Kweek van FROST

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 10-05-2013 13:56

Over het algemeen zal het best zo zijn maar dan zouden ALLE vissen uit de LFS sowieso niks zijn want die hebben allemaal groeiachterstand. Je denkt toch niet dat die op temperatuur gekweekt worden en tig x per dag te eten krijgen...
Toch worden die vissen vaak nog het oudste en zijn het taaiste.

Mijn mening en ervaringen zijn erg beïnvloedt door het houden van zowel LFS als HQ vissen de laatste jaren.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 10-05-2013 14:23

Dat Lfs vissen het langer 'uithouden' heeft meer redenen en dat is echt niet omdat ze gezonder zouden zijn. Als ze het allemaal zo lang uit zouden houden dan was er helemaal geen markt meer voor goudvissen en werden er niet duizenden verkocht in de zomer en was het ook niet de best verkochte vis in een dierenwinkel op de tropische vissen zoals kardinalen en maanvissen na.

Daarnaast snap ik ook niet waarom de discussie telkens uitdraait op het verschil tussen HQ vissen en Lf-vissen terwijl het daar helemaal niet over gaat.

Als kweker staat in mijn ogen de gezondheid voorop (vissen die na 1 jaar al omkiepen heb je niks aan), dan ga je als kweker zelf bepalen wat je wilt. Een bepaalde kleur, een bepaalde bouw/kruising, of zelfs showvissen. Die keuze ligt geheel aan de kweker. Als de kweek, welke kweek dan ook, mis gaat dan is het in mijn ogen niet verantwoord om er mee verder te gaan. Maar dan nog is het nog altijd de keus aan de kweker om het voort te zetten of niet, ik zou het zelf niet doen omdat ik nu al bij de meerdere vissen heb meegemaakt wat het effect is van afwijkingen.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Gast

Bericht door Gast » 10-05-2013 15:50

Gewoon lekker laten leven allemaal.
Wedden dat de meeste dan gewoon mooi groot worden en gezond blijven?
Alleen als je nu al ernstige problemen ziet moet je zo'n visje cullen.
Maar dat is hier niet aan de orde.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 10-05-2013 21:25

Bash ik snap dat je twijfels hebt, maar ik ga geen vissen cullen die op het moment gezond lijken. Mocht het zo zijn dat er toch wat gebeurt waardoor ze zich anders gedragen zal ik ze natuurlijk niet laten lijden. Eigenlijk is het al sneu zat dat je uberhaubt jonge visjes moet cullen. Dan zou je in mijn ogen helemaal niet moeten gaan kweken als je daar niet tegen kunt.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 10-05-2013 22:02

@Bash: wat dat betreft heb je natuurlijk gelijk... Maar ja, helaas kan je nooit binnen in een vis kijken hoe het er allemaal bij ligt. Ze zouden er garantie-certificaten bij moeten leggen! :lol:
Oh, kapotte zwemblaas? Wacht effe, hier heb je een nieuwe! :lol: Als dat toch eens zou kunnen :wink:

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 10-05-2013 22:29

@Bash: het is ook helemaal niet mijn intentie om een discussie te starten over verschil tussen HQ en lfs vissen.
Ik vindt het echter onzin dat deze kweek meteen als slecht of niet gezond wordt afgedaan omdat ze een eventuele groeiachterstand zouden hebben. Er is nu toch nog geen enkel probleem of mankement aan de visjes te zien waarom dan nu al cullen?

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 10-05-2013 23:56

@Frost: Prima, dat is jou keuze en eentje die je zeker kan maken omdat het jou kweek is. Wij kunnen niet meer als je adviseren. In de natuur overleven ook niet alle baby's, daar is natuurlijke selectie de vorm van 'cullen'. Dieren met een 'defect' zie je niet in de natuur omdat die gewoon opgevreten worden. (soms worden ook gezonde dieren opgevreten maar das een ander verhaal).

Selectie van jonge vissen is nodig. Het is gewoonweg niet zo dat 100% van de jongen gezond is. Je hebt nooit garantie en er kan altijd wat gebeuren. Dat snap ik zeker. Daarnaast als ze niet uitselecteren zitten ze met pakweg 1000 vissen per kweek? Dan doen ze de gekken in polen na die het alleen voor het geld doen. Broodfok is nergens goed, bij geen enkel dier. Bij de broodfok wordt ieder dier verkocht, zelfs al is het ziek, zelfs al heeft het zo'n grote genetische defecten dat het baasje later honderden zo niet duizenden euro's kwijt is aan alle mankementen.

Wat sommige showfokkers doen is ook niet goed maar dat laat ik even ter zijde.

Mijn punt is dat onze vissen ontzettend delicaat zijn en van binnen moet alles perfect zitten omdat het anders echt in de verdrukking komt. Dan krijg je dingen als de zwemblaas die zo'n grote druk op de nieren veroorzaken dat de nieren niet meer functioneren door interne bloedingen. Met alle gevolgen van dien. Bij omgekrulde kiewdeksels ligt 1 van de belangrijkste organen bloot en zonder bescherming. Als het zo was dat dit geen probleem zou zijn, dan zag je het overal. Doordat de kieuwen bloot liggen zijn ze vatbaarder voor infecties en parasieten en kunnen ze ook veel makkelijker beschadigd worden.

@Visje: Dat kun je wel hoor :) echo of rontgen foto laten maken, weet je zo wat er aan de hand is ;). Kost alleen een flinke duit en is niet voor iedereen haalbaar. Garantie certificaten worden nooit gegeven bij dieren. Bij honden bijvoorbeeld, kan iedere hond wel iets oplopen maar als de ouderdieren van te voren getest worden dan heb je er een grotere kans op dat de kleintjes niks hebben. Bij vissen is het nu heel lastig om te achterhalen wat de bloedlijnen zijn, bij ryukins bestaan die al bijna niet. Dus het is zeker een hele moeilijke opgave om aan goede ouders te komen. Maar goed, daar is het een hobby voor en daarom strekt zich dat ook enkele tientallen jaren.

@Pat: Ik heb in al mijn posts nergens iets gezegd over het moeten kweken van HQ vissen en dat deze per definitie gezonder zijn. Ik heb ook nergens gezegd dat ofwel LFS vissen ofwel HQ vissen beter zijn dan de andere. Dus vandaar dat je laatste comment raar overkwam op mij.

In mijn bovenstaande reactie naar Frost heb ik al beschreven waarom ik vind dat deze kweek allang gecult had moeten worden. Juist als ze jong zijn, zijn goede leefomstandigheden een must en omgekrulde kieuwdeksels is al een groot mankement wat zeker bij jonge vissen gevaarlijk is. Bij de Ryukin van Visje zie je al beschadigingen aan de kieuw. Die witte uiteindes horen namelijk gewoon rood te zijn en niet wit. Zij heeft dus al een verminderde 'longfunctie'.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 11-05-2013 00:31

Klopt. Ik had dat ook al gezien. Dat is inderdaad een groot nadeel van die gekrulde deksels. Ik denk dat Goudje op den duur ook een "cull" wordt, hoor. Zodra ik merk dat ze het benauwd gaat krijgen... Maar hopelijk duurt dat nog heeeeel lang :wink:

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 14-05-2013 12:39

http://goldfishkeepers.com/forum/showthread.php?t=5466 klein topic dat ik gevonden heb over Fused Tails.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 14-05-2013 15:44

Jupz en al weet je een beetje wie de wijze op dat forum zijn dan hoef ik niets meer te zeggen.
Quality, not quantity is the game here.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie