Eitjes van Caedes

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Eitjes van Caedes

Bericht door Caedes » 21-11-2011 15:26

Jaaa!! :) Nadat ik mijn visjes spotte terwijl ze aan het paaien waren (zo bleek) zijn er allemaal eitjes op de bodem/ planten te bespeuren.

Ik ga zo de waarden van m'n Vision meten. Die pomp draait alweer bijna 3 weken en in dat aquarium zit inmiddels wel ongeveer 100 liter van de oude waar nu de eitjes inzitten.

Wat kan ik nu het beste doen? Lijkt me leuk (als er wat uitkomt) om te proberen ze te laten opgroeien. Er zit nog grind in dat aquarium en er liggen heel veel eitjes direct op het grind. Zou ik het grind moeten laten liggen of even zo veel mogelijk eitjes eruit halen en de bodem eruit halen (ivm afhevelen bodem elke dag)?

De eitjes zijn een beetje oranje, maak zo even een foto maar fototoestel moest even opladen.

Afbeelding

Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2011 15:37

Als je nu de bodem eruit gaat halen, dan beschadig je zeker de eitjes die ertussen liggen.
Weet je wel waar je aan begint? Want wat voor visjes komen hier straks uit?
En wat ga je ermee doen als ze groot zijn?
Weet je hoeveel werk het is om ze goed op te laten groeien?
Weet je wat het kost?
En weet je wat het oplevert?

Als je het zomaar even probeert en wel ziet wat er gebeurt, dan raad ik het je af.
Wil je het serieus gaan proberen, dan zou ik maar alvast gaan beginnen met inlezen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 21-11-2011 15:42

ZSjonnie schreef:Als je nu de bodem eruit gaat halen, dan beschadig je zeker de eitjes die ertussen liggen. -> Okey dan laat ik het zo, wanneer zou ik het eruit halen of echt pas over een paar weken doen?
Weet je wel waar je aan begint? -> Niet precies, algemeen idee van. Elke dag 50% water verversen, bodem hevelen, om de 2/3 uur voeren.
Want wat voor visjes komen hier straks uit? -> Waarschijnlijk een hoop enkelstaartigen en een enkele sluier
En wat ga je ermee doen als ze groot zijn? -> Er zullen er niet veel groot worden, 1/2 in de Juwel en 2 in de 80x40 waar ze nu in zitten. Dat er 4 groot worden is waarschijnlijk al hoog gegrepen.
Weet je hoeveel werk het is om ze goed op te laten groeien? -> Student = tijd genoeg (+7 huisgenoten die vast ook wel willen voeren)
Weet je wat het kost? Nee, wat heb je allemaal nodig behalve voer?
En weet je wat het oplevert? Hopelijk een visje en verder hoef ik niks.

Als je het zomaar even probeert en wel ziet wat er gebeurt, dan raad ik het je af. -> Nja ik vind het wel leuk om te gaan doen dus waarom niet gewoon proberen?
Wil je het serieus gaan proberen, dan zou ik maar alvast gaan beginnen met inlezen. -> Wat raad je precies aan?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2011 16:08

Ik zou de bodem er pas uit halen wanneer de visjes groot genoeg zijn om apart gezet te worden.
Dan kan je in 1x heel de bodem eruit halen en al het water verversen zodat je zeker geen ammoniakpiek krijgt.

Bij kweken hoort ook uitselecteren/cullen. Dus wees bereid om vissen the euthanaseren op welk formaat/leeftijd dan ook.

Welk soort wil je over houden? Enkelstaart? Enkelstaart met kopgroei? Sluierstaart? Sluierstaart met kopgroei? Gedrongen lichaam? Lang lichaam?
Etc. etc. Hoe eerder je begint met uitselecteren, hoe makkelijker het onderhoud wordt en meer kans je hebt op gezonde vissen.
Als je voor vissen met enkele staart gaat, heb je hiervoor een vijver beschikbaar of wil je ze in een (te klein) aquarium houden?

Als je alles houd, zou zeker 50% groot moeten kunnen worden.
Als je zelf gaat uitselecteren kan je richten op +/-4 vissen.
Als er van 100 eitjes 96 vissen uit zichzelf doodgaan, is de kans groot dat de overige 4 vissen ook ongezond zijn.

Water verversen kost ook geld, voer kost geld, eventueel medicatie kost geld, tijd kost geld.
Je moet ook uitzoeken wat voor voer je wanneer gaat gebruiken. Het is niet simpelweg een paar korreltjes fijnstampen.

Ik zou niet zomaar wat proberen en kijken wat er gebeurt, omdat je toch met levende dieren speelt.
Als je straks een aantal mislukte vissen heb zwemmen moet je het ook nog over je hart kunnen krijgen om ze af te maken.
Dat vergeten veel mensen.

Qua inlezen raad ik het je aan om alles uit te gaan zoeken over het kweken van dit soort vissen.
Het is absoluut geen makkelijke klus om een aantal goede en vooral gezonde vissen op te laten groeien.
De kweker heeft heel erg veel effect op hoe een vis uiteindelijk wordt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 21-11-2011 16:16

Ik zou de bodem er pas uit halen wanneer de visjes groot genoeg zijn om apart gezet te worden.
Dan kan je in 1x heel de bodem eruit halen en al het water verversen zodat je zeker geen ammoniakpiek krijgt. -> ok tnx komt goed. Apart zetten zal niet gebeuren omdat de grote nu naar de Vision 260 gaan en de kleintjes gewoon in de 80x40x40 blijven.

Bij kweken hoort ook uitselecteren/cullen. Dus wees bereid om vissen the euthanaseren op welk formaat/leeftijd dan ook. -> geen probleem

Welk soort wil je over houden? Enkelstaart? Enkelstaart met kopgroei? Sluierstaart? Sluierstaart met kopgroei? Gedrongen lichaam? Lang lichaam?
Etc. etc. Hoe eerder je begint met uitselecteren, hoe makkelijker het onderhoud wordt en meer kans je hebt op gezonde vissen.
Als je voor vissen met enkele staart gaat, heb je hiervoor een vijver beschikbaar of wil je ze in een (te klein) aquarium houden? -> Sowieso alleen sluierstaarten. Kan je meteen al zien welke een dubbele en een enkele staart hebben en welke kopgroei hebben?

Als je alles houd, zou zeker 50% groot moeten kunnen worden.
Als je zelf gaat uitselecteren kan je richten op +/-4 vissen.
Als er van 100 eitjes 96 vissen uit zichzelf doodgaan, is de kans groot dat de overige 4 vissen ook ongezond zijn. -> Okey, maar dan is het mislukt en zullen ze geculled worden.

Water verversen kost ook geld, voer kost geld, eventueel medicatie kost geld, tijd kost geld.
Je moet ook uitzoeken wat voor voer je wanneer gaat gebruiken. Het is niet simpelweg een paar korreltjes fijnstampen. -> Kosten water wordt verspreid over de hele flat dus dat is geen enkel probleem en tijd heb ik genoeg. Heb je een basis qua voer waar ik naar kan gaan zoeken?

Ik zou niet zomaar wat proberen en kijken wat er gebeurt, omdat je toch met levende dieren speelt.
Als je straks een aantal mislukte vissen heb zwemmen moet je het ook nog over je hart kunnen krijgen om ze af te maken.
Dat vergeten veel mensen. -> Dit zal ik zeker kunnen.

Qua inlezen raad ik het je aan om alles uit te gaan zoeken over het kweken van dit soort vissen.
Het is absoluut geen makkelijke klus om een aantal goede en vooral gezonde vissen op te laten groeien.
De kweker heeft heel erg veel effect op hoe een vis uiteindelijk wordt. -> Ben benieuwd hoe alles gaat lopen.



De 2 vissen gaan nu naar de Vision, waterwaardes getest en alle waardes waren goed. Ga het uiteraard goed in de gaten houden.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2011 16:24

Als je het grind eruit gaat halen raad ik het je alsnog aan om de vissen even uit die bak te halen.
De waterkwaliteit gaat binnen een paar seconden hard achteruit zodra je eraan begint, jongbroed kan daar heel slecht tegen.

Na ongeveer een week kan je al zien of ze een enkele of dubbele staart hebben.
Je zou tot 2 weken kunnen wachten om er zeker van te zijn.
Het kopgroei ontwikkeld zich pas in een veel later stadium.

Er is geen basisvoer om jongbroed op te laten groeien. Elke voer heeft zo zijn uitwerkingen.
Je zou de eerste dagen (vanaf de 4e dag) wel kunnen beginnen met vloeibaar artemia.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 21-11-2011 16:34

Begrijp me niet verkeerd hoor, maar vind je niet dat je een beetje hard van stapel loopt Caedes?


Misschien is het handiger om eerst jezelf in te lezen en dan pas voorbereid aan zoiets te beginnen.


De vissen zullen nog wel vaker paren, naast dat zijn het 2 verschillende kweekvarianten, kans is groot dat hier niet erg mooie vissen uit zullen komen.


Uiteraard moet je het zelf weten. :wink:
Afbeelding

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 21-11-2011 23:37

@ ZSjonnie
Okey tnx. Ga komende dagen inlezen en alvast vloeibaar artemia bestellen. Raad je zelf kweken aan of gewoon uit een potje? De volwassen vissen lusten dit ook toch?

@ Kingyo
Mja misschien loop ik een beetje hard van stapel, tnx voor het tegen me zeggen iig. Wil mezelf nog wel eens voorbij lopen. Aan de andere kant heb ik nu een volledig ingedraaide bak staan en eens moet de eerste keer zijn toch? Ik heb er 0,0 verwachtingen van, misschien komt er niet eens een uit. Zullen zien hoe het allemaal loopt

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2011 23:46

Aangezien je het toch door gaat zetten kan ik het je aanraden om nu al in die bak een 50% waterwissel uit te voeren.
Ik neem aan dat deze bak nog steeds gefilterd wordt?

Vloeibaar artemia is niet zelf te kweken, dit is echt alleen voor wanneer ze net vrij rondzwemmen (4e dag).
Het artemia zelf zou ik wel zelf kweken. Hierdoor wordt het water minder belast en blijft het langer goed omdat het nog leeft.

Artemia kan je ook aan volwassen vissen voeren als je wilt. Alhoewel ze dan wel behoorlijk wat moeten eten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 22-11-2011 00:19

Heb vanmiddag al zo'n 30% gedaan, zal morgen 40% doen. Jup, bak wordt nog steeds gefilterd en heb er een hoop waterpest bijgegooid. Dit is toch prima of moet de bak eigenlijk echt helemaal leeg zijn?

Okey tnx. Op welke site kan ik -het goedkoopste- vloeibaar artemia kopen?

Plaats reactie