Wat te verwachten?

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-11-2018 20:48

Ben nog geen eieren tegengekomen maar heb wel 4 zeer vasthoudende heren die 'Azraq opjagen, beuken etc. 8)
Ik gok zelf dat als er eieren gelegd zijn, ze ook opgegeten zijn. ;)

Maar ga me eerst verder inlezen voor ik daadwerkelijk een kweek ga proberen op te starten, ik weet dat ik iig telescoopogen wil kweken met bij voorkeur wat subtielere oogbollen, een langer maar liefst ook wat diepere bouw en beetje weelderige vinnen.
Maar of dat haalbaar is in een generatie of dat ik er op verder moet kweken en selecteren is natuurlijk nog de vraag.
Daarnaast hoop ik er een enkelstaartje (of een paar) uit te krijgen, maar ook een paar common met telescoopogen te vinden en daar evt eens een kweek me op te starten.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 05-11-2018 21:05

Ja het proef beuken begint al snel maar zijn nog te klein hoor. eerst nog maar afwachten of het mannetjes/vrouwtjes worden. Mijn telescoop was ook aardig mannelijk qua gedrag maar bleek later toch vrouwtje te zijn. Ik weet niet precies wanneer dat eieren gedoe begint maar bij mijne duurde dit wel even, heb ik het niet over wat maandjes. Volgens mij duurde dit zeker een jaar voordat ik eieren spotte. Dit gegeven herken je wel hoor krijgen nooit alles op gevreten.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 05-11-2018 21:13

'Azraq is een cm of 12 schat ik, Diân ook, Bovine zit tegen de 10cm en Nuqta op ong 8cm, Laranja zit ook tegen de 8cm schat ik.
Jelaga (ong 8cm) en Alnahas (ong 5cm) zijn neutraal, die jagen niet maar worden ook niet opgejaagd en gebeukt.
'Azraq heeft ook een bollere buik, die aan 1 kant wat boller is dan aan de andere kant, ik begreep dat dat ook wijst op een dame, terwijl Diân en Nuqta gewoon een slank buikje hebben, Bovine is een tank van een vis: diep/hoog en stevig, maar ook vrij kort, meer een ei dan een torpedo zegmaar. ;)
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-11-2018 10:30

Is gewoon wachten totdat je paai pukkels zie. Ik zit ook te gokken met de kleintjes want die jagen beide maar durf er niets van te zeggen. Zijn ook gewoon veel actiever dan de volwassenen. Kan ook gewoon een soort van spelen zijn ofzo. Is er niets te vinden op internet wat de leeftijd is wanneer ze geslachtsrijp of hoe je dit noem bij vissen?

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 06-11-2018 11:09

Ik ben in 1 filmpje iets over de lengte tegengekomen van de kweekdieren: ong 20cm.
Maar kwam in een kweekverslag op het keepersforum tegen dat iemand een succesvolle kweek heeft met iig een kleinere man, voor de mannen maakt het dus alvast niet veel uit hoe groot die zijn.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 06-11-2018 13:07

michelle schreef:Is gewoon wachten totdat je paai pukkels zie. Ik zit ook te gokken met de kleintjes want die jagen beide maar durf er niets van te zeggen. Zijn ook gewoon veel actiever dan de volwassenen. Kan ook gewoon een soort van spelen zijn ofzo. Is er niets te vinden op internet wat de leeftijd is wanneer ze geslachtsrijp of hoe je dit noem bij vissen?
Ja hoor dat heet gewoon geslachtsrijp en die paaikukkels ken ik als tubercles, mannetjes laten die zien als het voor hen de beste spermatijd is en dit word weer opgewekt door de feromonen van het vrouwtje.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 06-11-2018 14:17

Ik had bedacht om de vissen in kwestie een tijdje apart te zetten met van die kweekmoppen erbij in.
Maar ik las dat het vrouwtje een tijdje bij de mannen weghalen en later weer samenzetten ook effect kan hebben.
Ik vroeg me af of je speciale kweekmoppen nodig hebt of schone/nieuwe moppen kunt gebruiken die je normaal gebruikt voor het dweilen, ik heb nl nog wel wat nieuwe ronde moppen liggen en brede moppen zijn zo gehaald natuurlijk. ;)

Verder kom ik veel dingen tegen rondom voer:
- vers gekweekte (levende) artemia
- diepvriesvoer, al dan niet geblenderd ivm formaat
- granulaat
- gelvoer
- fijngemalen vlokken
Iedereen doet het anders, maar wat is nu het beste?
Voor nu neig ik naar optie 1, met een voorraad diepvriesartemia achter de hand voor als er een artemiakweek niet lukt of te laat uitkomt oid.
In een iets later stadium dan blenderen van diverse soorten diepvriesvoer, afgewisseld met een nanokorrel.

Dan kom ik ook nog verschillende dingen tegen over de huisvesting tijdens het opkweken:
- teil
- apart aquarium
- bak vol met groene aanslag/alg
- kweekbakje wat je bij de ouderdieren in de bak hangt
Ik begrijp dat je iig moet beginnen met laag water en dan langzaam aan het water wat verhogen, maar wanneer begin je daarmee en hoe vaak verhoog je het waterpeil?
Het plan is om ze naar buiten te doen in een 1700l 'vijver' wanneer ze 2-3cm zijn (de 'volwassen' dieren krijgen wsl zo'n 4200l buiten voor de zomer), mits het weer geschikt is uiteraard, en ze daar dan t/m september/oktober te laten zwemmen en opgroeien.
Ook omdat telescoopogen wat langer de tijd nodig zouden hebben om de oogbollen te ontwikkelen (ik hoorde iets over 6 maanden).
Tussendoor selecteer ik dan iig op gezondheid: missende vinnen, missende oogjes, kromme rug, kromme staart etc worden gecullt, wat verder niet voldoet maar wel goed gezond is wil ik als het ff kan huisjes voor zoeken.
Ik werd er al op gewezen dat ik met een stuk of 100 jonge vissen kan komen te zitten, tegen die tijd hoop ik zo'n 7000l in totaal te hebben dus kan indien nodig zo'n 140 vissen houden, liefst hou ik het op maximaal de helft natuurlijk omdat er ook minimaal 1 enkelstaart rondzwemt (Laranja), wel zal ik dan de buitenverblijven goed moeten afschermen/isoleren met hout en piepschuimplaten zodat (een deel van) de vissen buiten kunnen overwinteren.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-11-2018 16:36

Wat ik op internet lees zijn ze geslachtsklaar na 1 tot 2 jaar maar de beste kweek word gekregen na hun 3e jaar. Volgens mij heb je die mop echt niet nodig. Gewoon wat bossen waterpest vangt zat op denk ik. Als ik bij mij een eierfestijn heb gehad van de telescoop liggen er geen honderden eieren maar duizenden. Volgens mij moet je dan die bossen waterpest overzetten of afschermen zodat ze die eieren niet opvreten.

Beter even wachten totdat Wil reageert. Die heeft al wat op dit gebied voor elkaar gekregen. 140 sluiers overhouden is natuurlijk gekkenwerk. Zit je in 1 keer vol en kan je geen kant meer op voor de eerste 30 jaar.

Volgens mij heb je speciaal fry food voor ienie mini visjes. 140 minis 6 maal per dag voeren. weet niet wat dit kost maar moet je ook rekening mee houden. Groen water met algen zullen ze 24 uur voedsel hebben maar ook dit is een gedoetje om te krijgen. Degene die dit graag wil krijgt het niet voor elkaar en de ander die geen algen wil krijgt ze in vele vormen.

Een vijver van 1700 liter zal ook niet zo even te realiseren zijn. Voor winterverblijf moet hij een bepaalde diepte hebben en filteren, verwarmen, etc. Dit zal best enig goed research en vakman schap vergen.

Als je heel gericht wil kweken google op hand breeding fancy goldfish. Vrouwtje in teil en eieren eruit masseren/drukken. Vrouwtje eruit en mannetje erin en rond tollen zodat hij bevrucht en dan nog even roeren en klaar is het. Heb wel u tube filmpjes gezien van een koi. Hele slabak vol eieren :cry: :oops:

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 06-11-2018 16:46

hand spawning :?

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 06-11-2018 18:14

Dat hand spawning heb ik idd ook weleens gezien. ;)

De 1700l zou evt onder het afdak komen gelijk achter mijn slaapkamerraam, dan is hij aan 2 kanten afgeschermd en er zou een houten frame/hek omheen komen en tussen het hout en de bak piepschuimplaten, evt een deksel erop die in meer delen omhoog gezet kan worden of op een kiertje kan en zo nodig een verwarmingselement erin.
Als ik de tuin achterin egaliseer kan daar het 4200l framezwembad geplaatst worden, hou ik tuinruimte over en heb ik toch een hoop liters buiten.
Maar wat nu de slaapkamer is wil ik gaan ombouwen tot vissenkamer, oftewel bed en kast eruit en naar de kleine slaapkamer, vijverfolie op de vloer, 1700l framezwembad erin en evt de huidige 680bak weer op zijn plek en er is nog ruimte voor de 150l-bak en een 400/430l framezwembad.
Dan zou ik alleen in de vissenkamer al 2950l, plus buiten dan een 1700l en een evt een 4200l, wat bij elkaar 7850l oplevert (ff uit mijn hoofd, kan zijn dat er ergens een rekenfout zit).
Ik kan dus 157 vissen kwijt in totaal, uitgaande van het absolute minimum van 50l per vis, er vanuit gaande dat alles ook doorgaat.
En in geval van nood zet ik evt een extra bak op in de schuur, moet ik alleen ff uitvogelen hoe ik dat ga doen met de verlichting omdat daar geen stopcontact is.
In de woonkamer en in de kleine slaapkamer kan evt ook nog wat plek gemaakt worden, maar die laat ik als het ff kan vrij voor quarantaine etc.

Maar de kweekplannen hebben geen haast, als het 2020 wordt of later is dat ook prima. :)
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Plaats reactie