Eigen kweek, hulp is zeer welkom :)

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Eigen kweek, hulp is zeer welkom :)

Bericht door small fish big pond » 18-09-2018 23:39

oke ik hoop dat het nu goed is gegaan met de fotos.
Dit is mijn eigen kweek.
Het zijn op dit moment nog zo'n 120 visjes en ben begonnen met ongeveer 250.
Ze zijn in week 27 geboren dus nu ongeveer 10/11 weken oud.
op de fotos staan alleen de wat grote visjes omdat die wat makkelijker zijn te fotograferen.
ik wil binnenkort cullen tot ik op ongeveer 60 visjes zit maar wil eerst even beter leren waar ik op moet letten.
mochten jullie een vis zien die ik weg moet doen en waarom hoor ik het graag want dan weet ik een beetje waar ik naar moet kijken. naast natuurlijk de standaard dingen zoals een kromme ruggengraat of misvormde vinnen.
ik hoop aan het eind met ongeveer 20 visjes over te blijven. die passen er nog makkelijk bij in mijn vijver want die is aardig leeg :)
alle visjes met een enkele staartvin gaan naar een vriend.
over 2 weken mogen wat andere vissen die ik heb uit quarantaine en ga die bak dan gebruiken om de grote en kleine kweekvisjes van elkaar te scheiden.


1
Afbeelding
Afbeelding
2
Afbeelding
Afbeelding
3
Afbeelding
Afbeelding
4
Afbeelding
Afbeelding
5
Afbeelding
Afbeelding
6
Afbeelding
Afbeelding
7
Afbeelding
Afbeelding
8
Afbeelding
Afbeelding
9
Afbeelding
Afbeelding
10
Afbeelding
Afbeelding
11
Afbeelding
Afbeelding
12
Afbeelding
Afbeelding
13
Afbeelding
Afbeelding
14
Afbeelding
Afbeelding
Dit is de moeder. De meeste vaders zijn opgepeuzeld door een reiger
Afbeelding
Afbeelding
:cry:

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 19-09-2018 23:40

Ik vind ze er echt goed uitzien maar die laaste voor de moeder de mooiste.
Je bent goed op weg en ik weet niet wat je wilt bereiken, wil je zo veel mogelijk, zo groot mogelijk, zo kleurrijk mogelijk of kleur speciaal mogelijk.
En wat wil je ? alles door elkaar of wil je gaan voor je eigen Dutch Ryukin?

Wat ook belangrijk is en ik weet niet of je het hebt, zijn de kweekverslagen.
Dan bedoel ik echt, dag 1 eitjes en man 1,2,3 gemolken. Als je de gecultiveerde natuur een handje wilt helpen dan zouje echt selecties moeten maken. 1 eitjes verdelen in verschillende bakken en deze door geselecteerde mannetjes laten bevruchten met je hulp, dus echt verschillende batches met verschillende vaders.
Water temperaturen?

Wat en hoe heb je het nu gedaan?

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 20-09-2018 09:57

Daar ben ik ook benieuwd naar

small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Bericht door small fish big pond » 20-09-2018 19:25

Dit is de eerste keer dat ik dit probeer dus had nu alles gewoon door elkaar gegooid qua eitjes en sperma toen ik ze gemolken heb of hoe je dat ook noemt hahaha, maar dat is idd wel een goeie om het apart te houden. veel makkelijker dan om te zien wat wat is en wat er eventueel mis aan de vis is.
Ik heb helaas geen kweek verslag :(
mijn watertemperatuur is altijd 22 en ik geef ze 3x per dag te eten.
het water ververs ik rond de 4/5 dagen. ligt er ook een beetje aan hoe ik zit qua tijd.

Die laatste voor de moeder is ook m'n grootste. Die kan ik sowieso niet meer weg doen want ik ben zo dom geweest om hem een naam te geven dus nu ben ik er te veel aan gehecht.

:lol: Arie

small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Bericht door small fish big pond » 20-09-2018 19:32

Yoshi schreef:

Wat en hoe heb je het nu gedaan?
Toen ik zag dat het vrouwtje klaar was om te spawnen heb ik haar en 4 mannetjes apart genomen en in een klein bakje alles door elkaar geroerd.
Toen alles apart gezet in een grotere bak maar wel het water laag gehouden tot ze waren uitgekomen.
daarna paar dagen gewacht met voeren.

de eerste 4 weken heb ik ze levende artemia gevoerd en ben van week 4tot6 bezig geweest om af te bouwen naar makkelijkere vormen van voedsel.
het is nu zo dat ik ze s'ochtends saka hikari zinkende kleine pellets met wat visvlokken voer, S'middags ook en s'avonds doe ik daar nog wat ingevroren bloedwormen bij.

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 21-09-2018 09:28

Hier heb ik toch een heel ander schema betreft het voeren van de jonge visjes
Bij het uitkomen van de eitjes begin ik het met voeren wanneer ze los gaan zwemmen
Ik voer om de 3 uur en dan 6 x per dag een half uur na de voerbeurt verschoon ik een deel van het water natuurlijk met een dun slangetje na 1 maand voer ik om de 4 uur en na 2 maanden om de 5 uur
Ik voer het babyvoer die ik bij dino koop en gemalen diepvriesvoer dit doe ik in het begin met een spuitje om een beetje de vervuiling tegen te gaan met deze methode heb ik een 3 x een succeskweek gehad met mooie oranda visjes cullen begin ik na 4 weken mee

small fish big pond
Lid FGF
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-09-2018 18:26

Bericht door small fish big pond » 21-09-2018 17:36

wil schreef:Hier heb ik toch een heel ander schema betreft het voeren van de jonge visjes
Bij het uitkomen van de eitjes begin ik het met voeren wanneer ze los gaan zwemmen
Ik voer om de 3 uur en dan 6 x per dag een half uur na de voerbeurt verschoon ik een deel van het water natuurlijk met een dun slangetje na 1 maand voer ik om de 4 uur en na 2 maanden om de 5 uur
Ik voer het babyvoer die ik bij dino koop en gemalen diepvriesvoer dit doe ik in het begin met een spuitje om een beetje de vervuiling tegen te gaan met deze methode heb ik een 3 x een succeskweek gehad met mooie oranda visjes cullen begin ik na 4 weken mee
Wow wat een toewijding. Daar zijn vast hele mooie oranda uit gekomen!
Zelf heb ik helaas niet de mogelijkheid om zo vaak op een dag te voeren.
Heb jij ook ergens een verslag van jouw kweek Wil? Ben erg nieuwsgierig :D

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 21-09-2018 18:24

Als je kijkt bij oranda kroost van wil kan je het een beetje volgen na deze kweek heb ik nog 2 x een kweek gehad nu op dit moment even vrij van jonge visjes alles heeft een onderkomen gevonden

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-09-2018 10:15

wat leuk en wat veel heb je over. word nog een vijver erbij spitten. Ik heb geen verstand van het kweken maar vind ze allemaal erg leuk. Je kunt wel grote verschillen zien qua vorm. Ikzelf vind die dikke wat stompere vorm erg leuk maar dat is denk verschil in smaak hoewel ik de meer visachtig gevormde ook erg leuk. Vind ze gewoon allemaal erg leuk. Zou niets voor mij zijn om te moeten Cullen :cry: :roll:

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 22-09-2018 10:41

michelle schreef:wat leuk en wat veel heb je over. word nog een vijver erbij spitten. Ik heb geen verstand van het kweken maar vind ze allemaal erg leuk. Je kunt wel grote verschillen zien qua vorm. Ikzelf vind die dikke wat stompere vorm erg leuk maar dat is denk verschil in smaak hoewel ik de meer visachtig gevormde ook erg leuk. Vind ze gewoon allemaal erg leuk. Zou niets voor mij zijn om te moeten Cullen :cry: :roll:
Yehee je bent terug 🤗

Plaats reactie