Kweek van FROST

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 07-01-2013 00:49

hehehe okay, maar dan kun je nog een foto maken van de opstelling. Dat is altijd leuk om te zien :P
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 11-01-2013 00:37

Goed, even een kleine update hier.

Ik heb dit weekend met een serieus probleem gezeten. Ik dacht dat ik genoeg Artemia zakjes had ingeslagen maar dit bleek dus niet het geval. Ik had er nog maar twee en die waren natuurlijk zo op.. Zaterdag had ik geen tijd om nieuwe te halen ( we hadden de kids en die wilden natuurlijk ook steeds bezig gehouden worden :lol: ) dus ik ben vergeten naar de dierenwinkel te gaan om nieuwe te kopen :oops: :oops: :oops: Natuurlijk kwam ik hier pas weer achter toen alles al gesloten was. De baby visjes hebben het dus tot maandag moeten doen met de restjes die ik nog over had..

Het heeft me gelukkig niet bar veel uitval gekost maar ik denk niet dat het goede voortekens zijn voor de kweek. Ze doen zo verdomd snel verhongeren! Toen het maandagochtend was waren ze lijkbleek en broodmager. Gelijk de kweek opgezet op extra warm water. Deze keer Atemia van JBL in een mooi blauw potje. De Artemia van Sera was trouwens een leuke 19 cent omhoog gegaan, van 1 euro naar 1,19. Medewerkers zeiden dat dit kwam door de BTW verhoging maar aangezien ze in een nieuw pand zitten heb ik het gevoel dat het ergens anders mee te maken heeft, de tent draaid namelijk naar mijn gevoel niet zo geweldig ;)

De Artemia van JBL ( sorry voor de reclame ) doet trouwens wel sneller uitkomen heb ik het gevoel en het water doet ook minder stinken. Er zit dus blijkbaar een ander soort zout in het potje dan bij de zakjes van Sera. Helaas doet dit water wel wat gelig verkleuren maar dat nemen we maar even voor lief. Het schijnt dat er belangrijke mineralen en stoffen in zitten die de Artemia langer laten leven dus ik ben benieuwd :)

Ondertussen heb ik een grote pot staan borrelen met heerlijk voer voor de kleintjes. Ik heb ze de afgelopen twee dagen even goed verwent met veel schoon water en eten. Ze doen het nu gelukkig weer beter en ze hebben mooie rose buikjes. Vanmiddag trouwens de eerste visjes gezien die een staartaanzet kregen. Het is toch wel heel bijzonder om ze zo te zien groeien. Denk dat ik vanavond wel een uur met mijn neus boven het water heb gehangen om ze te bekijken. Binnenkort meer!!

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 12-01-2013 18:27

Kan je niet gewoon voer verpulveren en dat geven? Bv Aplus korrels een flinke mep opgeven en dan in minikleine stukjes voeren? Of vlokvoer echt heel klein maken?

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 12-01-2013 19:04

Ik heb ze wat vlokvoer gegeven en dat ging redelijk. Hoop het ik voorlopig Artemia heb om ze zoet te houden ;)

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 13-01-2013 19:13

Sinds vandaag is me een nieuwe verandering opgevallen bij de baby visjes. Even afgezien dat ze groeien als kool zijn ze nu niet langer meer doorzichtig maar hebben ze allemaal een rose oranje gloed gekregen op hun lichaam. Lijkt dus wel alsof de eerste pigmenten zich ontwikkelen.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 28-01-2013 20:22

Update.
In principe gaat het goed met de kleintjes. 80% doet zich goed ontwikkelen, zwemt goed, duikt goed, eet goed. Vinnen zijn nu overduidelijk zichbaar dus ben ik vandaag begonnen met de eerst cull ronde. Ik heb een viertal jongen uitgevangen met een naar binnen geklapte staart. Helaas waren dit ook gelijk de grootste exemplaren waaronder een bijzonder schattige calico :( Tja.. het gaat je aan het hart maar ik heb er nu nog zeker een stuk of 50 over die allemaal individueel bekeken moeten worden. Van 50% ben ik me zeker dat ze de juiste vin aanzet hebben, maar over de rest heb ik twijfels. Ik heb er een paar tussen zitten met een enkele staart. Die laat ik voorlopig ook leven omdat ik nieuwsgierig ben of het goudvissen worden of enkelstaartige Ryukins. Een enkele heeft een staartje wat ietwat naar achteren staat, geen mooie hoek dus, maar misschien dat deze wat bijtrekken als ze groter worden? Ik ben er te lang uit geweest dus het is voor mij weer even wennen, kijken, experimenteren etc.

Over de groei ben ik minder tevreden. 10% zwemt alleen aan het water oppervlakte. Deze visjes blijven ook kleiner dan de rest; ik heb een vermoeden dat ze problemen hebben met de zwemblaas. Dit kijk ik ook nog een weekje aan. Mocht het niet beter worden vang ik dit percentage weg.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 28-01-2013 20:31

Zijn die van jou nu al op kleur :O

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 28-01-2013 20:42

Nee, niet echt. Ik heb er grijze tussen zitten en rosé kleurige. Die laatste worden waarschijnlijk de calico's ;) Heb er daar maar een paar van trouwens, stuk of 6, de rest is allemaal donker.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 28-01-2013 20:45

Oooh ik dacht al: hoe weet hij nou dat t een calico is :P Mijn visjes zijn nu bijna 4 maanden en ongeveer de helft is nu bezig met kleuren, de andere helft niet.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 29-01-2013 14:28

Die helft die nu nog niet aan het verkleuren is kan dit evengoed nog gaan doen hé, sterker nog, dit zijn juist vaak de vissen met de mooie patronen.

Plaats reactie