Kweek van FROST

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
Gast

Kweek van FROST

Bericht door Gast » 23-11-2011 22:10

Ok, ik doe ook even mee :lol:
Hier zijn de afbeeldingen van de twee kweekjes die ik had. Ze waren niet echt groot en 90% is door de cullmolen gegaan, want ik ben erg kritisch.

kweek 1: Normale sluiers
Afbeelding Wat opvalt is het enorme verschil in grootte.
Afbeelding Dit donkere visje heeft het uiteindelijk helemaal gered en zag er een paar weken later zo uit:
Afbeelding
en weer een tijdje later:
Afbeelding
en hier al groter als zijn moeder, die beneden zwemt:
Afbeelding
Vis zwemt nu in de vijver en doet het goed. Het is overigens een HIJ.
Afbeelding

Kweek 2, Ryukins:
Afbeelding
Afbeelding
paar weken later waren ze al een stuk groter en redelijk op kleur:
Afbeelding
Van de 17 jongen liet ik er uiteindelijk drie leven:
Metallic jong: helaas een lelijke kop en kan zijn bek niet helemaal opendoen. Hij heeft maar 1 anaalvin maar wel een mooie body. Hij is deze zomer helemaal oranje geworden en zwemt nu met de grote jongens in de vijver.
Afbeelding
Ukkepuk: shorttail ryukin. Is oranje wit geworden en heeft een zwemblaasprobleem. Hangt momenteel ondersteboven in de vijver en ik zit er over na te denken hem alsnog te cullen. Hij heeft aan één kant een gekrullt kieuwdeksel maar voor de rest wel een super bouw, vandaar dat dit toch mijn favo visje is:
Afbeelding
Tot slot de Grote Jongen: helaas deze zomer overleden aan een hele akelige schimmelinfectie. De vis heeft hier nog een kleine twee weken mee gezwommen maar de behandeling sloeg niet aan: hij vermagerde sterk en overleefde het dus uiteindelijk niet. Zonde, was mijn trots als hobby kweker:
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 23-11-2011 23:22

Die Ryukins hebben een mooie bouw!
Nette staartwortels ook :wink:
Jammer dat die laatste dood is gegaan, vind dat ook een erg mooie vis.
De eerste is zeker een sterke zwemmer met een goede tailspread?

Volgende keer als je zo een formaatverschil hebt moet je ze verdelen over 3 bakken.
Een bak met kleintjes, een bak met middelmaatjes en een bak met grote.
Meestal halen de kleinere hun groeiachterstand dan nog behoorlijk in. Alles wat dan nog te klein is kan je dan cullen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 23-11-2011 23:27

Dat ben ik ook van plan, maar ik heb dus nog geen net vrouwtje op de kop weten te tikken, en het vrouwtje van het vorige legsel is er niet meer..helaas..dus dat wordt zoiezo nog wel wachten tot volgend voorjaar. Tenzij ik 3 december nog een mooi demekin vrouwtje kan vinden, dan zou ik met die rode moor kunnen gaan kweken..Ben er nog niet uit.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-11-2011 23:31

leuke foto's hier! Ik vind het echt knap om te zien hoe zo een klein visje wordt opgekweekt tot een mooie volwaardige vis.
Ik droom ervan om ooit ook een kweekje te kunnen doen. Serieus en voor het plezier dat erbij komt kijken!
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 23-11-2011 23:34

Ja, zekers, plezier heb je er aan, maar ook moet je zooooooooooooooooooooo veel geduld hebben. Voordat je een beetje een vis hebt ben je al snel een seizoen verder :( En als je dan veel uitval hebt, of uiteindelijk helemaal niet tevreden bent met de groei of de komende defecten, dan baal je omdat je beseft dat al die tijd voor nix is geweest. Die ervaring neem je natuurlijk wel mee voor de volgende keer, maar toch, je doet het niet zomaar effe snel, een paar vissen opkweken. Er gaat natuurlijk ook veel water doorheen en voer, en vooral dat eerste ga je merken op je eindejaarsrekening :oops:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-11-2011 23:38

Inderdaad :) en ik vind het ook belangrijk om hier goed voorbereid op te zijn!
Net zoals jij moet je een kleine aqua hebben staan om die kleintjes op te vangen. En verder goed inlezen..
Ik gebruik jullie ervaringen om mijn kennis hierover uit te breiden. En ik volg dit dan ook heel goed op. Er komt ooit een kweek hier ! :)
Ik zou ook graag eens willen kweken met demekins. Maar ik heb dus jammer genoeg geen vrouw :lol:
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 23-11-2011 23:50

Misschien een kweekje combineren met Fairyfancy? (EDIT: de vissen van Fairyfancy dan)De eieren verdelen? :wink:
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-11-2011 23:53

bedoel je de bevruchte eieren? Of de eieren samenbrengen met het hom van een van mijn mannetjes?

@Frost: sorry we dwalen even af ;)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 24-11-2011 00:03

samenbrengen van hom en eitjes.. en dan de opbrengst delen... :roll:
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-11-2011 00:14

Eitjes moeten meteen bevrucht worden, hom blijft langer goed.
Even voor de duidelijkheid :lol: Dat er niet straks dode eitjes met de post heen en weer gaan.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie