Cullen

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

Cullen

Bericht door BioTek » 01-12-2011 20:08

Dit is misschien een wat vreemd en onaangenaam topic maar helaas noodzakelijk en er wordt hieromtrent altijd wat mysterieus gedaan.

ik heb Caedes zijn mooie kweek gezien en dus komt nu mijn vraag, wat doe je met de mindere/overtollige exemplaren ? Cullen is het antwoord, maar wat is dan de beste of meest humane ( als je het zo kan noemen) manier?
vaak hoor ik dat de jongen gebruikt worden als levend voedsel, maar je moet dan toch een andere vis hebben om dit voor zijn rekening te nemen of haal je ze er gewoon uit en druk je ze dood?

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Re: Cullen

Bericht door Caedes » 01-12-2011 20:13

Allereerst moet ik zeggen dat ik hier eigenlijk nog geen ervaring mee heb.

Als ze nog klein zijn kan je ze aan je volwassen sluiers voeren, ze zwemmen wat rond en dan is het hap slik weg. Best humaan lijkt me. Verder is dooddrukken niet echt handig denk ik, juist omdat ze zo klein zijn. Verder is er natuurlijk kruidnagelolie.

Ben benieuwd wat voor methodes er nog meer zijn

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 01-12-2011 20:15

Het kan op meerdere manieren natuurlijk.


Maar ik vind persoonlijk een mengel van water en kruidnagel olie het meest aangename. De culls slapen dan in.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 01-12-2011 20:17

Als ze klein zijn kan je ze levend in de bak van de grote vissen gooien. Dan is het meestal hap slik weg.
Zodra ze groter zijn zul je ze eerst op formaat moeten krijgen zodat het bij de grote vissen in de bek past.
Ik hou zelf niet zo zeer rekening met een humane manier van cullen. Ik zie jongbroed als product.
Ik zet zelf altijd een mes direct achter de kop. Daarna gaan ze in kleine stukken bij de grote vis.
Voor de volgende keer heb ik een blender aangeschaft. Dan ga ik er diepvriesvoer van maken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 01-12-2011 20:21

:shock: Zsjonnie wat een horror! :D
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 01-12-2011 20:24

Geen horror, maar realistisch blijven.
Als je begint met het kweken van dit soort dieren weet je van tevoren al dat je een hoop vissen moet uitselecteren.
Je hebt nou eenmaal te maken met doorgekweekte vissen.
In mijn ogen kan je dan net zo goed gebruik maken van de vissen die je uitselecteerd, dus in mijn geval als voer.
Dat is ook de reden waarom ik geen kruidnagelolie gebruik. Dan kan je het niet meer voeren..

Als je dit niet aankan moet je in mijn ogen niet kweken.
Er zwemt al meer dan genoeg rommel rond, daar is jou hulp echt niet voor nodig.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Caedes
Lid FGF
Berichten: 199
Lid geworden op: 31-10-2011 14:34

Bericht door Caedes » 01-12-2011 20:26

Hm dat is inderdaad wel een goed idee ZSjonnie, had ik nog niet eens over nagedacht eigenlijk.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 01-12-2011 20:27

ZSjonnie schreef:Geen horror, maar realistisch blijven.
Als je begint met het kweken van dit soort dieren weet je van tevoren al dat je een hoop vissen moet uitselecteren.
Je hebt nou eenmaal te maken met doorgekweekte vissen.
In mijn ogen kan je dan net zo goed gebruik maken van de vissen die je uitselecteerd, dus in mijn geval als voer.
Dat is ook de reden waarom ik geen kruidnagelolie gebruik. Dan kan je het niet meer voeren..

Als je dit niet aankan moet je in mijn ogen niet kweken.
Er zwemt al meer dan genoeg rommel rond, daar is jou hulp echt niet voor nodig.
Ik lach er maar mee :). Ik denk wel dat ik ze eerst zou doodmaken en dan pas in de mixer. Want zo levend in de mixer, dat vind ik toch een klein beetje zielig :).
Liever wat visjes in een zak en dan met een steen erop. Heb dit onlangs bij een zebradanio gedaan en ik moet zeggen dat ik niet snel genoeg die steen kon laten vallen om het visje te doden. (dus blijkbaar een 2de manier van cullen dat ik over mijn hart krijg)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 01-12-2011 20:33

Erg luguber moet ik zeggen. Wat ik bij euthanasie doe is de vriezer in, mij is verteld dat dit de snelste dood is. Maar doodslaan, in de mixer, jeetje 😖

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 01-12-2011 20:38

opvoeren is wel de manier die het meest in de buurt komt van de natuurlijke weg.

Plaats reactie