Kweek van Maria

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Maria
Lid FGF
Berichten: 103
Lid geworden op: 22-10-2011 19:51

Kweek van Maria

Bericht door Maria » 14-01-2012 20:44

Ik doe toch weer een poging met een kweekje. Ik heb dinsdag eitjes apart gezet in mijn aquarium van 30 liter. Woensdag en donderdag zijn de visjes
uitgekomen. Ik heb ze eerst met rust gelaten, zodat ze hun zwemblaas kunnen vullen maar nu maak ik me toch een beetje zorgen.

Het zijn jongen van mijn ruykin en demekin van drie dagen oud maar ze tuimelen telkens naar de bodem op de kop.
Ze zijn schijnbaar niet in staat om normaal te zwemmen. Ze hangen ook in de plantjes. Ik heb ze voor nu in een aquarium van 30 liter en als ze groter zijn gaan ze in een opbergbox van 60 liter. Ik geef ze nu liquid fry en morgen krijgen ze levend artemia. Kweek is opgezet

Maar is dat zwemgedrag normaal? Of is het een idee om het waterpeil te verlagen, zodat ze makkelijke boven kunnen komen?
Groetjes,

Maria

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 14-01-2012 21:05

heb je een bruissteentje in je water liggen?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 14-01-2012 23:44

Klinkt als een slechte kweek..
Ik zou deze beëindigen en volgende keer weer opnieuw proberen..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 15-01-2012 11:51

Klinkt als het begin van vrij zwemmen, dan zwemmen ze echt nog maar korte stukjes en vallen ze weer terug op de bodem of plakken weer aan de wand. Je hoeft ze nu nog niet te voeren eigenlijk, dat lijkt me te vroeg. Pas als ze echt zelfstandig gaan zwemmen en hun eidooier ophebben moet je gaan voeren.
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 15-01-2012 14:53

als het je lukt zou het leuk zijn dat je eens een foto trekt van je kweek :).
Dan kunnen we dit een beetje mee opvolgen.

Ik vermoed dat de visjes bij jou nog zinken zoals Rietje het beschrijft omdat de zwemblaas nog niet helemaal gevuld is.
Moest dit binnen enkele dagen nog het geval zijn dan kan Zsjonnie wel gelijk hebben.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Maria
Lid FGF
Berichten: 103
Lid geworden op: 22-10-2011 19:51

Bericht door Maria » 15-01-2012 20:30

Heb er sinds gister een bruissteentje in om ervoor te zorgen dat het water goed blijft.
Er zijn al behoorlijk wat dood nu. Die bewegen echt helemaal niet meer op de bodem en als ik ze eruit haal krijg ik ook geen reactie.
Erg jammer. Misschien toch een slechte kweek. Vandaag weer allemaal eitjes. Mijn moor zit er vol mee.
Ik stak vandaag even mijn hand in het aquarium om een plantje goed te zetten en mijn moor ging gewoon tegen mij aan duwen
om de eitjes kwijt te raken. Moest er wel om lachen. Wou alleen dat mijn mannetje dat wat actiever deed.
Heb nu ook heel veel eitjes die niet bevrucht zijn in mijn bak.

Vind het best lastig om te bepalen wanneer ik moet beginnen met voeren en het toevoegen van een bruissteentje. Ik zag bij Rietje dat ze toch echt al na drie dagen aan het voeren was en dat de visjes actief op zoek waren naar eten.

En wat is de best hoogte van het water. Zou het daar ook van kunnen komen dat eerst laag water gewenst is voor het vullen van de zwemblaas?
Zal morgen weer kijken of er nog wat leeft en anders begin ik opnieuw. Er zitten vast wel wat eitjes in mijn bak die wel zijn bevrucht.
Foto wordt lastig met mijn camera. Daar zijn ze dan echt nog te klein voor.
Groetjes,

Maria

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 15-01-2012 22:15

Niet te veel rommelen in je bak he? Ze liggen wel vaak voor ongeveer dood op de bodem idd.. Niet de diertjes onnodig laten zwemmen, dit doen ze normaal dan alleen als ze verstoord worden. Totdat ze zelf gaan zwemmen zo weinig mogelijk verstoren. De temperatuur kan ook wat te maken hebben met de activiteit van de beestjes? Het is nu natuurlijk winter? Als je nu al veel dode dieren hebt zou ik de kweek inderdaad stoppen. (normaal gesproken moet je de eerste dagen geen uitval hebben, behalve van duidelijk misvormde visjes, die bijv. niet goed uit het eitje zijn gekomen.)

Ik heb ook een vrouwtje gehad dat zelf actief bezig was om haar eitjes kwijt te raken.. Opzich is dat niet slecht, alleen bevrucht de man de eitjes eigenlijk terwijl hij haar opjaagt. Maar dat had je zelf ook al geconstateerd.

Ik heb zelf nooit echt rekening gehouden met de waterstand, maar de bakjes waarin de eitjes zaten waren vaak maar zo'n 15 cm hoog maximaal. Wie weet helpt een lage waterstand? Na het overplaatsen naar een aquarium heb ik er zelf nooit rekening mee gehouden.
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 15-01-2012 22:19

Mijn watertemperatuur bedraagt 24 graden ... wat is de temperatuur bij jou Maria?

Toen de eitjes uitkwamen heb ik mijn bruissteentje ook even achterwege gelaten. Ze zwemmen nu in een bak met enkel thermostaat. En sinds vanavond ook een sponsfilterjte.
Zoals Rietje zegt heb ik tot hiertoe geen uitval buiten 3 visjes die wel erg misvormd waren.
De visjes rustig laten doen is echt een must.
Zwemmen ze nog niet beter dan gisteren?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-01-2012 23:50

Waterhoogte is niet echt een probleem voor het vullen van de zwemblaas.
Ik hield ze hier altijd gewoon op 30cm.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Maria
Lid FGF
Berichten: 103
Lid geworden op: 22-10-2011 19:51

Bericht door Maria » 16-01-2012 19:16

Het gaat al beter heb het bruissteentje uit en ga morgen de thermostaat toevoegen.
Dan heb ik gelukkig ook artemia er was een ongelukje met de andere kweek gebeurd oeps..

Maar goed voer ze nu fijngestampt vlokvoer en dat lijken ze wel te waarderen.
Laat ze verder gewoon met rust maar ververs wel wat water.
Groetjes,

Maria

Plaats reactie