Genetica bepaling

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Plaats reactie
vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Genetica bepaling

Bericht door vissengek12 » 31-12-2011 12:53

Hoi,

Ik ben me al een beetje aan het oriënteren op het deze keer zo goed mogelijk kweken van sluiers voor 1 keer.
Nu vraag ik me alleen even het een en ander af.
Ik hoorde dat Calico een dominant gen is en dat de jongen van een nest met een calico ouder dus vaak calico kleur krijgen.
Verder las ik ook ergens dat de bouw van de man of vrouw het meest voorkomt bij de jongen.
Nu weet ik dus niet echt meer wat wel en niet klopt. Zou graag proberen een Calico jong te kweken met ongeveer de bouw van mijn butterfly Demekin.
Hoe zou ik dit dan zo goed mogelijk kunnen doen? Of is dit niet mogelijk omdat de bouw van de man word overgenomen en de butterfly Demekin een vrouw is.
Dan zou ik met meerdere generaties moeten werken of 2 kweekjes. Dat word dan een te lang proces dus dan gaat het niet door whaha :lol:
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 31-12-2011 19:55

De complete bouw komt niet van de vader of de moeder.
Het is een combinatie van.
Om het heel erg simpel te zeggen kan je ongeveer de voorste helft van de vrouw nemen en de achterste helft van de man.
Zo zullen de meeste gezonde jongen er qua bouw uitzien.
Dit klopt natuurlijk niet helemaal, maar het exacte verhaal is behoorlijk ingewikkeld.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 03-01-2012 16:44

Ik denk niet dat het zo simpel te stellen is :lol:

Wellicht zou je kunnen kijken voor het boek:
Goldfish Varieties and Genetics - A Handbook for Breeders

Best interessant.. maar de kennis over kweken die vergaart is, is meer een resultaat geweest van opgedane ervaringen van kweekresultaten en daar conclusies uit trekken dan daadwerkelijk genetisch onderzoek.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 26-06-2012 22:29

@Dino: heb jij nog wat informatie over Genen en genetisch onderzoek?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie