Hinvin Oranda's!

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 10-12-2014 22:46

Ik denk dat hij hier vaak genoeg is.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 11-12-2014 05:45

Sanne schreef:haha je kan een hele creche starten!!
Vraagje, hoe zou jij een bak met fry voor 100% verersen als hij op de grond staat? of zou je dan 2x 50% doen? ben al w
at aan het plannen voor moesten ze ooit nog eens kuit schieten hier :roll:
Je kunt de frybak ook op een verhoging zetten natuurlijk, ik heb er een plaat met wieltjes onder. Maar ik doe 2x 50% per dag, 1x 'sochtends en 1x 'savonds. Als je het zou uitrekenen is 2x 50% natuurlijk geen 100% waterwissel, maar het gaat ook om de mate waarin je ververst en niet alleen om hoeveel ammonia je eruit haalt. Er is geen sprake van biologische filtratie, dus je moet blijven verversen.

De action hier in NL heeft nu 100l tubs voor 9,95, met deksel én ze zijn nog stapelbaar ook! Makkelijk dus weer op te bergen als je ze niet nodig hebt.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 12-12-2014 22:17

Ik zou de die plastic bakken niet op de grond zetten ivm trillingen van de vloer als je langs de bak loopt. Lijkt mij teveel stress voor dat kleine grut.

Sow Hinvin dat gaat lekker zeg! 8) Wij proppen hier anabolen in onze vissen waardoor ze enorm worden en jij zorgt dat het 24/7 broedmachines worden :lol: Veel succes met deze 2 batches. Ben benieuwd of deze sneller groeien dan de ranchu.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

db8000
Lid FGF
Berichten: 30
Lid geworden op: 02-10-2014 17:31

Bericht door db8000 » 13-12-2014 05:52

HINVIN hoe gaat het met de oranda's

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-12-2014 07:18

De fry staat ook niet op de vloer Bash, ik heb er platen met wieltjes onder, desnoods piepschuim. Wij hebben geen vloerverwarming dus mag daarom alleen al niet direct op de vloer.

De eerste batch heeft gisteren hun eerste artemia maaltijd gehad, net genoeg dat alle 1 of 2 artemia kunnen pakken. Vandaag een grote bak klaarmaken voor ze en dan groep 2 uit laten komen.

Ik ga direct uit elke batch de sterksten halen, dus die fry die als eersten vrij zwemmend worden. Dan heb ik direct iets betere aantallen om mee te werken en daar ga ik nu dus voor.

Helaas is gisternacht wel een van de sakura vrouwtjes vrij plots overleden. Ik zag al wel dat ze wat moeite had met ademhalen en heb wel schade aan de kieuwlamellen aangetroffen, maar ik denk dat de stress haar uiteindelijk teveel is geworden. Het was niet het vrouwtje die zoveel eitjes geeft, maar de andere die ik als eerste gehaalt heb. Heel jammer, maarja......

Dat deze oranda zoveel kuit vormt is doordat ze nu in warmer water zit(denkt dat het lente is) en omdat als je vissen op transport doet dan komen de eitjes los. Ik heb die verhalen over hormonen ook wel eens gehoort Bash, maar geloof er niks van dat ze vissen die al verkocht zijn ook nog een belachelijk duur hormonenkuurtje gaan geven :lol:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 13-12-2014 18:53

ahaa nu ik terug een laptop heb kan ik de foto's zien! Mooie foto's, met welk toestel heb je dit getrokken?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 13-12-2014 23:23

Nikon spiegelreflex, maar heb er nu een macro lens bij van Tamron. Eigenlijk moet ik er een statief bij zoeken.

Vandaag eindelijk weer een hele dag aan de vissen kunnen verdoen. Ik blijf nu de Sakura's maar even dagelijks verversen met FTR, vind ze achteruitgaan. Hoop maar dat ze snel uitgespawned zijn, dan kan ik ze naar een established bak doen en dan heb ik geen risico meer.

De fry van batch #1 zitten nu in een grote bak en zitten van voor naar achter vol met artemia, je ziet ze groeien! :D

Ik heb in batch #1 1500 eitjes getelt ongeveer en in batch #2 net iets minder maar ruim 1000. Hier is ook 80% van bevrucht ongeveer.

Ook vandaag alle lucht een paar meter verder door de fishroom gemaakt met nog weer 12 aansluitingen voor 4/6 luchtslangetjes. Broedbak klaargemaakt voor batch #2 en dat bubbelt ook weer lekker door. En de extra 100l bak schoonmaken bewaar ik lekker voor morgen :lol:

Ookal ben ik nog een beetje zuur dat ik die mooie sakura kwijt ben geraakt, als ik zo die fry zie met die volle buikjes doet me dat toch weer goed. Het is geven en nemen......

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 14-12-2014 16:45

@Hinvin: De opmerking van die plastic bakken was aan sanne gericht ;) was vergeten het erbij te zetten.

En de anabolen die ik geef is een grapje wat al lang geleden de ronde deed ook op het andere forum omdat de vissen hier altijd zo groot worden en niemand begreep hoe ik het voor mekaar kreeg :lol:. Bash is en blijft één van de grootste opgekweekte dierenwinkel ryukins die heeft rondgezwommen. Ze zat tegen de 30cm aan in totaal waarbij het grooste gedeelte nog altijd haar lichaam was. Woog een halve kilo 8)

Goed idee om meteen de sterkste eruit te pikken ben benieuwd wat het uiteindelijk brengt. Jammer van het Sakura vrouwtje, dat hoort er helaas bij. Hmm weer wat geleerd, wist niet dat transport dat gevolg had voor eitjes.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 14-12-2014 20:56

Dit is de enigste juiste manier om te handspawnen die ik heb gevonden op youtube tenminste Bash. De man in de video is zo'n beetje de goudvisguru van de USA, Gary Hater.

https://www.youtube.com/watch?v=58XMfkFOtwQ

Hij zegt ook in de video dat als je goudvissen geen eitjes willen leggen je ze in een box met zuurstof er een dag of twee mee moet rondrijden! :lol:

Vissen die van import zijn en eitjes hebben moeten ook altijd hun eitjes spawnen anders krijgen ze egg impaction en dat is heel gevaarlijk voor ze. De techniek van dagelijks verschonen, FTR en een daadkrachtig mannetje erbij werkt blijkbaar :wink:

Ik snap ook wel dat je een grapje maakt over die hormonen hoor Bash, maar er lezen ook mensen mee die alles wellicht serieus nemen :twisted:

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 15-12-2014 07:58

de bak op een isomo plaat zetten is misschien wel een goed idee!

Dat filmpje heb ik ook al paar keer gezien :).
Heb gehoord dat een week rode/witte muggenlarve voeren en dan een grote verversing doen ook wel eens kan helpen als ze niet gaan spawnen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie