Eigen kweekjes van Rietje

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Eigen kweekjes van Rietje

Bericht door Rietje » 22-11-2011 11:40

Hier wil ik een paar foto's en teksten plaatsen over mijn eigen kweekjes.

Mijn allereerste eitjes:
Afbeelding

Mijn latere bericht daar over:
''Hallo allemaal,

Ik denk dat we dit mijn eerste mislukte vissenkweekje mogen noemen Jammer maar het is niet anders.. De eieren veranderden wel, maar nu zit er alsnog, ondanks de stroming in het water op een groot gedeelte van de eieren schimmel.

Ik heb de smaak trouwens wel te pakken, het is namelijk hardstikke leuk en ook heel erg spannend.

Nu is het natuurlijk wel mooi dat ik voor de eventuele volgende x dan wat meer tijd heb om mijn zaakjes voor elkaar te hebben. Schimmelwerend spul voor bij mijn eitjes, en een wat grotere bak waar de eieren dan in zouden komen, met een fatsoenlijk luchtpompje en bruissteentje!

Nu maar duimen dat mijn visjes de smaak te pakken hebben, en dat ze over een maandje nog een x willen afzetten!!


(over de eieren in de grote bak weet ik niks.. die zullen wel opgegeten zijn of iets dergelijks anders heb ik over een maand of wat een mooie verrassing)''


Pappa en mamma:
Afbeelding

Mijn eerste echte kweekbak, ook de bak waarin de eieren zijn afgezet, met knikkers zodat ze niet direct de eieren konden opeten. Dit is ook de kweek waaruit Blossom groot is geworden Moeder: Fiscus (bovenstaande kleinste black moor) Vaders: Goliath, Blade (enkelstaartige black moor):
Afbeelding

Jonge visjes op zoek naar eten:
Afbeelding

29 dagen oud, eerste kweek, wat het verschil kan zijn tussen individuele visjes. (de kleinste had uiteraard geculd moeten worden)
Afbeelding


Toen ik de dieren van de hand wilde doen waren ze zo groot:
1 baby van een ander kweekje, het diertje is naar iemand met een 600 liter bak gegaan:
Afbeelding

ronde mooie demekin:
Afbeelding

3 eigen kweekjes bij de nieuwe eigenaar:
Afbeelding

Blossom:
Afbeelding

Paren het heetst van de strijd, de eieren vliegen in het rond, af en toe paarden de vissen meerdere keren per week, minimaal 1 keer per 2 weken:
Afbeelding

Hot Fuzz toen ze nog klein was, al wel een jaar oud, bij Exvriend gewoond, nu in zeer korte tijd explosief gegroeid en samen met Glorix ouder van de jonge visjes van Bianca:
Afbeelding

Sirius toen hij nog een baby was:
Afbeelding

Sirius verkleurd:
Afbeelding

Heftig paren, Glorix en Sirius jagen Hot Fuzz op:
Afbeelding

Klein kweekbakje met de kweek waar Rietje (R.I.P) en Brons uit zijn voortgekomen:
Afbeelding

Blossom vlak voordat hij dood ging: (uiteindelijke leeftijd 2.5 jaar)
Afbeelding
Afbeelding

Rietje als baby:
Afbeelding
Afbeelding

Sirius: Ben erg trots op hem!!
Afbeelding
Afbeelding

Jong grut in een aqua 60:
Afbeelding
Afbeelding

Jong grut op de foto:
Afbeelding

Rietje rechts onder in boven de vuurgarnaal!!:
Afbeelding

Van de laatste kweek 4 visjes gehouden, die zijn ook naar Bianca gegaan, die alleen Brons en Rietje heeft gehouden:
Brons:
Afbeelding

Rietje:
Afbeelding

2 andere bronzen visjes:
Afbeelding
Afbeelding

Eigen gehouden kweekjes op rij:

Sirius:
Afbeelding

Hot Fuzz:
Afbeelding

Blossom: (overleden op 5 september 2011)
Afbeelding

1 van de laatste foto's van Rietje: (gemaakt door Bianca, vlak voor de dood van Rietje)
Afbeelding


Zo jongens dit was mijn eerste post, de meest belangrijke visjes zijn gepost. Aan het kweken heb ik erg veel plezier beleefd, ik hoop dat jullie dit kunnen merken in dit album! Veel plezier met de foto's!
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 22-11-2011 11:46

He leuk rietje! Interessante post :). zo te zien heb jij al wel een paar keer ervaring gehad met kweken en ik denk dat jij ook goede tips kan geven.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 22-11-2011 11:49

Ik heb vooral voor de hobby gekweekt. Uit ervaring weet ik dat hoe vaker je het doet hoe meer vissen je overhoudt. Het probleem is de afzet van deze visjes. In de kweek van Rietje heb ik heel heel veel visjes moeten cullen, heb dit op jonge leeftijd gedaan omdat ik het veel te moeilijk vind als ze ouder zijn. Uiteindelijk had ik groep van 35 visjes die er prima uitzagen! Een zeer groot deel daarvan is de vijver ingegaan. Uiteindelijk 4 visjes gehouden. De vijvervisjes heb ik helaas niet meer terug gezien. (vijver bij tante)

Ben wel trots op de visjes die er uit zijn gekomen. :)

4 eigen kweekjes bij elkaar, vlak voor de overgang naar Bianca: (Glorix en Goliath waren toen al verhuisd!)
Afbeelding

Uiteindelijk waren van 2 van de 8 vissen die naar Bianca gingen GEEN eigen kweek. Dus heb mijn eigen bestand danig aangevuld? Blossom, ook eigen kweek was spijtig genoeg vlak daarvoor overleden.
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

l

Bericht door Sanne » 22-11-2011 11:52

Ik vind dat je wel trots mag zijn op je kweek.
Als ik dit allemaal zie wil ik ook echt ooit kweken. helaas weet ik niet of ik een vrouw heb in mijn trio :). Dat is tot hier toe nog onduidelijk.
Er is een kans dat mijn oranda een vrouw is, maar een demekin met oranda geeft denk ik ook maar rare combinaties.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 22-11-2011 11:57

Even een vraagje:moet je ook nog visjes cullen als ze al zo groot zijn zoals op 29 weken of kan je alle mindere visjes er al uithalen als ze nog heel klein zijn?

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 22-11-2011 12:05

Ik hoop dat je 29 dagen bedoelt??? ivm het fotootje wat ik gemaakt had?


Het ligt een beetje aan de manier van zwemmen. Enkele staarten kun je er al veel vroeger uithalen als je er voor gaat zitten! Ik vind dat je qua bouw voor die leeftijd nogal weinig kunt zien. Ik heb niet heel erg geselecteerd op korte/gedrongen bouw of juist lange bouw.

Helaas zou ik zeggen dat je nog wel een deel moet cullen na die leeftijd als je met een grote groep begint. Dit vooral ook om de beste visjes uit te selecteren. Besluit voor jezelf hoe groot je de uiteindelijke groep wilt hebben, 2-10 visjes bijvoorbeeld? En als je na 2 maand nog een redelijke groep hebt zoek je de visjes uit met de meeste potentie en dan cul je de rest of zet je ze uit in een vijver eventueel. Maar alleen als de kwaliteit goed genoeg is. Het heeft geen zin om 35 vissen groot te brengen, ken bijna niemand die die tot een grote van 6 cm kan huisvesten?

EDIT: in principe had ik Rietje willen cullen omdat ik alleen vissen met een dubbele staart wilde, maar had een zwak voor haar, dat kan ook een reden zijn. Ik heb er voor gekozen om 4 visjes te selecteren.
Afbeelding

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 22-11-2011 12:46

Ja inderdaad ik bedoelde 29 dagen aan de hand van je foto.
Ik zou het er echt wel moeilijk mee hebben als ze al zo groot zijn... :?

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 22-11-2011 12:53

hongerige pappa's en mamma's zijn een goede manier, de visjes zijn bij goed grote vissen in 1 keer op!
Afbeelding

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 22-11-2011 12:55

Er zullen waarschijnlijk nog wel "goede" manieren zijn om ze te cullen maar ik ga er mij voorlopig nog niet aan wagen.
Eerst nog wat kennis opdoen over het kweken en alles wat erbij komt kijken.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 22-11-2011 16:24

Erg leuk om te zien zo :D
Bij de laattse foto van alle 4 kweekjes bij elkaar vind ik die bronzen echt prachtig (:
Zou j misschien kunnen vertellen hoe je het deed met verversen per dag en hoeveel (en wat) je voerde?
Is misschien wel leuk om te weten (:
Als ik bij Dino nog een keer een vis haal, ga ik ook weer kijken voor een kweekje.
Alleen dan ga ik het nog beter doen dan eerst en heel streng selecteren! (:
Heb er nu al zin in haha xd

Plaats reactie