangen had met de flessen en zeefjes etc in een emmer met bleek gegooit en nergens last van gehad, maar ik heb vaak gehoort dat er allemaal vervelende bakkies bij kwamen kijken. Daarom dus lekker in de bleek gooien als je weer artemia hebt uit laten komen :wink:

Toch is stofvoer veel handiger als levende artemia als je weinig vissen hebt hoor, het is echt een prutbende werk erbij......

Over superfish xxl kweekbakje mag je goudfizzz z'n thread lezen ;)

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 11-03-2014 08:21

Voor netje kan je een professioneel fry netje halen.
(Ik heb er nog eentje tekoop)

Voer kan je speciaalvoer halen. Volgens mij gebruikt houdvizzz dit ook.

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 11-03-2014 10:40

Het voer van Dino/FancyGoldffish gebruik ik inderdaad. Ik heb een iets grovere korrel, maar hij had keuze uit 5 zakjes. Groeien ze als kool van.
Te grove korrel daar kunnen visjes van een paar dagen niets mee.
Pas als je ziet dat ze aan de korrel knabbelen kun je stoppen met liquifry of vergelijkbaar voedsel. Let wel op dat ze niet allemaal tegelijk zover zijn. Ik heb een tijdje zowel liquifry als stofvoer gevoerd.
Ik ben echt wel fan van iets zoals Liquifry nummer 1 de eerste weken. Anders loop je toch te rommelen met hoeveelheden e.d.
Ik weet niet of Dino ook zoiets heeft, volgens mij wel.

Fancy91
Lid FGF
Berichten: 264
Lid geworden op: 12-04-2013 19:58

Bericht door Fancy91 » 11-03-2014 17:52

Hallo, bedankt voor jullie tips allemaal, ik ben vanmiddag na het werk maar even langs de dieren speciaal zaak gereden, hier in de buurt.
Daar een netje gekocht voor de baby's die nog ergens rond zwemmen, hoewel ik ze nog niet gezien heb zo straks. maar het is hoe dan ook handig om zo'n netje te hebben, voor de volgende keer.
En ik heb liquifry gekocht omdat ik eigenlijk dacht, die vissen vergaan een beetje van de honger dus dat eerst maar.. als ik dan later toch over moet op een andere voeding, wat waarschijnlijk zo is, want ze groeien, dan heb ik het maar vast.

Ik heb trouwens al even gekeken hoe ze zich voort bewegen, maar ze lijken allemaal goed te zwemmen, zie geen mankementen, ja of ze hebben allemaal een zwemprobleem dat ik het daarom niet zie, haha, Tenminste, de baby's in het netje hè.. hoe het de baby's in de rest van de bak vergaat heb ik geen weet van..

@Dino, ik heb een broednetje, zo'n geraamte met zo'n netje eromheen, weet zo even niet hoe ik het uit moet leggen.. :P is dat niet hetzelfde als wat jij bedoelt?

Hier even een fototje van het netje en een paar baby's, voor de duidelijkheid maar even omcirkelt. :P maar zo'n netje heb ik dus :)
Afbeelding

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 11-03-2014 18:16

Bedenk bij zo' n broednetje in je grote aquarium dat de hoeveelheid liquifry wel anders ligt. Het zal uit je netje "waaien" en ook door filtratie neemt de hoeveelheid af.
Ik deed de liquifry altijd vooraf in een bakje mengen met een scheut aquariumwater. Anders willen de druppels weleens in klonten op de bodem vallen. :D

Plaats reactie