Kweek van FROST

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 07-05-2013 22:06

Hihihi ja ben bang van wel....... :oops: :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-05-2013 23:05

Dit is een kruising tussen calico en metallic toch? Calico is dus uitgesloten. De vissen die nog zwart hebben raken dit kwijt.

En klopt het dat ik er 1 visje tussen zie zwemmen die waarschijnlijk gekrulde kieuwdeksels krijgt?
Hebben deze vissen allemaal een dubbele staart of zwemmen er ook tussen met een fused tail?

Ik moet het toch zeggen, jammer van het formaat, want ik zie er wel een aantal tussen zitten die er tot zover goed uitzien.
Op de eerste foto de 'calico' linksboven heeft een nette staart en staartwortel zover ik kan zien.
2 vissen daaronder is trouwens degene die ik bedoel met zijn kieuwdeksels.
Het eerste visje uit je 2e post vind ik qua sideview waarschijnlijk de mooiste.

Die wok als snelle oplossing vind ik trouwens een hele mooie oplossing.. Beter als een vierkante bak wanneer je top view foto's maakt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 08-05-2013 00:35

De vader is een calico met extreem veel zwart dus dat er zwart in de jongen zit vind ik op zich niet zo gek, maar aan de andere kant heb ik dit dus ook al eens bij andere legsels gezien. Lijkt wel alsof die pigment cellen in de eerste paar maanden helemaal door het dolle gaan en daarna komen pas de echte kleuren naar boven. Dit wordt natuurlijk ook een beetje gestuurd door het voer, aangezien ik dus wel eens foto's zie van vissen uit Azie die dus gewoon op die leeftijd nog steeds grijs zijn ;)

Helaas had ik er dus toch wel weer aardig wat met gekrulde kieuwdeksels, lijkt me echt een genetisch probleem, vooral onder Ryukins. In het begin zie je dus heel duidelijk dat de lichamen sneller groeien dan de kop met alle gevolgen van dien, de kieuwdeksels kunnen geen kant op, dus gaan ze krullen :/

Bedoel je dat de staartuiteindes van elkaar los moeten zijn? Zover ik heb gezien zijn er een hoop die de bovenste staartvin nog bij elkaar hebben, in een soort driehoek, maar ik heb dus gelezen dat die dus na maanden nog uit elkaar KUNNEN groeien. Open knippen schijnt ook te kunnen maar dit doe ik liever niet!
Zoals je weet zitten er drie visjes tussen met een enkele staart; dat zit allemaal goed. De grootste vis heeft trouwens maar een goed ontwikkelde anaalvin, hij heeft wel een 2e maar deze is heel klein en amper met het blote oog te zien. De twee rood witte jongen hebben prachtige anaalvinnen, die zijn allemaal even lang en vallen heel mooi tegen elkaar aan :)
Staartwortels zijn eigenlijk bij alle vissen redelijk tot goed, alleen bij een paar metallics staat de staart iets te ver naar achteren. Eén visje hangt in het water met de kop iets naar beneden en de staart iets omhoog waardoor de staartwortel wat vlakker lijkt.

Die wok haha tja :roll: mens moet toch wat verzinnen hé :P

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 08-05-2013 00:35

sorry dubbel...leek wel eeuwig te duren voor het bericht geplaatst werd, dan nog maar effe een fotootje van Pa nummer 2:


Afbeelding

...ondertussen met veel meer zwart pigment en bijna geen rood meer op de buik. Ik zal morgen eens kijken of ik dan nog eens een kiekje van hem kan maken.

Dit jong had trouwens in het begin ook veel zwart wat er later uit gegaan is:
Afbeelding
zelfde vis tijdje later:
Afbeelding

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-05-2013 14:29

@goldenfish: Komen die gekrulde kieuwdeksels niet doordat ze zowiezo een groeiachterstand hebben? Ik ben het verder nog niet tegengekomen als een 'genetisch' probleem bij ryukins.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 08-05-2013 16:11

Ja en nee. Ze hebben inderdaad groeiachterstand, maar niet elk visje wordt mooi, ook niet als je ze op een hogere temp laat uitbroeden, sterker nog, je wilt niet weten wat er allemaal weggecullt wordt door de kwekers :(

Bij het volgende legsel wil ik het anders doen, dan zet ik ze dus wel op warmer water, kijken hoe ze dan worden ;)

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-05-2013 17:05

Nee dat snap ik maar als 3 kwart gekrulde kiewdeksels heeft dan is de kweek niet meer goed te noemen. Er moet helaas veel door de cullmolen omdat je anders alleen maar vissen met problemen krijgt, leuke kleurtjes is niet alles.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 08-05-2013 17:44

Waar staat dat er 3 kwart gekrulde kieuwdeksels had dan?
Gezondheid is belangrijkste maar een leuk kleurtje is ook meegenomen :wink:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 08-05-2013 18:56

Correctie, er staat: wel weer aardig wat met gekrulde kieuwdeksels.

Een flinke groeiachterstand belemmerd de gezondheid dus dan maakt de kleur ook niks meer uit.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-05-2013 23:11

aangezien ik dus wel eens foto's zie van vissen uit Azie die dus gewoon op die leeftijd nog steeds grijs zijn ;)
Het op kleur komen kost veel energie wat ten koste gaat van de groei. Veel HQ kwekers kiezen er daarom voor om dit zo lang mogelijk uit te stellen.

Helaas had ik er dus toch wel weer aardig wat met gekrulde kieuwdeksels, lijkt me echt een genetisch probleem, vooral onder Ryukins. In het begin zie je dus heel duidelijk dat de lichamen sneller groeien dan de kop met alle gevolgen van dien, de kieuwdeksels kunnen geen kant op, dus gaan ze krullen :/
Het is ook een genetisch probleem, maar jou beredenering daarvan klopt niet, omdat het dan niet genetisch zou zijn.
Heb jij niet toevallig het eerste legsel van dit jaar gebruikt? Dat is namelijk meestal rommel en de meeste kwekers gebruiken dit ook niet.

Bedoel je dat de staartuiteindes van elkaar los moeten zijn? Zover ik heb gezien zijn er een hoop die de bovenste staartvin nog bij elkaar hebben, in een soort driehoek, maar ik heb dus gelezen dat die dus na maanden nog uit elkaar KUNNEN groeien. Open knippen schijnt ook te kunnen maar dit doe ik liever niet!
Jupz. Het gefuseerde deel zal nooit uit elkaar groeien. Er is wel kans dat de extra lengte aan staartvinnen gespleten doorgroeien, maar dat is alleen mogelijk wanneer er duidelijk een splitsing aan het einde zichtbaar is. Het is ook alleen mogelijk wanneer het om een fused tail gaat en niet wanneer het om een tripod tail (webtail) gaat. Hetzelfde geld voor het openknippen, alhoewel dit alleen een enkele keer gedaan wordt wanneer het om showvissen gaat en dat het enige minpuntje aan die vis is.

Eén visje hangt in het water met de kop iets naar beneden en de staart iets omhoog waardoor de staartwortel wat vlakker lijkt.
Deze zou ik meteen cullen om balansproblemen later te voorkomen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie