Artemia Nauplistar

Je eigen kweekverslag,verhalen,tips en meer [leden]
Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Artemia Nauplistar

Bericht door Evelien » 16-01-2012 14:54

Met de nauplistar beschikken de jonge vissen in uw aquarium 24 uur per dag over verse artemia. Een ideale oplossing voor diegenen die niet in staat zijn om veelvuldig hun jongbroed te voeren.

De Nauplistar is ontwikkeld om direct in het aquarium artemia te kweken. Het zoutwater dat voor de artemia kweek noodzakelijk is blijft in de Nauplistar en wordt niet vermengd met het aquariumwater.

Voor degene die graag makkelijk artemia kweken de ideale oplossing voor uw jong visjes te voeren, 24 uur per dag!

Dit kwam ik tegen op het internet. Nu vraag ik mij af of het wel goed is dat de visjes dan 24 uur per dag verse artemia krijgen? Is dit dan niet te veel?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-01-2012 14:56

Of te weinig...?
Te veel zou ik niet bang voor zijn. Dat komt wel goed met water verversen..
Waar kwam je dit tegen?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 16-01-2012 15:03

Ik was aan het neuzen op 2dehands.be en daar stond dit ding tussen dus heb ik het even opgezocht.
Dan is dit best interessant?

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2012 15:40

Tja...ik weet het niet met die Artemia broedmachines. Ik zet ze altijd op in een oude vaas met een bruissteentje en warm water. De Artemia komt vanzelf uit. Ze zeggen dat de Artemia niet goed tegen watertemperatuur schommelingen kan en dat het water constant rond de 20 graden moet zitten om ze goed te laten uitkomen. Uit ervaring weet ik dat dit maar gedeeltelijk klopt. Als je de eitjes in redelijk warm water zet en de pot vervolgens op de verwarming zet (vensterbank) koelt het water ook af, maar wel vrij langzaam. Tegen de tijd dat het echt koud wordt staan de meeste eitjes al op uitkomen. Heb eigenlijk nooit Artemia kweekjes gehad die niet uitkwamen. :roll:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-01-2012 15:41

Dit staat IN het aquarium he.. Dus dan hoef je ook niets te verzamelen..
Hoe het precies werkt vraag ik me wel af.
Maar heb nu echt geen tijd om daar naar te gaan zoeken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 16-01-2012 15:53

Door een ingenieus meerkamer- en sifonsysteem is het mogelijk dat de cysten in het zoutwater compartiment onder een intensieve beluchting kippen, om daarna via de sifon door het zoetwater compartiment te zwemmen, aangetrokken door het licht dat door de heldere plastic van het geperforeerde dekseltje komt.
Langs de openingen zwemmen ze dan verder in het aquarium waar de jonge vissen de pekelkreeftjes kunnen verorberen.

http://youtu.be/rBglc8lOAi8

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2012 17:39

hm...ik kan goed Duits. :)
Hij legt uit hoe het werkt. Is er wel tevreden mee, alleen met de houders/zuignappen niet. Hij zegt dat als je de randjes wegslijpt, het ding beter tegen het glas blijft zitten. Het is ook een beetje een verouderd model, dat al een paar jaar op de markt is, en hij hoopt dat er binnenkort een verbeterde variant in de verkoop gaat.
In deze broedmachine heeft hij het zoute water, waarin de Artemia uitgebroedt wordt, een kleur gegeven (groen) het witte is het zoetwater. De uitgekomen Artemia zwemmen via de onderkant ( daar is het lichter ) naar de kleine kamer waar ze via het tunneltje aan de linker bovenkant in het aquarium terecht komen. De man vertelt er overigens niet bij hoe vaak hij de broedmachine schoonmaakt en hoeveel Artemia je er ongeveer mee kunt uitbroedden.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 16-01-2012 17:57

Deze heb ik vorig jaar al gezien toen ik uit aan het zoeken was hoe je het beste een artemia kweek kunt opzetten. Als er te weinig artemia uitkomt, dan kun je er ook 2 inzetten. Je kunt het zelfs in een lege bak testen en kijken hoeveel artemia er nu eigenlijk uitkomt.

Mij lijkt dit echt een goede oplossing voor de opkweek van kleine vissen omdat ze dan inderdaad constant over voer beschikken, zeker als je gebruik maakt van meerdere apparaatjes. Het probleem is alleen dat je dan wel meer water moet verversen. Maar dat zou mij niks uitmaken als de artemia een positief effect heeft op de groei.

@Frost: Hoevaak de broedmachine schoon moet worden gemaakt zal waarschijnlijk in de handleiding staan, zo niet dan kun je dit zelf uittesten ;) geldt ook voor de hoeveelheid eitjes die uitkomen.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 16-01-2012 17:59

Bij mij wilt het artemia kweken niet heel goed lukken.
Vind het raar.. ik doe het wel via de easy way. Fles + leidingwater + zout + artemia eieren + luchtslangetje (luchtsteentje was te hevig, er kwam schuim op het water)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2012 18:07

Vertel eens, hoe dat zo?? je moet wel een beetje geduld hebben he.

Plaats reactie