Hinvin Oranda's!

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 20-12-2014 23:40

Zo dat zijn er behoorlijk wat :)!
Knap dat je het zo groots aanpakt. Ps staat de stroming niet wat hard? Ik zie er wel een aantal die door heel de bak rondvliegen :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 21-12-2014 07:12

Ik kan ze natuurlijk nooit allemaal laten uitgroeien Sanne, wel jammer misschien, maar het idee is er alleen de allerbeste fry uit te halen.

Dit kunnen ze prima hebben, het is maar voor even tijdens WC he. Pas gehatchte fry doe ik met een luchtslang en dat is net zo heftig qua werveling. De fry in de video zijn alweer een cm ongeveer, als ze uit het eitje komen zijn ze 3mm ongeveer.

db8000
Lid FGF
Berichten: 30
Lid geworden op: 02-10-2014 17:31

Bericht door db8000 » 21-12-2014 12:07

geweldig Hinvin zou dit ook wel eens willen doen

een bak vol met die kleintjes

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 22-12-2014 08:19

Op zich is het niet heel moeilijk om ze te laten spawnen, veel hangt wel af van een goed mannetje en hoe goed je de vissen weet te verwennen om het maar zo te zeggen. De sakura hebben ook in vergelijking 2x zoveel water, eten 2x zoveel en het water wordt minstens 2x per week helemaal verschoont nu ze aan het spawnen zijn. Zowel het mannetje als vrouwtje moeten beiden in hun piek zijn qua vruchtbaarheid anders werkt het ook niet. Wat het zo maakt dat de sakura oranda direct gingen spawnen toen ik ze kocht bij Dino is dat ze uit de kou komen. Kwekers gebruiken het koude seizoen ook om vissen allemaal tegelijk zover te krijgen dat ze gaan spawnen. Na een dergelijke 'rustige' periode gaat namelijk een vrouwtje veel eitjes vormen als ze weer in de warmte komt. Dat lukt je alleen met een paar aquaria binnen niet en dan moet je het dus hebben van zeer gunstige omstandigheden voor de vissen en er voor zorgen dat er altijd een sterk mannetje bij zit. Nouja zo ongeveer zie ik het in ieder geval.

Als je het met kweken wil proberen zou ik flink inlezen en in ieder geval al wat basis dingetjes klaar hebben liggen voor als het zover is. Als je vissen op een natuurlijke manier wil laten spawnen moet je dus ook bijvoorbeeld spawning mops hebben of veel planten in je aquarium. Als je zoals ik wil handspawnen, dus selectief wil kweken op soort of gewoon bepaalde ouders, moet je die natuurlijk wel hebben en ook de uitkomst kunnen voorspellen. Mijn ranchu spawn was eigenlijk ook niet helemaal goed doordacht en veel heb ik al doende uit moeten zoeken. Het lastige is dan dat je bijvoorbeeld de vissen niet snel op kleur krijgt of je te weinig vissen overhoud om nog 'zinnig' verder te gaan met een spawn. Allemaal dingen die je eigenlijk al van tevoren zou moeten inplannen en bijvoorbeeld in kweekgroepjes bij elkaar zou kunnen houden.

Nouja, je merkt het al, het loopt snel uit de hand als je er mee bezig bent :lol:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 23-12-2014 17:17

De derde batch is vandaag uitgekomen, de beste fry tot nu toe zo te zien. Batch 2 gaat prima maar rustig en in batch 1 moet ik flink gaan cullen binnenkort.

Bij elkaar heb in nu zo'n 5000 fry van de sakura :roll:

Ik ga een heel groot deel cullen, een klein aantal in de fishroom houden en de rest van de goede fry eerst in ponds die verwarmt binnen in een schuur staan, maar deze fry gaan een andere weg. Als het doorgaat komen deze Oranda in een 200m2 pond.

Meer kan ik niet voor ze doen op dit moment, soms is het een zegen en een vloek.......

Allemaal hele fijne dagen gewenst, tot volgend jaar!

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 23-12-2014 22:22

jij weet wat doen! :)

Ik ben nog eens benieuwd naar foto's.
Hier nog steeds geen eitjes :roll:
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 23-12-2014 23:08

De vissen doen in ieder geval hun best. ;)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 24-12-2014 17:21

Ik weet zeker wat doen Sanne! :wink: Voor mij liever een echte uitdaging!

En Dino, ik kan je wel zoenen voor dat vrouwtje, wat een geweldig visje is dat! Misschien niet de allermooiste maar wat doet ze goed haar werk zeg! :bow_to_rex:

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 25-12-2014 10:48

Wel oppassen dat je niet een broodfokker word. ;)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 27-12-2014 16:22

Je bedoelt Discuskweker? :lol:

Nee hoor we houden het leuk en overzichtelijk. Ben van plan flink door te cullen de komende tijd en wat er de moeite waard is gaat ergens een vijver in.

Batch #1 is onderhand gecullt, het waren er zoveel zeg echt erg. Nu 250 ongeveer, dit keer anders dan bij de ranchu spawn alleen de allermooiste eruit gevist en niet op fouten/gebreken gecullt. Wel ook op een dubbele(gelobte) zwemblaas gecullt.

https://www.youtube.com/watch?v=ZkdIP8urFLA

Plaats reactie