eitjes!

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

eitjes!

Bericht door Kelly » 23-03-2014 22:18

Vanmorgen lag het hele aquarium bezaaid met eitjes.
Meteen 80% water ververst, en ik heb ongeveer 70 eitjes apart gezet in een 25l bakje met water uit het grote aquarium een verwarmingselement en een aquaflow 100 filtertje waar ik voor de aanzuig een nylonkous heb gedaan zodat eventueel jonge visje er niet in kunnen geraken.

Het is de eerste maal dat er eitjes zijn en weet ook niet van wie ze zijn :?

Ik heb een vrouwelijke demekin en een vrouwelijke oranda, en dan een demekin man en een ranchu man.
Ik zag alleen beide demekin paaien, maar vooraf kan natuurlijk ook de ranchu deel hebben genomen aan het paaien, dus het zouden ook kruisingen kunnen zijn.
Ik heb de eitjes apart gezet, maar vraag mij af of ik hier wel iets mee kan.
Dus mijn eerste vraag is of ik de eitjes kan houden of beter meteen kan weggooien?

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 24-03-2014 22:46

Leuk dat je eitjes hebt!

Heb je je wel goed genoeg ingelezen in hoe je de jongen het beste kan op laten groeien?
Vergis je niet in de tijd die hierin gaat zitten ;) En 25 liter is al gauw erg klein voor de jongen.
Als ik jou was zou ik je eerst goed voorbereiden op het kweken van goudvissen en dan als je alles goed weet zou je een keer eitjes apart kunnen zetten? :)

Niet om vervelend te zijn natuurlijk! Maar vooral de eerste weken van de ontwikkeling van de jongen zijn erg belangrijk. Wanneer dit niet goed is gegaan zit je misschien later met visjes die allemaal kwalen kunnen krijgen. Dan is al je werk voor niks geweest. Daarom raad ik je aan je eerst heel goed in te lezen en dus voor te bereiden :)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-03-2014 23:02

Het eerste legsel is slecht te noemen. Ik zou je eerst beter inlezen en het tweede legsel voorbereid apart zetten. Grotere kans van slagen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 25-03-2014 00:13

Wat Zjonnie zegt zou ik ook doen, je moet de eitjes eigenlijk al direct goed verzorgen, elke paar uur vers water en flink beluchten. Gebeurt dit niet krijg je vaak schimmel bij de eitjes of slecht ontwikkelende fry. Als je proteine rijker voer geeft(hoeft niet als ze dit al krijgen natuurlijk), gaan ze rustig weer spawnen. 70 eitjes is ook wel heel erg weinig om zinvol te zijn, maar als je het graag toch wil laten opgroeien wil ik best wat tips geven. Je kunt deze sectie natuurlijk ook helemaal doorworstelen, heb ik ook gedaan ;)

Als er eitjes los komen zijn ze er allemaal als de kippen bij, dus ik ga ervan uit dat je een mix krijgt.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 25-03-2014 10:23

Dan gaan deze eitjes vanavond in het tropisch aquarium, de neon tetra weten er zeker wel raad mee. :D

Ik had er maar 70 apart genomen omdat ik gewoon eens wou kijken of ik er 1 of 2 visje uit zou kunnen houden, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik echt ga kweken, daar heb ik vrees ik ook niet voldoende ruimte voor.
Ik heb alleen 2x 25l en 2x 75l voor handen. Ik heb ook nog een oude 180l en mijn oude 230l.
Het was dus eigenlijk gewoon om eens uit te proberen en om te kijken of het zou lukken om er enkele groot te krijgen.

Verder heb ik mij nog niet echt ingelezen in het groot brengen van larfjes van sluierstaarten. Ik heb alleen oppervlakkig wat dingen gelezen de voorbije maanden.
Ik heb wel ervaring met de jongen van de corydoras sterbai en colisa lalia.

Ik ga mij in elk geval beter inlezen en proberen om beter voorbereid te zijn tegen de volgende keer dat er eitjes zijn. Hopelijk lukt het mij dan om 1 of 2 visjes te kunnen overhouden.
Ik start alvast hier met alle kweektopics te lezen, daar zal ik al even zoet mee zijn :D

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 25-03-2014 11:18

Zijn de eitjes wel bevrucht.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 25-03-2014 11:49

Enkele van de eitjes zijn zeker wel bevrucht. vanochtend zag ik al echt oogjes in de eitjes zitten.
Ook waren er onbevruchte eitjes, die had ik al verwijderd. Ik denk dat er nog een 50tal bevruchte eitjes zijn.

Plaats reactie